Преди дни публичната тишина на т.нар. Консултативен съвет за оптимизацията на осигурителната система най-накрая беше прекратена. Като цяло, предложенията трудно могат да се нарекат реформи, тъй като се фокусират върху „кърпене на дупки” в сегашната система, които в най-добрия случай леко ще намалят огромния дефицит – и то само временно. Реални реформи за замяна на банкрутиралата пенсионна система с друга, която е финансово устойчива, не са предложени. Това пише в анализ икономистът от Института за пазарна икономика Десислава Николова.
Част от предложените варианти сериозно увеличават разходите на НОИ и съответно дефицитът в системата остава, а е възможно и да се увеличи. От друга страна, изчисленията на финансовите ефекти при всички предложения са изцяло статични, т.е. не отчитат неизбежните динамични ефекти от промяна в поведението на осигуряващите се и техните работодатели. Така например, при увеличаване на осигуровката за пенсия с 1 п.п. от следващата година е изчислен допълнителен приход за НОИ от 225 млн. лева, но тази сметка не отчита вероятността част от сега осигуряващите се да преминат в сивия сектор или просто да спрат да работят (вкл. да бъдат съкратени) заради повишените разходи за труд. В този смисъл, така изчислените финансови ефекти, особено по отношение на приходната част, са силно оптимистични.
Все пак, конкретните предложения заслужават внимание. Въпреки че никое от тях не решава фундаменталния проблем с фалиралата разходопокривна система, някои от предложените мерки ще помогнат за овладяването или поне по-бавното нарастване на дефицита в ДОО. Други пък изчистват съществуващи проблеми с равнопоставеността на субектите, а трети се нуждаят от по-внимателно вглеждане в детайлите, за да се избегнат потенциалните негативни ефекти.
Най-общо, основните предложения са следните:
Плавно увеличаване на възрастта за пенсиониране и изискуемия стаж, като възрастта ще се покачва до изравняването ѝ за мъже и жени на 65 г., а увеличението ще се отнася и за категорийните работници. Вариантите за изравняване на пенсионната възраст са няколко, като може да се постигне по-бавно, до 2036 г., по-бързо – до 2028 г., или пък пенсионната възраст да се изравни според годината на раждане.
Реално такава реформа за увеличение на възрастта и стажа всяка година с по 4 месеца беше предприета от началото на 2013 г., но само година по-късно беше „замразена”, разбирай - спряна. Независимо от това кой вариант се избере, покачването на възрастта и стажа трябва да започне да се случва без по-нататъшно отлагане – предвид огромния проблем с ранното пенсиониране на категорийните работници и растящата продължителност на живота.
В това предложение заслужават внимание два елемента:
За първи път при промени в пенсионната система в България се говори за въвеждането на автоматичен механизъм, което представлява огромен скок в мисленето и е в унисон с най-новите тенденции в дизайна на разходопокривните системи в развития свят. В случая се предлага обвързване на възрастта за пенсиониране с продължителността на живота след изравняване на възрастта за пенсиониране на 65 г. за мъже и жени. Колкото по-рано се случи това, толкова по-скоро ще започне да се намалява товарът от растящата продължителност на живота върху първия стълб на системата.
Въвеждане на диференцирана възраст за пенсиониране за работещите в специалните ведомства (разбирай МВР и МО), която да зависи от тежестта на работата и длъжността. Най-просто казано, чиновниците в тези ведомства ще се пенсионират по-късно от тези, които работят на терен – полицаи и военни. Това предложение би решило частично една явна несправедливост в системата, тъй като условията на труд за административен чиновник в МВР по нищо не се различават от тези за чиновник в министерство на икономиката, например. Едно още по-добро решение обаче би било чиновниците в тези системи да бъдат третирани като работещи 3-та категория труд.
Увеличаване на осигуровката за пенсия и на тази за безработица с по 1 пр.п. от 2015 или от 2016 г. и ново увеличение от 2019 г. на една от двете. Това е едно от най-опасните предложения от гледна точка на пазара на труда. Тук са изчислени допълнителни приходи от около 430-440 млн. лева през 2015 или 2016 г. в зависимост от това кога ще се направи увеличението. Големият пропуск, обаче, е липсата на каквито и да е допускания за ръст на сивата икономика и спад на заетостта в резултат от по-високите разходи за труд. Т.е. тези над 400 млн. лева няма как да бъдат събрани, освен ако не се предвиди, примерно, разстрел на всеки, който е хванат да укрива осигуровки или да съкращава работници. Единственото, което ще се постигне с увеличение на осигуровките, е да се прекъсне плахото раздвижване на пазара на труда, което наблюдаваме от началото на тази година – за първи път от настъпването на кризата през 2009 г.
Дори и да има леко увеличение на приходите в пенсионната система със 100-200 млн. лева, то ще бъде крайно недостатъчно спрямо огромния дефицит там. Дефицитът в държавната пенсионна система е 4,61 млрд. лева или 59% от приходите през 2013 г., ако не се брои 12%-ната вноска (реално трансфер) от държавата. Всеки може да направи простата сметка каква незначителна част от дефицита ще се покрие с вдигането на вноската. Може и да се прецени дали това си заслужава да се направи при голям риск от съкращаване на работници и увеличение на сивата икономика.
Като част от предложението се предвижда и увеличение на вноската към втория стълб (универсалните пенсионни фондове) с 1 пр. п. от 2017 година. С това за пореден път се подменя изначалният замисъл на пенсионната реформа от 2000 г., според който увеличението на вноските към втория стълб трябваше да се компенсира с намаляване на вноските към разходопокривната система. Да не говорим, че с това увеличение допълнително ще се засилят негативните ефекти на повече сива икономика и по-малко заетост.
Обвързване на максималния осигурителен доход с минималната работна заплата, като максималният доход стане равен на 8 или 10 МРЗ, т.е. 3040 или 3800 лева. Това предложение също е направено с цел увеличаване на приходите в системата (изчислено е да донесе около 40 млн. нетно повече; брутният очакван приход е около 50 млн. лева на година, но от тях трябва да се извадят обезщетенията и по-големите разходи за максимални пенсии, които са обвързани с максималния осигурителен доход). Тук, обаче, отново сметката е направена без кръчмаря – високодоходните граждани обикновено имат най-голям капацитет и възможности да заобикалят закона, като, например, регистрират собствени фирми и сключат договор с бившия си работодател за предоставяне на услуга. Това вече се случва в резултат на вдигането на максималния осигурителен доход – ясно е, че стимулите тези практики да се разширят нарастват с по-нататъшното покачване на прага.
Въвеждане на лична пенсионна вноска от държавните служители и тези в специалните ведомства, като еднократно се компенсира с увеличение на заплатите. Целта е равнопоставеност на субектите и от тази гледна точка, има силен аргумент да се направи. Реално обаче това е чисто счетоводна операция с нулев нетен ефект върху консолидирания бюджет. Приходи в системата, обаче, няма да дойдат – освен ако вноската не се удържи от сегашните заплати, без да се прави компенсиращо увеличение.
Изравняване на осигурителния праг за земеделците с този за самоосигуряващите се. Мотивът тук отново е равнопоставеност и от тази гледна точка стъпката е логична, но дяволът пак се крие в детайлите. Прагът за самоосигуряващите се вече е много висок и не насърчава предприемачеството на светло. Освен това много е вероятно новият осигурителен праг за земеделците да надвишава реалните доходи, които част от тях получават, и по този начин да се получи реално регресивно облагане – т.е. по-високо облагане на по-ниски доходи. Сивата икономика сред земеделските производители традиционно е висока, така че едно увеличение на осигурителния праг със 75% вероятно ще изтласка още много такива производители в неформалната икономика.
Към по-горе разгледаните предложения има и такива, които се фокусират върху определени технически детайли по изчислението и изплащането на пенсии и обезщетения (включително и тези на категорийните работници от професионалните фондове), както и такива, предвиждащи наказателна отговорност и глоби за неплащане и на осигуровки.
Като цяло, обаче, предложените промени затвърждават впечатлението, че Консултативният съвет към министъра на труда и социалната политика не вижда слона в стаята, а именно – банкрутиралата пенсионна система с дефицит равен на 59% от приходите от осигуровки, в която стимулите са да не се внасят осигуровки и да се източва системата с ранно пенсиониране, инвалидни пенсии и други трикове. Вместо да се мисли в посока изработването на план за плавна замяна на тази система с финансово устойчива система, базирана на лични пенсионни сметки, мисленето продължава да е насочено към временното позакърпване на дупки и стискане на палци да удържим още някоя и друга година.


Измислиха как да спасят дизеловите коли в Европа
Мъж паркира Ferrari на балкона си, общината го прибра с кран (ВИДЕО)
Кметът на Варна протестира срещу правителството в Берлин (СНИМКИ)
35 пияни и дрогирани шофьори спипа КАТ за ден
30 души са задържани на протеста в София
САЩ и Катар може да създадат свръхпредлагане на LNG на европейския пазар
Забраната на социални медии в Австралия няма да спаси децата
Криптотърговците търсят допълнителна защита, тъй като отвличанията растат
Банковото финансиране за сектори със структурни проблеми у нас може да намалее
Шансът на българския бизнес е в иновации за по-ниски разходи за труд и енергия
Мъж паркира Ferrari на балкона си, за да разбере, че Виена не е Дубай
С кого ще се конкурира новата суперкола на Toyota
Основните прилики между класическото Renault 5 и новото ЕV
Блокче глина може да направи чудеса при почистване на автомобила
Citroen направи щур ван със спалня и киносалон
Може ли Западът да изгони Русия от Централна Азия?
Зодиите, които ще намерят любовта по празниците
Дъщерята на Скалата потвърди връзката си с млада кечистка
Датската разузнавателна агенция разглежда САЩ като потенциален проблем за сигурността
Мадона разгорещи страстите по къса рокля
преди 11 години Без да претендирам за вещина по въпроса, много често съм си мислил за следното: Да се прехвърли изцяло задължението да се осигурява работника, а не работодателя. Работникът ще си взема цялата заплатата и от нея ще плаща всеки месец дължимите осигуровки. Ако реши да се скатае, да се оправя с НАП. По този начин целия частен бизнес в България може да излезе на светло. ...Освен това идеята личните пенсионни сметки също ми изглежда много добре, особено ако може да следиш как и с колко се натрупват през годините... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Заблуждаваш хората - Виж какви пари има в ДЗПО за 10 години. Освен това, вземи предвид и това, че МРЗ и средната работна заплата на базата на която се смятат пенсиите се вдига много по-бързо от натрупаната инфлация. Освен това специално заради частните пенсионни фондове беше измислен термина "отрицателна доходност"... отговор Сигнализирай за неуместен коментар