Общият обем на онлайн продажбите на продукти и услуги в страната по прогнозни данни за 2025 г. се оценява на повече от 2,69 млрд. евро, което представлява приблизителен годишен ръст от 15%. Това съобщи Жанет Найденова, председател на Българската е-комерс асоциация (БЕА), като цитира данни от проучването „ПАСПОРТ 2025 на е-комерс индустрията в България “.
Според данните българският B2C (бизнес към краен потребител) пазар на електронна търговия има устойчиво развитие и се утвърждава като един от най-динамичните дигитални сектори в Източна Европа. „Той се удвои за четири години и сега представлява близо 13,5% от пазара в Източна Европа. Съотношението електронен/брутен вътрешен продукт (e-GDP) в България е 2,53% през 2025 г. и показва потенциал за растеж“, коментира Найденова.
Според Никола Минков, основател и изпълнителен директор на SEO агенцията Serpact, тазгодишното издание потвърждава, че електронната търговия се променя динамично, а бизнесите следят развитието на дигиталната екосистема, включително новата реалност на AI търсене и отговори. Той обясни, че с проекта AI Entry – платформа за измерване на видимостта в ChatGPT, Gemini, Perplexity и други AI системи, се отговаря на това предизвикателство. По думите му само възприемането на нови технологии и практики ще позволи на онлайн търговците бързо да разширят клиентската си база, достигайки до милиардите потребители на AI асистентите.
Източник: „ПАСПОРТ 2025 на е-комерс индустрията в България“ * Прогнозни данни за 2025
Данни на проучването показват, че се увеличават покупките в електронната търговия сред потребителите и расте доверието им към онлайн плащанията и доставките. Вече над 55% от онлайн потребителите в България на възраст 16-74 г. пазаруват онлайн и този процент ще продължи да расте, очакват от БЕА.
Най-голям процент – 95,5% от онлайн купувачите през 2025 г. са закупували стоки или услуги от български онлайн магазини, 27,4% от онлайн магазини в страни от Европейския съюз, 12,9% – извън Европейския съюз.
Данните от проучване на Българска е-комерс асоциация, проведено в периода август – октомври с обхват над 4,9 млн. онлайн поръчки, показва тенденция към нарастване на безконтактните доставки до шкафче на куриер, click & collect (поръчка онлайн с взимане от физически магазин) и увеличаване на банковите и мобилни плащания и плащанията с карти за сметка на наложения платеж.
Много повече хора купуват онлайн и все повече търговци на дребно продават онлайн. Тенденция е комбинирането на онлайн и офлайн пазаруване, от което са доволни потребителите. Проучване на Българска Е-комерс Асоциация с обхват от 4,9 млн. онлайн поръчки показа, че при 7,1% от всички поръчки онлайн купувачите са се възползвали от правото си на отказ в 14 дневен срок.
Онлайн потребителите, особено Millennials като стабилна група от купувачи, се интересуват от екологично чисти продукти и следят за въздействието на бизнеса върху околната среда и обществото, като избират по-внимателно производителите и търговците, чиито стоки потребяват. Растежът на електронната търговия предлага възможност за преосмисляне използването на вторични материали и стоки, разширяване и насърчаване на повторна употреба. Секторът играе ключова роля в свързването на бизнеса и потребителите към пазара на употребявани стоки и прогнозите са, че в следващите четири години неговият обем ще се удвои.
Очакванията на БЕА за догодина са за плавен двуцифрен ръст спрямо 2025 г. , като B2C е-комерс пазарът ще продължи да расте, да въвежда иновации и да се развива. Съотношението електронен/брутен вътрешен продукт (e-GDP) в България е 2,53% през 2025 г. и показва потенциал за растеж. В Европа параметърът e-GDP е 3,84%, в Гърция е 7,86%, в Румъния е 3,51%.
От организацията отбелязват, че електронната търговия представлява около 16% от общата търговия на дребно в Европа. По данни на Euromonitor B2C електронната търговия в България е 8% от целия пазар на дребно и показва големия потенциал за растеж на пазара на електронна търговия в страната.


Черно море пусна билетите за мача с Арда за Купата на България
Майка благодари на варненска болница, спасила детето й
Желязков: Демокрацията изисква да чуваме различното мнение, дори когато то не ни харесва
Велосипедистите във Варна с благороден жест към дете
¼ от местата за паркиране в "зелената зона" на Варна са освободени
Пасивност към еврото прави българския бизнес уязвим за конкуренцията от ЕС
Ръсел Вуут е архитектът на имперския президентски мандат на Тръмп
Инвеститорите в Турция следят 2 ключови решения на централни банки
Слугинажът на ФИФА към Тръмп опорочава красивата игра (и климата)
Комисар Албукерк очаква старт на пазарните реформи в ЕС през 2027, част 3
Блокче глина може да направи чудеса при почистване на автомобила
Citroen направи щур ван със спалня и киносалон
Хиляди употребявани коли загубиха важна функция
Сервиз, гуми, застраховка – как да планираме годишния авто бюджет?
Загряване на спирачките през зимата – мит или реалност
Памела Андерсън иска да си смени името
ПП пуснаха карта на протеста в София, увериха, че няма да има шествие
Сабаленка категорична: Не иска трансджендър жени да участват в турнирите на WTA
Малки екрани, големи желания: Защо мечтаем за новия iPhone
Заради протеста от 18:00 часа се променя движението в центъра на София