С 1 600 км обща граница и около 80 контролно-пропускателни пункта Норвегия и Швеция могат да са пример за Ирландия и Северна Ирландия, когато Великобритания напусне Европейския съюз (ЕС), пише онлайн изданието EurActiv.com във връзка с плановете на Великобритания да не въвежда граничен контрол на границата с Ирландия и след Brexit заради потенциалните проблеми с търговията.
Провинция Северна Ирландия е изнесла стоки на стойност около 3 млрд. евро за Ирландия през 2015 г., показват официалните данни. Много от бизнесите имат сложни вериги на доставка, които изискват многократно пресичане на границата в процеса на производство.
Опозицията в Ирландия поне засега не одобрява предложенията на Великобритания и ги определя като научна фантастика, но властите ги подкрепят, защото са твърдо решени да избегнат въвеждането на стриктен граничен контрол след Brexit.
Лондон и Дъблин обаче могат да обърнат поглед към Швеция и Норвегия, които не са затваряли границите си дори и преди ЕС да съществува. Хиляди шведи и норвежци пресичат границата всеки ден, като пътуват с цел работа, развлечение или за пазар.
Двете скандинавски държави засилиха проверките по общата си граница през 2015 г. заради мигрантската криза, но това не се отрази на броя на преминаванията. Паспортните проверки сега пак са рядкост.
Ситуацията се запазва въпреки че Норвегия не се присъедини към митническия съюз на ЕС. Премиерът на Великобритания Тереза Мей също дава индикации, че страната ѝ ще напусне митническия съюз заедно с ЕС.
За да запази потока от стоки през границата с Швеция и търговията между компаниите от двете страни да се осъществява при ниски мита, Норвегия е решила да хармонизира правилата за търговията с тези на ЕС, посочва изданието.
Все пак физическите лица, които влизат в Норвегия, спазват някои лимити за пренасяне на стоки, например за алкохол, тютюн и тютюневи изделия, месо и други стоки.
За да се избегне нелегалното пресичане на границата, тъй като органите на реда съсредоточават усилията си върху основните контролно-пропускателни пунктове, през 2011 г. Норвегия започна да тества камери с разпознаване на номерата на колите. Така мобилните звена на митническите власти могат да разпознават потенциални нарушители. Системата демонстрира успех и сега плановете са всички пропускателни пунктове да са оборудвани с такива камери до 2019 г.


Тежка катастрофа със загинал
Мощно земетресение с магнитуд 7,6 разтърси Япония
Второ издание на инициативата "(НЕ) Сам вкъщи" подготвят в Общинския приют за кучета
Осъдиха 56-годишен варненец за държане на голямо количество алкохол без акцизен бандерол
Хванаха за ден 35-ма шофьори с алкохол или наркотици
Япония и Китай ескалират конфронтацията със спор за военен радар от уикенда
Какъв трябва да е бюджетът на България? Попитахме експертите
България очаква 2 млн. туристи през зимата, над 50% ще са от Европа
Yardeni за обрата от Великолепната седморка към останалите технологии, част 2
Yardeni за обрата от Великолепната седморка към останалите технологии, част 1
Пет от най-странните жабки в серийни автомобили
Първото BMW M се продава
Опасно ли е поставянето на калъфи върху седалки с подгрев
Volkswagen вкарва три модела в сервизите заради проблеми с безопасността
Hyundai възражда един от най-забавните си модели
Обезщетението за отглеждане на дете до 2 години се повишава на 460 евро
Евгений Кънев: Бюджетът може и да бъде приет силово, но ще има последици
Силен трус разлюля Япония, има предупреждение за цунами
Стармър, Мерц и Макрон в един глас: Ние сме с Украйна
Георгиев за кораба KAIROS: Евакуирана е голяма част от екипажа