Някои от основните пътни проекти ще бъдат финансирани със заем от Европейската инвестиционна банка заради недостатъчните ресурси в ОП „Транспорт”. Това стана ясно след първите неформални преговори по оперативната програма, които проведе днес транспортният министър Николина Ангелкова в Брюксел, съобщиха от пресцентъра на транспортното министерство.
Проектите, които ще бъдат финансирани със заем от ЕИБ, на този етап са пътните артерии Видин – София и АМ „Калотина – София“.
„Предвид ограничения финансов ресурс, трябва да се търсят други източници на финансиране, като една от възможностите е заем от ЕИБ, но най-важното е тези инфраструктурни проекти да бъдат реализирани“, обясни Ангелкова.
България ще предложи цялостната реализация на АМ „Хемус” да бъде изпълнена по ОП „Транспорт”, но участъкът от Велико Търново до Белокопитово да се финансира със заем от Европейската инвестиционна банка. „Проведени са предварителни разговори с банката и вече имаме тяхното принципно съгласие“, обясни още министърът.
От нейните думи стана ясно още, че сме предложили на ЕК довършването на проектирането на тунела при Кресненското дефиле, като успоредно с това се работи и по алтернативен вариант. Министърът обясни, че предстои да бъде направен ОВОС на проекта на тунела. По тази причина е предложено на ЕК в тази оценка да бъде включен и алтернативният вариант, като целта е да се намали прогнозната стойност и евентуално сроковете на изпълнение.
„Няма да бъдат правени компромиси с околната среда и всеки етап на подготовката ще бъде обсъждан с неправителствения сектор“, подчерта Николина Ангелкова.
Другият приоритет в пътния сектор е изграждането на тунела под връх Шипка, както и лот 3 на АМ Струма като цяло.
В жп сектора ще се работи приоритетно за завършването на направленията сръбска – турска/гръцка граници и Пловдив – Бургас. „В програмния период 2014 – 2020 г. влизат проектите за модернизация на останалата част от трасето Пловдив – Бургас и участъците Елин Пелин – Ихтиман и Ихтиман – Септември“, каза Николина Ангелкова.
По думите й за да не остава трасето недовършено, частта Драгоман – София – Елин Пелин ще се финансира по Механизма за свързана Европа. По него са резервирани 406 млн. евро (заедно с националното съфинансиране) за България, които ще се използват за железопътни и водни проекти.
За кандидатстване по Механизма се подготвят и жп трасето Видин – Медковец, както и проектът за подобряване на корабоплаването по р. Дунав, който е съвместен с Румъния.
„Освен високоскоростни жп линии ни е необходим и подвижен състав, който да отговаря на очакванията на хората за сигурност, бързина и комфорт на пътуването“, обясни транспортният министър. По тази причина, съвместно с инициативата Джаспърс ще бъде разработена дългосрочна стратегия за развитие на БДЖ.
„Това предложение бе приветствано от Генерална дирекция „Регионална политика“ и аз се надявам, че до края на 2015 г. стратегията ще бъде завършена“, допълни Николина Ангелкова.
„Като един от най-успешните проекти, метрото ще продължи да се разширява със средства от новата оперативна програма“, съобщи Николина Ангелкова. В периода 2014 – 2020 г. ще започне работа по третия метро лъч, като се очаква се да бъде финансирано строителството на най-тежкия участък от него - трасето от бул. Янко Сакъзов до кв. Красно село.
По време на пресконференцията след преговорите стана ясно още, че съвместно с Джаспърс се работи по разработване на Мултимудална транспортна стратегия, което е предварително условие по Споразумението за партньорство с ЕК. Също така е предложено, по линия на Техническа помощ на програмата, ЕИБ да разработи стратегия за таксуване по пътната инфраструктура (т.нар. тол система).
Очаква се да бъдат получени официални коментари от ЕК след днешните разговори, които да бъдат отразени в програмата. Предвиждат се допълнителни срещи, за да се постигне финалното неформално съгласуване с Комисията. Тогава ще се пристъпи и към подаването на програмата за официално одобрение.
Министър Николина Ангелкова изрази увереност, че процесът няма да се забави и ще приключи преди края на годината.
„Бюджетът по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ е лимитиран и е в размер на 1,9 млрд евро, заедно с националното съфинансиране, а проектите, които са приоритетни за изпълнение до 2020 г., така както бяха предложени в първия работен вариант на програмата през юни, възлизат на около 4 млрд. евро. Така че нуждата от приоритизиране е очевидна, предвид ограничения финансов ресурс“, каза министър Николина Ангелкова.


Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Тръгна петиция против отдаването на кортовете в "Чайка" на частни клубове
Хороскоп за 7 декември 2025
МААЕ: Защитният саркофаг на АЕЦ "Чернобил" е повреден
Виц на деня - 7 декември
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Дейвид Бут: Някои щати изискват да се инвестира извън Китай
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Ген. Атанасов: Ако този вот на недоверие не мине, ще се усилят протестите
Мирослав Великов победи в "Игри на волята", грабна чек за 100 000 лв.
Вашингтон и Киев отчитат напредък след срещите в Маями
Осъдиха българския шофьор, карал в насрещното в Гърция
Най-големият син на Болсонаро ще се кандидатира за президент на Бразилия