Фиктивната причина за съкращаването на влакове и служители в БДЖ е намалената субсидия с 40 милиона лева, каза пред bTV бившият транспортен министър Петър Мутафчиев. Според него като цяло е запазено финансирането от държавата на пътническите превози, но ръководството на БДЖ е задължено от правителството с въпросните 40 млн. лв. от капиталовите разходи да погасява част от дълговете на дружеството.
Тази седмица БДЖ спря от движение 38 влака и съкрати маршрутите на други 12 с обяснението за намалената с 40 млн. лв. субсидия за дружеството. Планирани са съкращения на железничари. Парламентарната транспортна комисия днес очаква разяснения за съкратените влакове от министъра на транспорта Ивайло Московски и изпълнителния директор на „Холдинг БДЖ“ Владимир Владимиров. Междувременно социалистите съобщиха, че готвят протести в страната.
Мутафчиев отчете, че дълговете на дружеството са намалели за година и половина от 715 млн. лв. на 565 млн. лв.
Бившият министър смята, че има обективни причини за тежкото състояние на превозвача и една от тях е сривът на българската икономика при прехода, като приватизацията не e дала необходимите резултати за осигуряване на товари за превозвача. Запитан какво е било състоянието на БДЖ докато беше министър, Мутафчиев каза, че към 2005 г. дружеството имало пак над 700 млн. лв. дългове.
„Големият проблем на железницата са обемите и пътникопотокът. Пътниците непрекъснато намаляват. За 3 години приходите от пътнически превози са намалели от 90 на 70 млн. лв. Българските граждани са бедни и стандартът на живот е нисък. Това води до ниска цена на билетите. Един билет за 150 км разстояние в Германия е 25-30 евро, а тук билетът Пловдив – София 5 евро“, изтъкна той.
Когато предоставяме лош обществен транспорт, гражданите търсят алтернативи – собствен транспорт, което увеличава замърсяването, каза той.
Той беше категоричен, че влаковете могат да бъдат запазени и разписанието за 2015 г. да бъде възстановено. Мутафчиев дори изчисли, че тази година предприятието е получило с 10 млн. лв. повече.
Според него част от крайградските линии могат да бъдат оборудвани с шинобуси – хибрид между автобуси и мотриси.
Георги Свиленски, депутат от БСП и член на комисията по транспорт, заяви пред БНР, че социалистите очакват от министъра да отмени своята заповед за спирането на влаковете.
„Няма да позволим по такъв безхаберен начин да се унищожава едно от най-големите дружества. Икономическият ефект от спирането на тези влакове няма да бъде такъв, какъвто те очакват. Когато сме били в управлението, сме показали, че гледаме на това дружество отговорно и само за една година и половина, по време на управлението на Орешарски, дружеството върна задължения. Какво се случи, че тогава БДЖ можа да плати дългове, а сега не може“, попита депутатът.
Той обвини управляващите, че искат да дадат предимство на автомобилния транспорт и затова водят железопътния превозвач към фалит и ликвидация.
„Ние спряхме приватизацията на "Товарни превози", сега чуваме, че до края на година тя ще бъде извършена. Затова днес искаме министърът и изпълнителният директор да кажат своята визия. Разбираме, че в дадени направления няма необходимия брой пътници, но нали за това е социалната функция? Не може да гледаме на БДЖ само като на търговско дружество, което трябва само да носи печалба“, подчерта социалистът.


Паника заради еврото: Хората се страхуват от измами и скок на цените
Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Локо София удари Ботев Пловдив в истинска драма с пет гола
Седем загинали и 11 ранени при катастрофа между автобус и камион в Турция
Затвориха Прохода на Републиката заради румънски камион
Времето утре: Валежите постепенно ще спират
Задействаха BG-АLERT в Бургаско, две реки преливат