„Бюджетите ни за реклама в последните години на криза са все по-скромни, така че ако се нареждаме сред големите рекламодатели в интернет, това не говори добре за пазара. Но пък поне има своето просто и логично обяснение, макар и в негативен план“, отбелязва Методи Иванов, маркетинг мениджър в Opel. Автомобилната марка, обединена с Chevrolet в General Motors България, заема четвъртото място в своеобразната класация на най-големите онлайн рекламодатели в страната за 2011 г. с три четвърти по-малко вложени средства от инвестициите в онлайн реклама на Mobiltel.
„Като цяло кризата се отрази много силно на автомобилния бранш, продажбите в страната се върнаха на нивата от 2004-2005 г. Рекламните инвестиции са пряко свързани с тях и съответно също отбелязаха голям спад. Преди кризата винаги имаше поне 2-3 компании в топ 50 на рекламодателите като цяло, докато в последните 2-3 години там няма нито един автомобилен вносител. На този фон изборът на канали за комуникация се предопределя както от нуждата от максимална ефективност на инвестициите, така и от развитието или упадъка на различните видове медии и потенциала на техните аудитории“, пояснява Иванов.
„През последните няколко години интернет потреблението нараства непрекъснато и хората прекарват все повече време онлайн за сметка на традиционните медии. Поради тази причина, за да достигнем до аудиторията ни, използваме все по-активно каналите в интернет. От друга страна и самите медии концентрират вниманието си и се изместват към интернет - както от гледна точка на съдържанието, което предлагат, така и от гледна точка на потреблението“, пояснява причините за засилената реклама в мрежата от страна на Райфайзенбанк България Ваня Ирибаджакова, началник отдел „Комуникации“.
По подобен начин мислят и в Прокредит Банк. „Тенденциите за увеличаване на инвестициите в интернет реклама, както и увеличаването на платените съобщения в този канал, не ни убягват. В комбинация с изместването на популярността на печатните медии и сривовете в техните тиражи, интереса ни към дигиталния медиен пазар е обясним. Цената на клик и реално измеримият резултат (в уникални потребители, отворили страницата в периода) доказват, че сме на прав път. От друга страна, таргетираният брандинг ни дава възможност да достигнем до специфичнa група от хора и да се асоциираме с информация, която е полезна за нашата аудитория“, поясняват в отговор до Investor.bg от банката.
„Дигиталната стратегия за присъствието на бранда ни онлайн се изготвя ежегодно съвместно с нашата агенция. Тя включва таргетиран подход и подбор на типовете формати съгласно спецификата на всяка основна целева група. Най-решаващата дума обаче имат ад-сървинг данните, с които разполагаме, тъй като те ни позволяват не само добра годишна оптимизация на инвестициите онлайн, но и гъвкав подход и текущи промени в хода на самите кампании“, пояснява още Ема Кичева от „Мобилтел“.
От компанията полагат усилия и в посока на SEO оптимизацията (подобряване на резултатите при онлайн търсене). „Разбира се, маркетинговите комуникации са съчетани и с фино целенасочено корпоративно присъствие както в социалните мрежи, така и в популярни сайтове“, казва още Кичева.
От Топ 10 в онлайн рекламата са категорични, че тенденцията за тази година също е за силно присъствие в мрежата. „Със сигурност и тази година ще сме много активни в онлайн пространството и ще залагаме все повече на социалните медии, които засега показват доста добри резултати в нашите активности“, казва Елена Илиева от Kraft Foods Bulgaria.
„При изготвянето на кампаниите тази година, както и миналата, ще следим предпочитанията на хората към различните медии. Ще продължаваме да съобразяваме медиа микса с конкретните продукти на банката и целевите групи. Ако тенденциите от минала година се запазят и през 2012, ще запазим медийното си поведение, а ако хората се обвържат още повече с онлайн среда и съдържание - и ние ще го направим“, пояснява Светлана Фотева от Пощенска банка.
„Таргетът на нашата комуникация е основно малък и среден бизнес, както и селскостопански производители. Нашата практика показва, че българското онлайн пространство дава богата възможност да намерим този таргет именно там. Затова и наблягаме толкова на нашето онлайн присъствие“, посочват и от Прокредит Банк.
Нито един рекламодател не бе склонен да сподели каква част от бюджета за реклама ще задели за маркетинг онлайн.
„Банката предлага широко продуктово портфолио, и делът на интернет рекламата в медиа микса за всеки продукт, в зависимост от целевата аудитория и целите, може да варира от 5% до 50%. Като цяло в един пълен медиа микс, например при промотиране на нов продукт, делът на интернет е обикновено не повече от 15%“, каза Фотева, а от Прокредит Банк поясниха, че процентът от разходите за реклама, отделен за рекламни кампании в интернет, се увеличава от година на година.
Кои са десетте най-големи рекламодатели в българското онлайн пространство вижте в галерията!
Списък с ТОП 50 вижте в прикачения файл!