Първата промяна, която трябва да бъде направена в българското образование, е в съдържанието на учебниците, защото настоящата стилистика потиска, а не развива въображението на учениците. Въвеждането на мандат на директорите няма да реши проблемите, най-вече защото мандатите са твърде кратки, а целите на добрите директори са дългосрочни. Това мнение изрази в ефира на Bloomberg TV Bulgaria Юрий Анджекарски, председател на Сдружение „Професионален форум за образование".
„Един директор трябва да насърчава екипа си да работи, да го вдъхновява. Директорите не са главни или старши учители, а мениджъри, визионери, които има специфични задачи и компетенции, които не се натрупват за една, две или пет години“, коментира той.
Анджекарски смята, че работата на един директор трябва да се оценява за минимум пет години, когато приключи цикълът от 8-ми до 12-ти клас.
Той напомни, че по новия закон има действащо настоятелство, обществен съвет, педагогически съвет, като тези органи могат да преценят дали е подходящ даден директор за поста.
Според бившия директор, качествена промяна в образованието би било да се намери нов подход при писането на учебници и да се избяга от настоящото положение, което е съставено от „дефинитивни и констативни съждения, сякаш от последна инстанция“, които „потискат креативността на ученика“.
Той е привърженик на идеята учениците да са съавтори на учебниците си.
Друга възможност, която Анджекарски посочи, е въвеждането на държавен минимум какъв обем материал учениците трябва да усвоят, за да получат оценка „Среден“ и да преминат в горен клас.
„Когато този минимум е наличен, учениците и учителите ще могат да надграждат и то с теми, които са интересни на обучаващите се“, посочи гостът.
Анджекарски напомни, че иновациите трудно навлизат в образованието и даде за пример електронните дневници.
Експертът е на мнение, че е дошло време да има ново образование, ориентирано към развитие на компетентностите, в които ще има обучение за новите права на човека, свързани с изкуствения интелект.
Той смята, че иновативните училища трябва да излязат от сферата на „думите“ и да подготвят учениците за реалния живот с повече практически занимания.
„В нито едно правителство няма министерство на географията, но пък има на Туризма“, посочи Юрий Анджекарски.
Ще участват ли родителите активно в образователния процес на децата си? Започна ли бизнесът да създава образователни институции? Каква е ролята на директора в училищната дейност? Какво може да е по-доброто бъдеще за образование в България, как да се формират бюджетите и какво прави едно училище иновативно? Как се отразява Covid-19 на обучението?
Гледайте повече от разговора във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.


Близо три десетилетия след смъртта си Франк Синатра отново оглавява музисалните класации
Започват консултациите за съставяне на служебно правителство
Седмицата ще е добра финансово за тези три зодии...
Ето къде няма ток във Варна днес
Най-слабите продажби на дребно в Китай след Covid усилват икономическите рискове
Франция иска отлагане на вота в ЕС по търговското споразумение с Южна Америка
Пета Ла Ниня за шест години ще наруши реколтите и веригите за доставки
Трудната истина зад Индо-Тихоокеанската стратегия на САЩ
Уолстрийт вижда задаващия се AI балон и залага какво ще го спука
Как Mercedes-Benz W124 постави еталон с „несъвършените“ си огледала
Полицията в Дубай се сдоби с най-откаченото Ferrari Purosangue
Нов радар за 230 000 евро всява ужас сред шофьорите
Смартфонът се оказва по-важен от двигателя
Сбогувахме се с тези коли през 2025
Бъди LIVE с Dnes.bg: Спечели билети за концерта на Hauser и още страхотни награди
Куба отложи партийния си конгрес заради икономическата криза
Рибари уловиха гигантска есетра край Бяла
Нетаняху обвини австралийския премиер в подхранване на антисемитизма
Президентът Радев започва днес консултациите с партиите