Износът на европейската автомобилна индустрия надхвърля 5,8 млн. превозни средства през 2020 г., като това е генерирало търговски излишък в размер на 76,3 млрд. евро за Европейския съюз (ЕС), сочат данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).
От всички търговски партньори на блока Великобритания отчита най-голям дял по отношение на вноса и износа на автомобили.
Най-голям дял от износа на превозни средства е предназначен за Източна Европа, Европейската асоциация за свободна търговия (ЕАСТ) и Великобритания (39%). На второ място се нареждат страните от Азия и Океания с 32,6%, следвани от Северна Америка (19,4%) и Африка (4,1%). След тях се нареждат Близкия изток (3,9%) и Централна и Южна Америка (1,1%).
АСЕА1
По отношение на стойността износът на ЕС достига около 121,2 млрд. евро. От всички дестинации най-голяма е стойността на износа към Великобритания – 28,09 млрд. евро, или 23,2% от общата сума. На второ място се нареждат САЩ с 23,37 млрд. евро, или 19,3%. Трети е Китай с 18,2 млрд. евро, или 15%. Южна Корея е четвърта с 6,8 млрд. евро.
Въпреки че е най-големият пазар на превозни средства за ЕС, износът към Великобритания все пак отчита спад през миналата година - от 23 на сто, с което страната се нарежда в топ 3 по този показател. Преди нея най-голямо понижение се отчита при износа към Русия (31,7%) и Австралия (26,1%). Най-голям ръст пък е отчетен в износа към Турция – 131,3%.
АСЕА2
По отношение на импорта в ЕС през 2020 г. внесените в блока превозни средства достигат 3 052 178 броя, което представлява спад от 23,2% спрямо данните за 2019 г. Най-голям вносител за блока е Великобритания с 503 282 превозни средства и дял в размер на 16,5% от общия внос. На второ място се нарежда Турция с 494 149 превозни средства и дял от 16,2%. Трета е Япония с 483 626 превозни средства и дял в размер на 15,8 на сто. САЩ са четвърти с 386 877 автомобила и дял от 12,7%. На пето място е Южна Корея с внесени през 2020 г. 318 479 превозни средства, което ѝ осигурява дял от 10,4%. Китай е осми след Мароко (240 479 броя) с внесени 170 244 автомобила и дял от 5,6 на сто.
През 2020 г. единствено вносът на автомобили от САЩ и Китай нараства – съответно с 10,8% и 27,6 на сто, докато този от останалите страни износители отчита спад.


Какво ще бъде времето в четвъртък?
Борисов: Последиците от удължителен бюджет ще са тежки
Прожектират анимационни филми в детския отдел на Варненската библиотека
Двамата варненски общински съветници излизат от домашен арест срещу обща гаранция от 350 000 лв.
Редовният бюджет за 2026 отпада
Киргизстан се издига като новия тигър в Централна Азия
Мерц: Германски войски биха могли да отблъскват руските атаки в Украйна
Китайският производител на чипове MetaX записа 755% ръст при дебюта си
Ardian: Европейските борси трябва да се обединят
САЩ готвят нови санкции срещу Русия, ако Путин отхвърли мирното споразумение
Колко сигурни са колите, за които не трябва шофьорска книжка
Зловещо - Cadillac Escalade стартира сам през нощта
Япония налага данък на електромобилите в зависимост от теглото
Защо някои двигатели имат двойно впръскване на гориво
Край на евтините коли от Китай – Пекин иска ново споразумение с Европа
Съдът прекрати и върна на прокуратурата делото срещу Иван Демерджиев
Нинова за събитията в НС: Нагло и безотговорно
Песков: Всякакви санкции ще навредят на подобряването на отношенията
ИТН: Демокрацията няма цена - ще изхарчим много пари за избори
Kaizen Gaming: Двигателят зад Betano – водеща технологична компания, пример за отлична работна среда и силен социален принос