IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Експерти: Парламентът да реши проблемите между потребители и мобилни оператори

В Народното събрание вече е внесен законопроект за промяна на Закона за електронните съобщения (ЗЕС)

11:01 | 02.03.11 г. 1
Експерти: Парламентът да реши проблемите между потребители и мобилни оператори

Парламентът трябва законодателно да реши проблемите между потребителите и мобилните оператори, настояват експерти. В деловодството на Народното събрание вече е внесен законопроект за промяна на Закона за електронните съобщения (ЗЕС) от народния представител от Синята коалиция Михаил
Михайлов
. От Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) също смятат да направят, чрез правителствен законопроект, свое предложение за промяна на ЗЕС, регулиращо отношенията между операторите и потребителите на мобилни услуги, съобщава БТА.

Михайлов предлага неустойката при предсрочно прекратяване на договор с мобилен оператор да бъде между пет и осем процента от сбора на остатъчните дължими суми за срока на договора.

Депутатът иска изрично посочване на максималния размер на дължимите неустойки, които при предсрочно прекратяване на индивидуалния договор от крайния потребител, не може да надхвърлят осем процента, а при промяна на тарифния план - пет процента от сбора на остатъчните дължими суми за срока на договора.

Част от промените са насочени както към мобилните, така и към кабелните оператори и изобщо към предлагащите електронни услуги, регулирани по ЗЕС, казва вносителят.

Михайлов предлага типовите срокове за индивидуалните договори с крайните потребители да не надвишават 12 месеца. Той иска крайните потребители да бъдат уведомявани за изтичане на сроковете на индивидуалните договори с тях, не по-късно от един месец преди края на договора. Заложено е също така продължаването на индивидуалните договори за неопределен срок, ако след изтичане на определения срок, липсва изрично волеизявление от крайния потребител за прекратяване или подновяване на договора при същите или различни условия.

Депутатът посочи, че по-голяма част от предложенията са действащи законови норми в Чехия, в Полша, в Израел.

Предложение за законодателни промени, свързани с мобилните оператори имат и от Комисията за регулиране на съобщенията. Те ще настояват мобилните оператори задължително да уведомяват клиентите си, когато достигнат до 90 процента от кредитния им месечен лимит. КРС ще поиска от Народното събрание, също с промени в ЗЕС, да се откажат операторите от практиката да сключват срочни договори с абонатите си.

Според председателя на Комисия за регулиране на съобщенията Веселин Божков условието за автоматично подновяване на договора не е европейска клауза, не е добра практика и е антиконкурентна клауза, която фактически закрепостява абонатите към съответния оператор. Според Божков това условие за автоматично подновяване на договорите е в нарушение на европейската директива за универсалната услуга.

Още 2009 година КРС има становище, отправено към трите оператора по отношение на отпадането на тази клауза, според Божков. Той обаче смята, че тя не може да отпадне от само себе си, защото операторите нямат интерес. Това може да стане само със законодателна промяна, тъй като КРС няма право да се
бърка в индивидуалните договори, смята Божков.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:37 | 09.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 0 rate down comment 0
BenAli
преди 13 години
Автоматичното подновяване е "порочна" практика, наистина, но има толкова мног други (направо престъпни практики) като тъй наречените "дистанционни договори" на виваком, че ако ще правят законодателни промени по-добре да не ги правят на две, на три за да закърпят положението, а да се направи обществен дебат и да се изкоренят всички подобни непочтени маркетингови прийоми.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още