Късно снощи стана ясно, че Facebook е придобила стартъп компанията WhatsApp, която преди години създаде успешното едноименно мобилно приложение за безплатен обмен на текст, снимки и видео. Веднага след публичното обявяване на сделката, която е и най-мащабната интернет покупка, откакто AOL купи TimeWarner за 164 млрд. долара през 2001 г., се появиха куп въпроси защо ѝ беше на Facebook да пръска толкова много пари.
Отговорът е повече от ясен, когато погледнем статистиката, пише в свой анализ Techcrunch. WhatsApp има 450 млн. активни потребители месечно, като всеки ден в услугата се регистрират по милион нови. Въпреки че е лидер в социалните мрежи, Facebook просто не може да догони тези резултати в състезанието за безплатна мобилна комуникация. Пред компанията имаше два варианта: или да се предаде и да се откаже от състезанието, или да се справи с конкуренцията, купувайки я. И Марк Зукърбърг избра втория вариант.
На конференция преди няколко седмици, на която бяха обявени финансовите резултати на Facebook за миналата година, от компанията коментираха, че след последното си обновление през ноември Messenger e регистрирал 70% увеличение в потреблението. Експерти обаче смятат, че големият ръст на изпратените съобщения е реализиран от хора в САЩ и Канада, където битката между подобни приложения все още няма ясен победител.
В международен план Facebook изостава много със своя Messenger. Услугата бе представена едва през 2011 г., когато компанията купи Beluga. По това време Facebook беше концентрирана в изпращането на групови съобщения, като идеята беше да се предложи на потребителите нещо по-удобно от стандартния SMS.
WhatsApp, от друга страна, започна своя бизнес през 2009 г. с ясната идея за бърз, лесен и изчистен начин за размяна на съобщения между отделни потребители. В силно сегментирания пазар компанията успя да спечели завидни позиции, за които Messenger на Facebook все още може само да мечтае.
За разлика от социалните мрежи, използвани на персонални компютри, мобилните приложения за комуникация имат ясен лидер. WhatsApp доминира пазарите извън САЩ. В Индия например, от 120 запитани 55% отговарят, че от всички приложения за мобилна комуникация предпочитат WhatsApp. В същата анкета Facebook е далеч назад с 0,85%. Подобно е положението в Кения, Нигерия, Южна Африка, Мексико, Бразилия. Европа също предпочита WhatsApp. Резултатите са от малко проучване, проведено от Jana Mobile и публикувано от The Information.
Защо WhatsApp, а не някой друг?
За Facebook е абсолютно невъзможно да придобие някой от азиатските конкуренти на пазара, като WeChat, например. Приложението е собственост на китайския гигант Tencent, който се надява да го превърне в първия си потребителски продукт с международен успех.
WhatsApp винаги е била от стратегическо значение за Facebook, като през годините ръководствата на двете компании неведнъж са водили преговори. Всъщност, Facebook иска да купи компанията от 2-3 години насам. Най-сериозните преговори се водиха през 2012 г., но през миналата година стана ясно, че Facebook не може да си позволи да остави WhatsApp да заграби целия пазар. Без значение какво ще струва това на компанията, тя трябваше да купи конкурентната фирма. Решението на проблема дойде именно с тези 19 млрд. долара.
Технологичното издание Techcrunch публикува резултатите от проучване на израелската компания Onavo, която наскоро също бе придобита от Facebook за 100 млн. долара, показващи нагледно огромната преднина на WhatsApp пред Messenger. Особено на развиващите се пазари WhatsApp е толкова по-напред от Facebook, че на компанията на Марк Зукърбърг просто не й е оставал друг шанс, освен да придобие конкуренцията. В Испания, например, съотношението между свалянията на WhatsApp и Facebook Messenger са в съотношение 97:3. В Холандия, Германия и Италия съотношението е около 80% в полза на WhatsApp. Единствените пазари, в които Messenger е на първо място, са Франция, САЩ, Япония и Южна Корея, като разликите са минимални, а ниските дялове и на двете приложения издават, че потребителите в тези страни просто предпочитат трета услуга. Резултатите на Onavo са базирани на броя сваляния от мобилните платформи, а не от настоящото потребление, което остава скрито за обществеността.
Веднага след придобиването на WhatsApp Марк Зукърбърг публикува пост, че приложението съвсем скоро ще има 1 милиард потребители.
Тези 19 млрд. долара се оказаха и достатъчен стимул за Ян Коум и неговите партньори да се изтеглят от бизнеса. Според анализатори, ако те бяха изчакали още време, сумата само щеше да нарасне.
След всичко това вероятно се чудите как Facebook ще си избие парите, които хвърли за купуването на WhatsApp, но истината е, че тази сделка никога не е била за увеличаване на приходите на Facebook. Тя беше наложителна, за да успее компанията да оцелее в един свят, който все повече се ориентира към мобилните устройства.


Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Турнир по акробатичен рокендрол се провежда днес във Варна
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Почина Франк Гери, най-известният архитект на своето време
Последният ужас на Мерилин: Братът на Кенеди я души с възглавница в деня на смъртта ѝ
HR експерт: Бонусите са ключов инструмент за мотивация на служителите
Фермерският протест: Отново спряха движението през ГКПП "Кулата" на ТИР-ове
Мицкоски работи за "Сръбски свят", а не за независима РСМ
преди 11 години Мани го тоя, не може да чете. Губят се нерви и време да му се начудиш за какво му е хейта. Ама типично по Ганьовски. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Всеки ден разни хора си купуват неща, които аз продавам, в резултат от рекламата ми във Фейсбук. Други нелепи въпроси? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Здравейте отново, бихте ли пояснили какво имате предвид с това "копи-пейст" и откъде идват тези 16 млрд. долара. Благодаря отново отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години 68 долара в момента докато не спукат балона както при койнитеили ще надуят и буууууууууууумама от 16 милиарда на 19 милиарда извинявайтежурналистиката не е само копи-пейст отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Цената е толкова, защото лесните пари от ФЕД, направиха милиардите нищо.То няма реални приходи за такава цена.Цукърбъргчо нали пусна акции, мисля бяха на 38 долара, отидоха на 25 мисля, а сега са над 50. Откъде приходи ? От реклама ? Кой купи нещо , в резултата от тази реклама ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Здравейте, цената е 4 млрд. долара в брой и акции на Facebook на стойност 12 млрд. долара. По-късно под формата на акции учредителите и служителите на WhatsApp ще получат в рамките на следващите 4 години допълнителни 3 млрд. долара. Общо - 19 млрд. долара. Справка - първият ни материал от 00:56 часа. Поздрави! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Е нале беха 16 милиЯрда или трудно се справяте с копи-пейста? отговор Сигнализирай за неуместен коментар