IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Удължиха срока за регистрация на оценителите до края на годината

В България има над 6 хил. оценители с безсрочни лицензи от Агенцията за приватизация, като над 4 хил. от тях бяха пропуснали срока за пререгистрация

14:24 | 16.06.10 г. 1
Удължиха срока за регистрация на оценителите до края на годината

Депутатите приеха срокът за регистрация на независимите оценители, които притежават безсрочни лицензи от Агенцията по приватизация, да бъде удължен до края на 2010 г. 

В България има над 6 хил. оценители, които притежават безсрочни лицензи от Агенцията за приватизация. Онези над 4 хил. от тях, които са пропуснали срока за пререгистрация, според досега действащия закон трябваше да загубят правото си да упражняват професията. Сега отпадането на този текст от закона дава възможност на оценителите да направят пререгистрацията си до 31 декември 2010 г.

Вписването ще се извършва в регистъра на Камарата на независимите оценители, както бе и до момента.

Най-сериозни спорове предизвика правото на Камарата да заличава от регистъра членовете, които не са заплатили членския си внос. Според действащите до момента текстове от закона всеки, който иска да стане член на Камарата, трябваше да плати две вноски – една за регистрация като оценител и една за членство в браншовата организация.

“Поради недоглеждане или по други по-недобросъвестни подбуди в закона беше влязъл текст, който позволяваше на Камарата да заличи завинаги от регистрите на оценителите онези от тях, които не плащат членството си в браншовата организация. Справедливо е всеки един оценител да е задължен да плати такса на държавата, но членството в браншова организация трябва да е свободен избор на всеки един човек. Така че този текст защитаваше единствено интересите на Камарата за сметка на 6000 души, упражняващи тази професия“, коментира депутатът Николай Пехливанов, който е и зам.-председател на парламентарната комисия за регионално развитие и благоустройство.

Като основен мотив за отпадане на разпоредбата Пехливанов посочва факта, че към момента в България няма установени правила за работа на браншовите органи и задължителното членство в такива за определени професии ще създаде условия за зараждането на лоши практики.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:51 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 32 rate down comment 8
borun
преди 13 години
Непознаването на същността на една професия и целите и задачите които се регламентират в един Закон, както и "слугуването на нечии" интереси винаги води до едни прибързани и неправилни решени "обвити" в какви ли не аргументи за оправдание. Такъв е случаят и с промяната на Закона. Ето и моето становище: Всяка една регулирана професия за която се изисква документ за правоспособност, който се вписва в регистри е подчинена на опре-делени чрез Закон правила относно вписването и отписването в регис-трите и начина по който това се осъществява. Неспазването на тези правила води до прекъсване на правоспособността до отстраняване на причините довели до тези отклонения. Това съвсем не означава окончателно лишаване от права а създаване на ред и дисциплинираност. Това е много важно, когато нормативният акт или актове са насочени не към защита на правата на притежателите на определена професио-нална правоспособност а към защита на интересите на потребителите на услуги и продукти които се предлагатТакъв е случаят и със Закона за независимите оценители, в кой-то основно е защита на интересите на потребителите на оценителски услуги от независимите оценители чл. 2 т. 3 и чрез него се създава орган Камарата на независимите оценители , която осигурява и ре-гулира упражняването на професията независим оценител в интерес на обществото.Едно от важните качества на тази професията е дисциплината и строгото спазване на всички онези регламентиращи дейността й доку-менти. Ето защо, независимо от причините субективни, обективни неспазването на определеното от закона поведение, подлежи на опре-делен вид санкция. Такъв е случаят и с онези лицензирани оценители, които имаха възможност, така както направиха около 3 000 хиляди им колеги да се регистрират до определената от Закона за независимите оценители една година от влизането в сила на закона т.е. 14.12.2009 година. Това не е ДИСКРИМИНАЦИЯ, както е написано в МОТИВИТЕ, а ОПРЕДЕЛЕНО ОТ ЗАКОНА ПОВЕДЕНИЕ, СВЪРЗАНО С НОРМАТИВНА ДИСЦИПЛИНИРА-НОСТ! Освен това Закона дава право на всички пропуснали едного-дишния срок, които притежават професионални качества, да се явят по приетите от Общото събрание на Камарата на независимите оцени-тели Процедури за придобиване на правоспособност и да я придобият не по ПРАВО, което е изтекло, а по ПРОЦЕДУРА.Тук е момента да се посочи и още една съществена промяна в оценителската дейност, която се осъществи с приемането на Закона за независимите оценители. Това е промяната на СТАТУСА на оценителя в България. До приемането на Закона дейността се изпълняваше и из-вършваше от лицензиран оценител за нуждите на приватизацията. Та-зи дейност възникна на основата на Закона за преубразуване и прива-тизация на държавни и общински предприятия /ЗППДОП/, в последс-твие Закон за приватизация и следприватизационен контрол /ЗПСК/ и свързаните с него поднормативни документи, каквато е Наредбата за анализите на правното състояние и приватизационните оценки и за условията и реда за лицензиране на оценителите. Режимът на оцени-телите бе лицензионен т.е. разрешителен по ред определен от създа-дения орган Агенцията за приватизация. Основно тази дейност се реализираше в изготвяне на приватизационни оценки. На това бяха подчинени и приетите стандарти за оценки и курсовете за обучение. Постепенно потребности от оценки възникнаха и за други извън при-ватизацията дейности, като оценките за нуждите на залоговата обез-печеност, за нуждите на финансовата отчетност, за обоснованост на управленски решения на държавни, общински органи и управителни органи на държавни и части търговски дружества. До влизането на За-кона, дейността извън тази за нуждите на приватизацията остана нор-мативно нерегулирана. Това създаде предпоставка да се появяват оценители, които започнаха нейното упражняване без необходимата професионална подготовка или чрез недостатъчна професионална подготовка, получена от дву три дневни курсове и получени нерег-ламентирани нормативно сертификати. Всичко това наложи създаването на новата професия НЕЗА-ВИСИМ ОЦЕНИТЕЛ и изискването за придобиване на ПРАВОСПОСОБ-НОСТ ЗА НЕЯ и нейното узаконяване. За това бе разработен и приет Закона за независимите оценители. Той въведе тази нова професия и даде възможност на упражняващите професията на ЛИЦЕНЗИРАНИ ОЦЕНИТЕЛИ при определени условия да придобият ПРАВОСПОСОБ-НОСТ на НЕЗАВИСИМИ ОЦЕНИТЕЛИ, при условията, че приемат ПРА-ВИЛАТА създадени от ЗАКОНА и от регулиращия орган Камарата на независимите оценители.Следователно отразеното в МОТИВИ-те за промяна на Закона за независимите оценители твърдение че промяна-та се прави за отпадане на дискримационна забрана за упражняване на професията на независим оценител от лицата, притежаващи бесро-чен лиценз за оценители от Агеницята за приватизация е НЕОСНОВА-ТЕЛНО. Вероятно вносителите не са вникнали във факта, че държавата е счела, поради това , че приватизационните процеси почти са отшу-мели да закрие съществуването на тази дейност лицензиран оцени-тел от Агенцията за приватизация и да създаде НОВА ПРОФЕСИЯ НЕЗАВИСИМ ОЦЕНИТЕЛ. Беше дадена със ЗНО възможност при оп-ределени условия до една година от влизането му в сила /достатъчно дълъг срок/, тези които досега са упражнявали оценител-ската дейност да придобият правоспособност НЕЗАВИСИМ ОЦЕНИТЕЛ. Една от важните разлики е, че лицензирания оценител упражняваше тази своя дейност, като допълнение към друга своя професионална дейност и то в кратък период от време тогава когато е член на екип, одобрен за изготвяне на приватизационна оценка, докато професията НЕЗАВИСИМ ОЦЕНИТЕЛ изисква това да бъде основна професия за ко-ято закона е въвел много строга регулация.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още