IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Има ли бъдеще гейм индустрията в България?

Геймингът е най-силният ентъртейнмънт бизнес в света

09:02 | 13.10.12 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	&nbsp;Геймингът е най-силният ентъртейнмънт бизнес в света в момента. <em>Снимка: On Fest</em></p>

 Геймингът е най-силният ентъртейнмънт бизнес в света в момента. Снимка: On Fest

От Здравко Здравков

Когато преди няколко години на бял свят се появи първата българска компютърна игра – Tzar, едва ли някой си е представял, че дори и в малък град като Дряново е възможно да съществува гейм студио. Въпреки че няколко години по-късно тази компания вече не съществува, българските компании в индустрията за забавления бележат ръст. Днес повече от 20 родни компании се занимават с разработка на компютърни, конзолни, мобилни и уеб базирани игри.

Основната причина за присъствието на толкова много компании в тази индустрия можем да търсим в постоянния растеж на приходите в индустрията за забавленията, а увеличаването на оборотите на тези български компании могат да имат положителен ефект върху цялата икономика. Освен големите компании като Crytek Black Sea (някак прикрита за широката публика остана новината, че българското гейм студио Black Sea е купено от световния гигант Crytek – ако говорехме за кино индустрия, това би означавало, че Twentieth Century Fox е придобила "Бояна филмс"), Haemimont Games – създателите на играта TZAR, и XS Software – компания, специализирана в създаване и продуциране на web базирани игри, се появяват и доста нови компании, основно специализирани в разработката на уеб базирани игри, както и на игри, насочени към Facebook.

За съжаление обаче българската гейм индустрия страда от проблемите, характерни за целия IT сектор – липса на обучени кадри, липса на възможност за обучение и като цяло липсваща екосистема за развитие на уменията в тази област. Макар и и голяма част от компаниите да се учат „в движение“ създаването на клъстари от фирми, работещи в сектора на продуктите за развлечения не само би помогнало за защита на студията за игри, но би повишило и тяхната конкурентоспособност на глобалният пазар. Тези мисли сподели д-р Малте Берман, главен секретар на Европейската федерация на гейм разработчиците по време на провелата се конференция на разработчиците на игри – GDS Bulgaria. 

Според Берман Европа е водеща дестинация в разработката на компютърни игри и е важно цялата индустрия да се бори за повече внимание и разбиране от страна на останалите индустрии и данъчните власти.

Като отделен подсектор геймингът е най-силният ентъртейнмънт бизнес в света в момента. И дори рецесията не може да промени това.

За да успее да се наложи прохождащата гейм индустрия в България, са необходими няколко стъпки. На първо място – създаването на подходящи образователни програми, свързани както с програмирането, така и с графичния дизайн, създаването на сценарии и продуцирането на компютърни игри. Също така е важно да се работи и над създаването на подходящи данъчни методики, тъй като сегашните не отговарят на събитията, случващи се в гейм света.

Какво предстои?

Със сигурност за българските разработчици на игри предстоят интересни времена!

Развиващият се пазар и постоянно растящият интерес към услугите за забавления дават големи възможности за развитие на компаниите в този бранш, а също така и за бърз финансов растеж. За съжаление, или може би тъкмо обратното, на индустрията ѝ предстоят и доста битки. От едната страна е хроничната липса на кадри и подходящо обучение, от друга - неразбирането на цялата индустрия и администрация за сериозната роля, която могат да играят приходите от тази индустрия.

За щастие отс тази година Нов Български Университет вече предлага програма в областта на компютърните игри, а най-яркият пример за тов,а как може да си помогнеш сам е опитът на фирма Телерик, създала академия за обучение на кадри, нужни и за нейната собствена дейност.

И така - дали ще се родят българските EA Games или Electronic Arts, предстои да видим А до тогава ще се радваме и на българските победи. Като тази на компанията XS Software. Стартирана от Христо Тенчев на съвсем крехка възраст, днес фирмата е една от водещите в България по отношение на разработката на уеб базирани игри и неотдавна бе закупена от германски инвеститор.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:26 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

2
rate up comment 16 rate down comment 4
lordrad
преди 11 години
Не знам за гейм индустрията, но гей индустрията определено има бъдеще!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 19 rate down comment 0
SeriousVassilis
преди 11 години
Успех на Всички гейм разработчици и софтуерни инженери! Надявам се да създадат нови успешен продукт, да прославят името на България и да станат неимоверно богати. Като не спрат да творят чудеса и не се самозабравят заради богатството си !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още