Големите стоманодобивни компании се нуждаят от преобразяване. Тяхната индустрия е една от най-силно замърсяващите атмосферата и е обвинявана за около 7% от глобалните емисии на въглероден диоксид. Основните производители разчитат на същите производствени процеси, които са поддържащи този сектор през последния век, а сега трябва да променят своите методи, за да отговорят на глобалната промяна към по-чиста икономика, пише Bloomberg.
Тъй като климатичните промени заемат все по-централна роля в политиките на страните по света, стоманодобивните компании са наясно, че трябва да се адаптират към новите условия, за да оцелеят по пътя към едно нисковъглеродно бъдеще.
Шведската компания за производство на стомана SSAB AB, която развива операции в редица страни, включително в САЩ и Китай, си партнира с Vattenfall AB и миннодобивното дружество LKAB за производство на първата в света стомана, създадена без употребата на изкопаеми горива, замествайки въглищата със зелен водород.
Още през август започват доставките на чистия метал, като сред основните клиенти изпъкват имената на Volvo Group, Mercedes-Benz AG и финландската Cargotec Oyj.
стомана1
Всичко започва от мините на LKAB, намиращи се дълбоко в Северния полярен кръг, дом на някои от най-големите находища на желязна руда в света, като суровината там се добива още от края на 19. век. Днес готовата продукция се транспортира под формата на гранули на електрически влак до Люлео, Швеция, където се намира водородният комплекс на Hybrit.
Hybrit е съвместно предприятие между компаниите, които инвестират 2 млрд. шведски крони (232 млн. долара) до 2024 г. в това начинание. Основната сграда, на която личи надпис „Стомана без изкопаеми горива“ (Fossil-Free Steel), е сравнително малка по размер, но компаниите изготвят версия в индустриален мащаб за около 10 млрд. крони, която трябва да бъде готова през 2026 г.
Много производители се стремят да преминат към зелено производство на стомана, но продължават да се сблъскват с големи препятствия. Технологиите са ограничени до пилотни проекти, способни да произвеждат само малки количества от сплавта, като предлагат значително по-високи експлоатационни разходи спрямо конвенционалните методи.
стомана2
Основателят на Spotify Technology SA Даниел Ек подкрепя шведския стартъп H2 Green Steel, който ще започне производство на безвъглеродна стомана до 2024 г.
Стоманодобивната промишленост се нуждае от инвестиции в размер на 30 млрд. долара годишно само за да отговори на търсенето на зелена стомана през следващите 30 години, според Mission Possible Partnership, застъпник за ускоряване на декарбонизацията в най-силно замърсяващите индустрии.
Привеждането на тези активи в съответствие с тази планове ще изисква още 6 млрд. долара годишно.
Пътят на Hybrit към търговско производство на зелена стомана се извършва в сграда с размерите на хокейно игрище, снабдено с поточни ленти, по които се движат купища гранулирана суровина към съоръжението за преработка. Hybrit изгаря водород при отстраняването на кислорода от желязната руда. Този процес отделя единствено водни пари.
стомана3
Водородът не е ново изобретение – използван е като гориво за дирижаблите и космически апарати - но производството му чрез възобновяема енергия го прави практически лишен от емисии. Правителствата и компаниите искат да използват зеления водород за задвижване на автомобилите, корабите, самолетите и като гориво за фабриките.
Въпреки че Северна Швеция е богата на възобновяема енергия, метеорологичните условия превръщат тази индустрия в непостоянен източник на електричество и поради тази причина проектът Hybrit се фокусира именно върху зеления водород.
„Индустрията иска да работи денонощно“, изтъква Микаел Нордландер, директор по декарбонизация във Vattenfall.
След приключване по производството горивото ще се съхранява в резервоар с обем от 100 куб. метра. Ако тестовете бъдат успешни, инсталацията може да бъде разширена, зад а побере хиляда пъти повече водород, достатъчно за запълването на лондонската концертна зала „Роял Албърт Хол“.
Това, което излиза от завода на Hybrit, са безвъглеродни железни брикети, които се изпращат до завода на SSAB под формата на „гъби", наподобяващи барчета твърд сапун. Те се изпращат до завода на SSAB в Оксельосунд, южно от Стокхолм.
Първата подобна продукция беше доставена на Volvo още през август.
На 13 октомври шведският автомобилен концерн представи превозно средство, изградено от зелена стомана – електрически самосвал с тегло от 8 тона, снабден с виртуален водач и предназначен да транспортира суровина от кариери и мини.
„Ако погледнете през микроскопа, стоманата е една и съща“, казва Ларс Стенквист, главен технологичен директор на Volvo. „Отказването от изкопаеми горива е нещо, което много от нашите клиенти искат“, добавя той.


Нов астероид и мистериозен обект приближават Земята през декември 2025
Броят на левовете в обращение намалява
Башар Асад живее в „луксозно изгнание“ в Москва
КЗП осъществява изключително засилен контрол в защита на потребителите заради еврото
Трудният въпрос какво е необходимо, за да прекрати Путин военните действия в Украйна
Макрон рискува да погребе завинаги споразумението с Меркосур
Дебатът на пазара на облигации за курса на Фед през 2026 г. набира скорост
Руският петрол се продава с "най-голяма" отстъпка в Китай след санкциите
ЕС: Китай започва издаване на общи лицензи за редкоземни елементи
Warner Bros. е гръмкият финал на сделки за $4,5 трилиона
Кой печели и кой губи на българския пазар през 2025
Шофьорка обърка педалите и скочи в пълен с хора басейн
Jeep Wrangler получи специална версия
Как Tesla печели невидимата война срещу шума
Пет коли, в които да инвестирате догодина
Въпросът вече не е кой ще управлява, а как ще стигнем дотам
МС отпуска 53 млн. лева за охрана в метрото в София и за неговото разширение
Кристиян Шкварек: Партиите се страхуват от Радев
преди 4 години Нещо друго да са пръднали от Волво отговор Сигнализирай за неуместен коментар