Каква е правилната политика според вас?
Практиката показва, че ключовите пазари са тези, които създават устойчивост, и затова е необходимо там да се рекламира, да се поддържа положителен образ и да се създава нагласа за пътувания сред нови сегменти.
Тревожният факт е, че по отношение на рекламата в електронна среда изцяло сме неглижирали всичко. В същото време в Европа решение за голяма част от пътуванията се взима именно в тази среда и се заплаща там. На развитите пазари дори вече се сегментира присъствието и се наблюдава сериозна рекламна експанзия на мобилните устройства и мобилните приложения, което при нас въобще не присъства, да не говорим за сегментиране. Това показва, че администрацията по туризма в момента няма представа как се развива рекламният процес на международния туристически пазар.
Смятате ли, че е необходим външен консултант за провеждане на националния туристически маркетинг?
Към момента практиката в България показва, че привличането на такива експерти и консултантски фирми е натоварено с огромна корупция. Няколко пъти бяхме свидетели на такива кампании, които се проведоха, създадоха се мастер планове и различни концепции, които всъщност не бяха приложени на практика, защото те са неприложими. Всъщност Националният съвет по туризъм е форматът, в рамките на който са събрани експертите, които представляват реалния бизнес, могат и трябва да решават тези въпроси.
Как гледате на идеята 1% от приходите да се заделят за реклама на вътрешния туризъм и 1% - за реклама на международен?
Това е добра идея и може да се случи. Но веднага изниква въпросът как ще се определят точно приходите от туризъм, защото в момента данните, които се привеждат от БНБ, не съответстват на реалното състояние.
Подходите, които се използват за оценка на приноса на българския туризъм към платежния баланс, са натоварени с огромна грешка. Например погрешен е подходът да се оценява обменената валута тук на място в страната - валута се обменя и то в много големи обеми от граждани, които имат тук втори дом, от български емигранти и други, които се завръщат. Тоест това са огромни потоци от валута, които съвсем неточно попадат в графата приходи от туризъм.
На второ място - много неточна е цялата система за отчитане на туристическите потоци. А бихме могли да въведем някои добри практики от развитите пазари – например с анкетиране на граничните пунктове, за да се оцени реално броят и видът на туристите, от кои направления пристигат и т. н. В момента цялата статистика е натоварена с огромна грешка. В този смисъл 1% от приходите от туризъм да се отделя за реклама е задължително, логично обосновано и необходимо, за да се стигне до правилна оценка.
Защо според бранша е необходима промяна в Закона за обществените поръчки и за публично-частното партньорство?
Има сериозен проблем в Закона за обществените поръчки, защото той предпоставя императивно да се избере изпълнител на дадена поръчка за най-ниска цена, независимо какво качество предлага. В този смисъл всички обществени поръчки, които имат контакт с туристическия бизнес, имат този недостатък.
По отношение на публично-частното партньорство филтърът би трябвало да преминава основно през неправителствените организации, защото там се пресича интересът на големи общности и именно там може да се намери решение, за да се предпазим от корупция. Що се отнася до туристическите атракции, които са публично-частна собственост, това е огромен ресурс, който държавата притежава, но не стопанисва, не може да го развива и презентира. Така той става неизползваем. А това е основна предпоставка за развитието на културен туризъм, който е голямата перспектива за България наред с още няколко важни сегмента – СПА туризъм, здравен туризъм и други.
Възможен ли е лозунгът България – дестинация на четири сезона?
Това е пожелание, което е добре да се сбъдне. Разбира се, трудно е да се работи в тази посока по принцип, защото едната предпоставка, която трябва да се изпълни, е да се постигне конкурентна среда за малки и средни фирми. Именно те ще могат да реализират тази цел.
Второто условие е държавната политика да се фокусира към създаването на имидж на страната като такава дестинация и да се реализира реклама, насочена към различни сегменти, които могат да защитят лозунга "България на четири сезона".


Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Черно море потопи ЦСКА в дъжда на "Тича"
Скоро: Озоновата дупка ще изчезне непълно
Тъжна вест! Почина един от най-големите архитекти в историята
Какво време ни очаква в неделя?
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Българската икономика расте 2-3 пъти по-бързо, отколкото средната на европейско ниво
„Черно море” потопи ЦСКА в деня на моряците
Оставка на правителството няма да е заплаха за България в Еврозоната
„Байерн” надигра „Щутгарт” с хеттрик на Кейн
Божидар Божанов: По всичко изглежда, че провокаторите са действали с МВР
преди 11 години Най-добре е да се създаде една агенция или фирма, която да работи независимо от правителството и в борда на директорите и да има представители на най-големите фирми в бранша, като ежегодно се отчита с ефективността на похарчените пари по държави. Примерно похарчени в Германия 5 милиона евро, но увеличение на туристите с 10 000 души и т.н. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Най голямата глупост ще е наистина, ако спрем да развиваме туризма, но не по начина от 90-години. Все пак наистина има сериозни и истински инвеститори, които имат потенциал и нагласа да дръпнат туризма а и оттам икономиката като цяло. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години докато имаме туризъм тип "Балкантурист" няма как да бъдем привлекателна и с устойчиво развитие дестинация. включително и заради апаратчици като горното лице отговор Сигнализирай за неуместен коментар