В последните дни руската „Газпром“ се активизира и подписа няколко споразумения, които частично възраждат проекта „Южен поток“. Ако плановете се изпълнят, тръбите няма да излязат на българския бряг, а в Турция. Споразуменията с България, Сърбия и Унгария обаче буквално повтарят старото трасе на газопровода.
В момента и трите страни получават руския природен газ единствено чрез транзит през Украйна. Плановете на руския гигант обаче са да бъде сложен край на транзита и проектите „Турски поток“ и разширението на „Северен поток“ са отговор именно на тези планове. Договорът за транзит с Украйна изтича през 2020 г. и дотогава Русия планира да си осигури поне едно допълнително трасе за газа.
На този този етап приоритет за региона на Балканите сякаш се оказва „Турски поток“. Компанията има планове и за развитието на газопровода „Посейдон“ - през територията на Гърция до Италия, но той в момента не стои на дневен ред. Пазарът в Италия е интересен, но може да бъде захранен и от „Северен поток“ заради изградените газови връзки в Европа.
Балканите обаче до голяма степен са изолирани, а в същото време се готви реализацията на големи проекти, които да доставят газ с източник, различен от Русия.
На първо място това е Южният газов коридор, който ще донесе газ от Каспийско море и чиято реализация върви по план. В допълнение идват и проекти за терминали за втечнен газ, един от които може да бъде използван и от България – край Александруполис. Гърция плете още няколко кошници – например с идеята си за газопровода EastMed, който да транспортира газ от перспективните находища в Средиземно море.
Както в България, така и в Гърция се анализират и възможности за местен добив, които отлежаваха с години.
Битката за региона реално ще бъде много сериозна за руския гигант не само на фона на изникващите алтернативи, а и защото компанията няма възможността да се възползва от силен съюзник, който да влияе в Брюксел, каквато например е Германия що се отнася до проектите за разширение на „Северен поток“.
САЩ също проявяват интерес към Балканите и разглеждат региона като възможен пазар на втечнен газ. Страните от Централна Европа като Полша например пък изглеждат готови да платят и по-висока цена, но да се откажат от зависимостта си от Москва.
В битката обаче се ражда и конкуренцията и страните на Балканите могат да получат и позитиви от географското си разположение и от плановете на опонентите на политическо и икономическо ниво.


Въпреки митата: 93% е ръстът на китайските електромобили в ЕС
Да спасим Станислав баща, съпруг, син и приятел!
29 пияни или дрогирани водачи спипа КАТ за ден
Варненският окръжен съд прие последните за 2025 г. стажант-юристи
Протестиращите в подкрепа на Коцев с приз от Българския хелзинкски комитет
До 2026 година космическите отпадъци ще унищожат напредъка за парниковите газове
Тръмп ги помилва за "6 януари". Сега те искат милиони долари
Mercedes има аргументи за $1,1 млрд. против забраната на нови ДВГ от 2035 г.
Цв. Узунов: Перспективите пред българската икономика са умерено оптимистични
Празни супертанкери се надпеварват за суров петрол
Войната срещу автомобила: 20 непознати факта
Volkswagen Group се отърва от легендарно дизайнерско студио
Пет култови кросоувъра от началото на века, които си заслужават
Самолет кацна върху автомобил на магистрала
Европа се опита да спре китайците, но в крайна сметка им помогна
K2 Black Panther превзема пазарите: Перу прави първата поръчка на танк от над 50 години
Голямата дъщеря на Дуейн Джонсън - Скалата има връзка с WWE състезателка
Изверги от Мисури държали децата си заключени, гладни и бити
Тръмп се опитва да откъсне Италия и Унгария от Европа