Круизните кораби по река Дунав се увеличават с всяка изминала година. През 2000 година те са били стотина, а сега броят им достига 170. Това съобщава за БТА Иван Жеков, директор на Дирекция "Речен надзор-Русе" към агенция "Морска администрация".
Общо 340 посещения на круизни кораби се очакват край Русе през този туристически сезон по река Дунав, който започва от април и продължава до началото на ноември.
До момента край града вече са акостирали 111 плавателни съда и повече от 13 700 пътници. Традиционно най-много са туристите от САЩ и Германия - съответно 3 867 и 3 734. Следват англичаните - 1100, французите са 920, австралийците са 760, колкото и швейцарците, а канадците са 630.
Анализи от последните години показват, че половината от туристите са на възраст над 65 години, а около 80% са тези на повече от 50 години. Само 2% са младите хора до 35-годишна възраст.
Жеков пояснява, че всяка година броят на речните кораби по Дунава се увеличава с от пет до десет. Около 15 са компаниите, които оперират по поречието на реката. По-голямата част от тях са новосъздадени - след 2000 година, а едва три съществуват от първата четвърт на миналия век.
Корабите под български флаг са шест и са собственост на русенската компания "Дунав турс".
Жеков казва още, че има речни круизи за всякакви бюджети. Българските туристи са малко. Те предпочитат късите едноседмични рейсове между Германия и Унгария или дестинациите по реките Рейн и Мозел.
Повечето от туристите посещават основно района между Германия и Унгария, като залагат на по-кратките круизи, продължаващи от пет до седем дни. Друга по-малка част от пътуващите избират 12-14-дневните круизи до делтата.
"Докато стигнат до Русе, корабите преминават през няколко европейски столици - Виена, Братислава, Будапеща и Белград. Като идват насам, трябва да им предложим нещо по-различно, но това трябва да го решат експертите по туризъм", коментира Жеков. Той посочва, че два са понтоните в Русе, които се използват от круизните кораби за акостиране. Общината пък има проект за благоустрояването на русенския кей.
Круизният туризъм е зависим от нивото на реката
Круизният туризъм е зависим от нивото на река Дунав. През миналата година посещенията на круизни кораби край Русе са били 280 от заявени 400. Причината са ниските води на Дунав през юли, август и септември, заради което операторите са отменили част от пътуванията до делтата.
Круизните кораби могат да плават и при ниско ниво, тъй като капитаните им са достатъчно добри професионалисти. Причината обаче да не го правят са опасения за корабоплавателния път - т. е. дали няма да заседне някой голям товарен конвой с недобросъвестен капитан. Така графикът на круизния кораб ще бъде нарушен. Поради това се минава на план "Б" - с автобуси или просто се отменят посещенията до делтата.
Жеков казва също, че и високото ниво на реката може да бъде недостатък и риск за круизните кораби, тъй като тогава те не могат да преминават под мостовете, намиращи се основно в германския участък. Той коментира, че круизният туризъм изисква много компетентни кадри, които да издържат на темпото. По думите му между 40 и 60 души достига екипажът и персоналът на един речен круизен кораб.
Според него голяма част от чуждестранните компании си позволяват да отделят висок бюджет за заплати на кадрите си. Например, матрос би получил месечно възнаграждение от над 1000 евро, докато на капитана заплатата е над 3000 евро. Като това възнаграждение те го получават целогодишно. Отделно, имат и допълнителни социални придобивки.
Корабособственици, които не могат да си позволят прилично заплащане, се примиряват да работят или с недостатъчно квалифициран персонал, или с пенсионирани специалисти.


Облачно време в цялата страна днес
От полицията във Варна отговориха на обвинения към КАТ
Предупреждават за опасности в планините
Огнеборците потушиха 47 пожара през последното денонощие
"Войната" по пътищата взе нови три жертви за денонощие
Афишът на Уолстрийт: „BATMMAAN се завръща“ vs. „Великолепната седморка“
Тайландски удари с F-16 разклащат мирния план на Тръмп в Камбоджа
Петролът се стабилизира с фокус върху покупките от Индия и атаките на Украйна
OpenAI се превръща от спасител на фондовия пазар в бреме
Търговският излишък на Китай надхвърли $1 трилион след възстановяване на износа
Знаете ли какво крие BMW X5 (E53) в резервната си гума?
Новият Mercedes-Benz GLB получи радикален дизайн и технологии
Как да използваме Google Maps без интернет
Repsol направи розово гориво за всички автомобили
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Гнусно: Фен запали снимка на Асен Митков, Левски защити халфа
Доц. Ангел Кунчев: Грипът вече доминира над COVID, пикът ще е през януари
ПСС: Условията в планините не са подходящи за туризъм
Плевнелиев: Царят, Борисов и Горанов помогнаха най-много за еврото