Европейските търговски пазари се представят добре въпреки намаляващия икономически импулс. Глобалният индекс за привлекателност на търговския сегмент GRAI за петте най-големи пазара на търговски площи в Европа, който се изчислява от Union Investment и GfK, се понижава с 5 пункта на годишна база до 108 пункта. Стойността му обаче остава значително над средното в дългосрочен план, пише онлайн изданието property-magazine.eu.
Най-стабилни са пазарите на търговски площи на водещите икономики, които създават на Европа имидж на сигурно убежище за инвеститорите в недвижими имоти.
Германия остава най-силният пазар на търговски площи в Европа, като индексът за страната достига 116 пункта (отбелязва спад от 5 пункта на годишна база).
Италия демонстрира стабилност, след като индексът за станата остава без промяна на ниво от 110 пункта. Това я нарежда на трето място в класацията. Втора е Португалия със 115 точки.
Пазарът на търговски имоти във Франция се подобрява, като страната всъщност е единствената, в която индексът се увеличава.
Индексите за Великобритания, Дания и Швеция обаче отбелязват спадове в резултат на по-слабия растеж.
Като цяло индексът GRAI за Европа е значително по-висок от индекса за Северна Америка (98 пункта) и за Азиатско-тихоокеанския регион (96 пункта), където глобалното икономическо забавяне и търговският спор между САЩ и Китай оказаха дълбоко въздействие, посочва се в анализа. Разликата между Северна Америка и Европа се увеличава през годината от 1 на 10 пункта, докато разликата между Азия и Европа вече е 12 пункта, при това тенденцията за пазара в Европа е за спад.
„Пазарът на труда и настроението на потребителите бяха основните източници на подкрепа през последното тримесечие на 2019 г. и са ключови за цялостното представяне на индекса в Европа. Същевременно продажбите на дребно имат затихващ ефект. В настоящата среда остава голямо предизвикателство да се намерят добри инвестиции със сигурни парични потоци, които да предлагат и перспектива за ръст на цените“, коментира Хенрике Валдбург, ръководител на отдела за управление на инвестиции в Union Investment.
Поляризиран пейзаж
Забавящата се икономика в Европа е неблагоприятен фактор за почти всички сегменти на търговския пазар, включително търговията на дребно, онлайн търговията и т.н., и това е довело до по-голяма пазарна поляризация, допълва Хенрике Валдбург. По думите й това налага по-голяма предпазливост при избора на активи.
Тя прогнозира повече трудности за търговците на дребно във второстепенните градски центрове, които са избрали и не толкова ключови търговски проекти за обектите си. За разлика от тях водещите места за пазаруване с атрактивни предложения, които отразяват променящото се поведение на потребителите и нуждите на клиентите, ще е по-лесно да се справят със структурните промени, настъпващи в търговията на дребно.
В настоящата икономическа среда ритейл парковете се оказват устойчиви на онлайн конкуренцията и също биха удържали стойността си, посочва Валдбург.