Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

По света

Празните търговски улици на Острова търсят оцеляване отвъд магазините

Офиси и жилища запълват освободени пространства от затворените магазини във Великобритания

Празните търговски улици на Острова търсят оцеляване отвъд магазините

Снимка: Simon Dawson/Bloomberg

John Lewis може да е култова британска компания за търговия на дребно, но сега се превръща в собственик на имоти с планове за жилища в 20 от обектите си, а миналата седмица получи зелена светлина да превърне почти половината от флагманския си магазин на Oxford Street в офиси.

Преустройството на имотите на компанията говори много за кризата, обхванала физическите магазини, в момент, когато те се борят с токсичната комбинация от пандемията и конкуренцията от онлайн търговците на дребно. То също така говори за променящия се облик на търговските улици във Великобритания.

По данни на Local Data Company броят на магазините във Великобритания е намалял със 7% между 2015 г. и юли тази година, като затворените магазини са били с 32 500 повече спрямо тези, които са отворили врати.

В някои по-богати квартали магазините са били заменени от кафенета, но много от не толкова заможните търговски улици просто атрофират. Както доставчиците на офиси, така и компаниите за жилищно строителство опитват да запълнят празнините.

„Пътуванията до работа ще намалеят значително – все повече хора ще работят в местните си общности и по-малко на места като Лондон“, казва Марк Диксън, главен изпълнителен директор на компанията за гъвкави работни пространства IWG. Групата залага, че търсенето на офиси през идните години ще бъде съсредоточено върху търговските улици в покрайнините вместо в центъра на градовете.

Аутсорсинг групата Serco, която управлява системата за тестване и проследяване във Великобритания, обмисля да премести служителите си от големи централни офиси в мрежа от по-малки локации, тъй като заради пандемията те се притесняват да пътуват с градския транспорт, казва главният изпълнителен директор Рупърт Соамес. Единият от вариантите е работното място да е на търговска улица, тъй като много служители ще бъдат по-склонни да работят в местната си общност, казва той.

Още по темата
Джон Тонкис, ръководител на строителната компания McCarthy & Stone, специализирана в изграждането на домове за възрастни хора, смята търговските улици за плодородна почва за развитие. „Повечето от проектите ни са свързани с преустройство на изоставени терени на търговски улици в малки и големи градове… Връщаме хората и търговията в града“, казва той.

Компанията изгражда 50 къщи в Мидълуич, Чешър, и неотдавна завърши проекти в Нантуич и Чорли.

В резултат на коронавируса и промените в системата за планиране, които улесняват превръщането на бизнес имоти в такива са жилищни нужди, промяната на търговските улици се ускорява, казва той.

Марк Робинсън, президент на High Streets Task Force, която трябва да помага за вдъхването на нов живот на градските центрове, отбелязва, че промяната на фокуса от чистите търговски площи „трябва да е нещо добро“ за търговските улици.

„Ако изградите стотици еднакви градове, построени около търговски центрове с една-единствена употреба, когато има масова промяна на предпочитанията на потребителите, възниква проблем. Трябва да създадем много по-разнообразни места, по-близки до нуждите на общностите, които обслужват“, смята Робинсън.

Жилищата, офисите, сградите за социални и здравни услуги са сред вариантите, допълва той. Но предупреждава, че постигането на тази цел няма да е лесно. „Не смятам, че COVID ни приближава до решения, които така или иначе нямаше да се случат. Но той показва ясно нуждата от промяна на всичко – от данъците за бизнеса до начина, по който наемаме помещения“, казва Робинсън.

Миналата година правителството създаде Towns Fund на стойност 3,6 млрд. паунда за финансирането на регенерацията на сто града, много от които в Северна Англия, а в момента тече преглед на данъците за бизнеса.

Но Пол Суини, директор на политиките и изследванията в Центъра за градовете, казва, че мащабното преустройство на имотите за търговия на дребно ще се случи наистина, ако има достатъчно висококачествени работни места в местната общност, за да подкрепят алтернативни употреби като жилища или места за забавление.

„Висококвалифицираните работни места в сферата на услугите са съсредоточени в градските центрове. Това оскъпява недвижимите имоти там, но компаниите са готови да платят цената, защото десетки или дори стотици хиляди хора са привлечени към тези места всеки ден“, отбелязва Суини. Извън големите градски центрове животът вероятно ще стане по-труден, допълва той.

Под бремето на разходите много компании за търговия на дребно във Великобритания и вериги за ежедневно хранене, сред които Edinburgh Woollen Mill, TM Lewin и PizzaExpress, обявиха значително съкращаване на портфейлите си.

Някои търговци на дребно като New Look се стремят да предотвратят затваряне на магазини, като предоговарят наеми със собствениците на имоти. Но по-ниските наеми ще са горчив хап за местните власти и собствениците на бизнес имоти.

Доминацията на търговците на дребно на търговските улици отчасти се дължи на желанието им да плащат по-високи наеми. Модната верига Next миналата година даде за пример магазин в градски център, за който плаща наеми на стойност 1,7 млн. паунда годишно. Тя смята, че същият обект, преустроен като офис площи, което може да струва до 20 млн. паунда, вероятно ще носи приходи от наеми за 1,2 млн. паунда, а жилища биха събирали 1 млн. паунда на година.

Ключов елемент в преустройството на търговските улици е ясната визия от местните власти, казва Мелъни Лийч, главен изпълнителен директор на Британската имотна федерация, която представлява собствениците на имоти. Но тя признава, че съкращения на бюджетите през последните десет години затрудняват начертаването на смели планове за преустройство.

„Местните власти трябва да имат представа какъв искат да е районът. Няма смисъл да превръщаме празен магазин в празен офис, ако никой не иска да дойде в градския център. Трябва да отстъпим и да се запитаме каква е визията за това място и какво е необходимо, за да я изпълним“, отбелязва Лийч.

По статията работиха: Божидарка Чобалигова, редактор Десислава Попова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (1)

3
 
3
 
1
преди 2 месеца
Празните търговски улици на Острова търсят оцеляване отвъд магазините

Г'а яди кифтета н'и рива...

Още от По света
Преустройство на празните молове - решение на жилищната криза в Калифорния?