Направените експертни анализи показват, че част от дейностите по определени проекти на ОП "Транспорт" /2007-2013/ ще останат за изпълнение и след 2015 г. За тях ще се разчита на държавно финансиране през държавния бюджет, за което вече се водят интензивни разговори с Министерството на финансите. Това съобщи днес министърът на транспорта Ивайло Московски на годишното представяне на постигнатите резултати по оперативната програма "Транспорт" от стария програмен период, съобщи БТА.
Министърът подчерта, че все пак има риск от бюджетна гледна точка за осигуряване на средствата за завършване на проектите след 2015 г. „Обследваме различни варианти, може да се прибегне до заемни средства, което вероятно ще утежни бенефициентите. Надявам се обаче бюджетът разумно да подпомогне довършването на проектите”, посочи Московски.
Той информира, че на бенефициентите към момента са разплатени над 1,6 млрд. евро, което надвишава 80 на сто от програмата. „Можем да го считаме за много голям успех на държавата. В оставащите месеци ще се работи ускорено, за да се навакса възможното”, увери Московски.
По ОП "Транспорт" /2007-2013/ се финансират общо 22 инвестиционни проекта, десет от които са напълно завършени. В края на октомври ще приключи изцяло изпълнението на лот 2 на магистралата "Струма" и лот 1 на магистралата "Марица". Полагат се максимални усилия да бъдат завършени жп проектите Първомай-Свиленград, Пловдив-Бургас и Септември-Пловдив, каза министърът.
Московски отбеляза, че целият програмен период е бил изпълнен с големи предизвикателства и сериозни трудности. Започването на проектите е било изключително трудно, заради недобрата проектна готовност, но всичко това, както и съпътстващите политически трансформации не са успели да попречат на добрата работата по програмата. „В сравнение с други европейски държави сме постигнали в добри проценти изпълнението на заложените цели”, каза транспортният министър.
Четири са големите инфраструктурни обекта, въведени в експлоатация през 2015 г., отбеляза още министърът. Метрото до летището, двата брегови центъра във Варна и Бургас, проектът "БУЛРИС", чрез който България стана първата дунавска държава, изградила изцяло оперативен и административен център на целия корабен трафик по р. Дунав, както и проектът за подобряване на системите за навигация и топохидрографните измервания по р. Дунав.
Със сигурност трябва да има корекция в цената винетките, каза още пред журналисти министърът на транспорта, цитиран от "Фокус".
"Не знам дали е възможно да се приложи диференциран подход за леки и тежкотоварни автомобили в диапазона, в който сме правили анализи. Няма логика да си нанасяме такава щета, оставяйки тежкотоварните автомобили да преминават почти безплатно през България", обясни Московски. По думите му те нанасят щета на пътната настилка, създават предпоставки за ПТП, създават допълнителен трафик.
"Излиза 2-3 пъти по-скъпо да се превози транзит стока от единия край до другия на България по влак, отколкото на автомобилен транспорт. Това е абсурдно и няма такава държава в Европа. За България трябва да се въведе тол система. Тя е по-различна от винетната система. Вероятно до 3,5 тона ще останат винетките с корекция на завишение и тол система, която е най-справедливият начин на заплащане", поясни Московски. Така се плаща толкова, колкото се ползва. "Ангажиментът за провеждане на тази политика е на АПИ и МРРБ. Бих подкрепил изменение на стойността на винетките по оскъпяване, защото това е логично. Цените н винетките не са пипани от около 10 години", коментира Московски.
Имаме концепция гари и интермодални терминали, след като бъдат завършени, да се предлагат за оперативно управление от частен бизнес, каза още Ивайло Московски.
"Продължаваме да работим в посоката за осигуряване на 300 млн. евро за нов подвижен състав за БДЖ. Имаме 2-3 варианта, бавим се, но зависи от стратегията за железниците да бъде съгласувана от Министерството на финансите, допълни той.
Почти 2 млрд. лева бяха инвестирани в изграждането на важни пътни участъци и магистрали по ОП "Транспорт" 2007-2013 г., каза министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова по време на отчета за напредъка на ОП "Транспорт" 2007-2013 г., предаде Агенция "Фокус".
„Успяхме в този процес не само да реализираме важни пътни проекти за развитието на страната, но и да изградим визията си. Очевидно ни трябват много повече пътища и магистрали, за да може трафикът да има добра проводимост", заяви Павлова.
По думите й усилията ще са насочени към добрата инфраструктура и добра пътна безопасност. "С финансирането по тази програма изграждаме и довършваме 300 км нови магистрали, изграждаме нови обходи, рехабилитираме пътни участъци. Довършваме и Западната дъга, обходите на Габрово и Монтана, вече завършилият обход на Враца. Новата оперативна програма обаче вече не дава толкова средства, там ще са наполовина - малко над 1 млрд. лева. С този 1 млрд. лева ще довършим АМ "Струма", уточни Павлова.
1,8 млрд. лева са необходими, за да изградим автомагистрала "Хемус", допълни още Павлова по темата за магистралите. По думите й вече има и официално потвърждение по линия на Световна банка, че могат да предложат малко по-различен модел за финансиране на пътната инфраструктура, такаче финансирането да не е за сметка на бюджета, а на бъдещи приходи от новата система, която въвеждаме", уточни Павлова, визирайки тол сисетмата.
"Целта е да не обременяваме значително бюджета. Със Световна банка до края на годината да довършим новия модел и стратегия за промяна заплащането и използването на пътища”, каза тя.
Тя допълни, че за колите ще има електронни винетки, но новото, което се очаква за увеличение на приходите в бюджета, са тол таксите за изминато разстояние, които да се налагат на всички тежкотоварни превозни превозни средства над 3,5 тона, минаващи през републиканските пътища.


300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Турнир по акробатичен рокендрол се провежда днес във Варна
Проливните дъждове предизвикаха нови наводнения край Царево
Благотворителен кулинарен фестивал за Никулден се провежда във Варна
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Империята на китайските пристанища, част 4
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
В кадър: Никулден във Варна с военен ритуал, молебен и курбан
Здравко от "Ритон" е в болница, дуетът отлага участия и концерт
Любен Дилов-син: Готови сме за избори, но държавата има нужда от бюджет
ЦСКА се огледа в норвежец, оценен на 5 млн. евро
Опра Уинфри демонстрира талия на оса, след като отслабна драстично
преди 10 години Сега за тежкотоварните (които чупят и има логика), но утре и за леките автомобили, които реално са туризма и пътят просто създава условия за получаване на доходи от ДДС, Акцизи, туристически данък и пр. Защо държавата не гледа да си събере данъците и таксите преди да слага прът в колелото на туризма? Ако намалим пътуванията с леки автомобили, то туризмът със сигурност ще дава много по-малко приходи отколкото ще спечели държавата от "такси за преминаване". отговор Сигнализирай за неуместен коментар