Когато Цзуао Жу Лин, предприемач от Пекин, чул за първи път за бизнес възможности в Източен Иран, бил скептичен. Но след това купил карта и започнал да си представя региона без граници, като един огромен пазар.
„Много страни са наблизо, дори Европа. Иран е в центъра на всичко", казва 49-годишният Лин, докато кара бялото си BMW по магистралата, свързваща Техеран с източния ирански град Машхад.
В продължения на хилядолетия Иран е просперирал като търговски център, свързващи Изтока и Запада. Сега се очаква тази роля да се разшири през идните години. Китай разкрива своя проект "Един пояс, един път", който обещава над 1 милиард долара инфраструктурни инвестиции - в мостове, железопътни линии, пристанище и енергетика - в над 60 страни от Европа, Азия и Африка. Иран, който в исторически план е бил кръстопът, е в центъра на тези плановe, пише Томас Ърдбринк за New York Times.
Като парчета от разпростиращ се геополитически пъзел, компонентите на китайската инфраструктурна мрежа се появяват на места. Китайски работници в Източен Иран са заети да модернизират една от големите железопътни линии, да стандартизират размера на габаритите, да подобряват размера на габаритите, да подобряват основата, на която са разположени коловозите и да възстановяват мостове, с крайната цел да свържат Техеран с Туркменистан и с Афганистан.
Почти същото се случва в Западен Иран, където железопътните екипи работят за свързване на столицата с Турция и евентуално с Европа. Други железопътни проекти ще свържат Техеран и Машхад с дълбоководните пристанища в южната част на страната.
Някога зависим от Пекин по време на международната изолация, наложена му от западните страни заради ядрената му програма, Иран вече се отнася по-критично към способността на Китай да реализира грандиозните си амбиции. Другите пътища към западните пазари са по-дълги и минават през Русия, потенциален конкурент на Китай.
"Не е като да им се налага да отменят проекта си, ако не участваме. Но ако иранците искат да спестят време и пари, ще изберат най-краткия път", заяви Асгар Факрие Кашан, ирански заместник-министър на пътищата и градското развитие. Той добави с усмивка: "Иран има и политически предимства в сравнение с Русия. Те са силно заинтересовани да работят с нас".
Други се притесняват, че предвид мащабните китайски инвестиции и засилващото се присъствие на Китай в иранската икономика, Техеран ще става по-зависим от всякога от Китай, който вече е най-големият му търговски партньор.
Китай е важен пазар за иранския петрол и поради все още неотменените едностранни американски санкции, които плашат глобалните банки, е единственият източник на значителните капитали, от които Иран се нуждае, за да финансира важни инфраструктурни проекти. Но това очевидно е риск, който ръководството е готово да поеме.
"Китай доминира в Иран", заяви Мехди Тагхави, професор по икономика в университета Аламе Табатабаи в Техеран и добави, че "иранските власти не виждат никакви отрицателни страни на това да са зависими от Китай". "Заедно се движим напред", каза той.


Черно море пусна билетите за мача с Арда за Купата на България
Майка благодари на варненска болница, спасила детето й
Желязков: Демокрацията изисква да чуваме различното мнение, дори когато то не ни харесва
Велосипедистите във Варна с благороден жест към дете
¼ от местата за паркиране в "зелената зона" на Варна са освободени
Инвеститорите в Турция следят 2 ключови решения на централни банки
Слугинажът на ФИФА към Тръмп опорочава красивата игра (и климата)
Комисар Албукерк очаква старт на пазарните реформи в ЕС през 2027, част 3
Комисар Албукерк очаква старт на пазарните реформи в ЕС през 2027, част 2
Комисар Албукерк очаква старт на пазарните реформи в ЕС през 2027, част 1
Блокче глина може да направи чудеса при почистване на автомобила
Citroen направи щур ван със спалня и киносалон
Хиляди употребявани коли загубиха важна функция
Сервиз, гуми, застраховка – как да планираме годишния авто бюджет?
Загряване на спирачките през зимата – мит или реалност
Сабаленка категорична: Не иска трансджендър жени да участват в турнирите на WTA
Малки екрани, големи желания: Защо мечтаем за новия iPhone
Заради протеста от 18:00 часа се променя движението в центъра на София
Песков: Руските власти трябва да бъдат предпазливи на фона на заплахите на Киев
Росен Желязков апелира: Нека протестите да бъдат мирни