IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Тайната на ниските цени в големите хранителни вериги

Производители настояват със закон да се регулират бизнес контактите им с хипермаркетите, специалисти съветват да се търси златната среда в преговорите

08:15 | 21.01.11 г. 35
Автор - снимка
Създател
Тайната на ниските цени в големите хранителни вериги

Производители и преработватели на хранителни продукти настояват закон да регламентира отношенията им с търговските вериги. Напоследък дебатът за бизнеса с бързооборотните стоки се изостря, а недоволството се трупа основно при производителите на храни, стана ясно от проучване на Investor.bg.

В диалога се намеси и министърът на земеделието и храните Мирослав Найденов, който заяви преди дни, че има определен натиск за сваляне на цените, особено към българските производители. Според него производителите спонсорират търговските вериги, а това влияе върху качеството на храните. Найденов обеща да бъде организирана среща, на която производителите да обсъдят методи за противодействие.

Представители на различни фирми коментират, че в момента бизнесът е затруднен. От една страна, в цената на продукта се калкулира договорената отстъпка за веригата, но освен нея има още доста разходи – например входни такси, които се плащат, за да присъстват някои продукти на рафта. Цитират се такси от 50 до 3000 лв., в зависимост от веригата и броя на магазините й в страната.

„Отделно се заплащат промоциите, плюс различни месечни отчисления и бонуси“, заяви Георги Попов, председател на Асоциацията на хлебопроизводителите и сладкарите „Хляб за България“. Според него прекомерното сваляне на цените има два ефекта: или качеството пада драстично, или се отива към сивия сектор.

Преработвател припомня, че през септември 2010 г. недоволството сред френските фермери от ниските изкупни цени ескалира. Тогава земеделците обсадиха отделите за месо в няколко супермаркета в Нант, Западна Франция, и поставиха на опакованите продукти етикети „Несправедлива цена”.

Воля за промяна

Според Мариана Кукушева от Федерацията на хлебопроизводителите и сладкарите в България е необходим един нов закон за отношенията доставчик – търговска верига, който да задължи големите магазини да предлагат 51% български стоки. Кукушева се мотивира, че така ще се запазят работни места в българската хранителна промишленост. Според нея законът трябва да определи правилата в играта, а проблемът е, че веригите се състезават за ниски цени, но не и за качество.

Да се намали натискът върху производителите на традиционните млечни продукти, предлага Диляна Славова, председател на Националната асоциация на млекопреработвателите. Тя се мотивира с това, че традиционните кисело мляко, сирене и кашкавал са от първа необходимост. Според нея към днешна дата отношенията производител – преработвател – дистрибутор не са балансирани.

Главният секретар на Асоциацията на земеделските производители в България Ивайло Тодоров обаче припомня, че хипермаркетите са основната причина цените да не нарастват толкова, колкото искат всички надолу по веригата.

Асоциацията на българските винари пък иска да реши проблема с друга тактика. Председателят на асоциацията Росица Кючукова заяви, че планират да открият собствени магазини в страната.

В търсене на златната среда

“Живеем в страна с нормална пазарна икономика. Взаимоотношенията между търговските вериги и доставчиците се регулират от самия пазар”, заяви от своя страна Вигинтас Шапокас, генерален директор на Максима България (собственик на веригата Т Маркет).

Напълно естествено е, че купувачът - търговската верига, иска да закупи определена стока на по-ниска цена. От друга страна продавачът (производителят или доставчикът), ще направи всичко възможно, за да я продаде по-скъпо. Най-важното е да се намери компромис, златната среда, благодарение на което няма да пострадат нито веригата, нито доставчикът или клиентите, допълва Шапокас.

“Търговските вериги не купуват продукти, от които нямат печалба или които заради високата им цена няма да бъдат закупени от крайния потребител, а производителят никога не продава на загуба произведените стоки. При фрагментиран пазар, какъвто е българският, ако доставчикът и съответната верига не се договорят, и двете страни имат големи възможности да продават на други магазини, или да закупуват стоки от други доставчици”, допълва шефът на Максима България.

Той заяви, че в прибалтийските страни вече съществува законодателство за този сектор, но то не е променило търговските взаимоотношения.

През последните две години в България конкуренцията в сферата на търговията на дребно между супер- и хипермаркетите бързо се разраства. Логично е всяка верига да търси различни варианти да привлече клиентите, отбелязва още Шапокас.

Производителите да се научат да преговарят

„Българските фирми не знаят как да работят с веригите. Те не умеят да преговарят със световните гиганти, които стъпват на българския пазар, и търговците се възползват от това“, заяви Христо Станев, оперативен директор на консултантската компания „Профи Мърчандайзинг” ООД.

Той обясни, че в практиката си е срещал производители, които купуват скъпа машина, произвеждат продукт – например мокри кърпички, а след това търсят реализация. „Прави се обратното. Първо проучваш пазара, определяш себестойността и накрая произвеждаш“, каза Станев.

Тенденциите

„Нормално е супермаркетите да искат максимална отстъпка – например 30%. Ако ти се види прекалено висока, трябва да откажеш, а не да се съгласяваш на всяка цена“, съветва експертът.

Той допълва, че фирмите трябва да инвестират в обучението на отделен екип, който специално ще се занимава с търговските вериги.

Станев обаче е съгласен с твърденията, че в резултат на натиска има риск да падне качеството на продуктите или пък се налага производителят да вдигне цената. „Но това се дължи на лошия мениджмънт. Затова, вместо да се правят неработещи закони, е по-добре хората да се обучат по програма „Конкурентоспособност“ - тук е мястото на държавата“. Консултантът заяви, че в Германия и Великобритания опитите да се регламентират със закон отстъпките са се провалили.

„Веригите вземат това, което им се дава, но към тях трябва да се подходи компетентно като към партньор“, допълва той.

Според Станев колкото и да се оплакват производителите, няма да се вдигнат на бунт като французите. Но трябва да повишат компетентността си, защото в момента около 40% от бизнеса с бързооборотните стоки минава през големите вериги.

Тенденцията е национално представените производители да продават продукцията си във веригите, а локалните играчи да останат в местните магазини. Освен това се очаква на българския пазар да дойдат и нови големи играчи, аргументира се експертът.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:43 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

16
rate up comment 4 rate down comment 0
madcow
преди 13 години
Тук говорим за картел, който явно е в нарушение на закона.Работата на правителството е да форсира тези закони, не да се охка и вайка и да иска нови права. Последния път като им дадохме нови права (безконтролно следене) гледаме какви са резултатите. Очаквате ли нещо различно в този случай?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 8 rate down comment 2
Crux
преди 13 години
Интересно защо холандско сирене Гауда в супермаркета в Холандия е по-евтино от българския кашкавал в Лидл? И съм готов да се закълна, че гаудата е произведена при много по-високи стандарти и хигиена, отколкото кашкавалът от нашенската мандра.Всички фирмаджии в България искат да станат милионери за 2-3 години. Не става така, момци.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 5 rate down comment 0
doba
преди 13 години
'Живеем в страна с нормална пазарна икономика. Взаимоотношенията между търговските вериги и доставчиците се регулират от самия пазар'Абсолютно точно казано.Всяка намеса на Държавата на пазара го изкривява.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 6 rate down comment 1
Lamer777
преди 13 години
Пазарна икономика - Юни 2010:Производител - килограм череши - изкупна цена - 0.55 лв/кгПрекупвач - килограм череши - продажна цена - 4.5-5.00 лв/кг"Българските производители ще трябва да свикват с пазарната икономика."
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 5 rate down comment 1
emil_dtv
преди 13 години
Някои хора не са излезли все още от социализЪма и плановата икономика. Толкова по-лошо за тях.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 4 rate down comment 0
melon
преди 13 години
Има двама-трима. От сто:))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 5 rate down comment 0
no-credit
преди 13 години
Председателят на асоциацията Росица Кючукова заяви, че планират да открият собствени магазини в страната.----------------------------Тази идея ми се вижда нелоша. Същото могат да (опитат да) направят и останалите. Е, ще е малко досадно да влизаш от магазин в магазин, но ако има достатъчно основания за това (във вид на добра цена/качество), то мисля, че ще има и клиенти.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 9 rate down comment 3
melon
преди 13 години
Българските производители ще трябва да свикват с пазарната икономика.Да се стараят повече и да се учат.Любимо упражнение е непостоянното качество с тенденция към влошаване и непрекъснат апетит за по-високи цени. Това не е лошо, но може би ситуацията вече се сменя и пазарът ще пресее зърното от плявата.Да са живи и здрави веригите, защото иначе щяхме да ядем простия кашкавал по 25 лева килото...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 7 rate down comment 0
Спящият бик
преди 13 години
Никой не е по-голям от пазара. Ако веригите се картелират, значи нарушават закона и трябва да бъдат санкционирани. Но това трябва да бъде доказано! Производителите и доставчиците забравят, че хипермаркетите са най-големите им клиенти. Е, и аз искам да продавам на големите си клиенти малко по-скъпо, но няма такава пазарна логика. Затова им продавам по-евтино. Препоръчвам на колегите да насочат вниманието си към повишаване на ефективността на бизнеса са, за да станат по-конкурентни. Тогава ще имат и повече аргументи в търговските преговори.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 4 rate down comment 0
GRio
преди 13 години
Че положението е драматично - така е. Но всъщност повечето български фирми имат странно развитие във времето и "нестандартен" подход към пазара и реализирането на продукция. Вероятно ще трябва всички тези неща, които са се наслоявали през изминалите 20 години да се изчистят - и това няма да е безболезнено. Ще трябва да се премина на качествено ново ниво и тези, които го разбират и инвестират в развитието си, ще продължат да съществуват на пазара. Другите вероятно ще изчезнат...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още