- При тази ситуация какви антикризисни мерки предлагате?
Нашата федерация е член на Консултативния съвет по индустриална стабилност към министъра на икономиката, енергетиката и туризма, с когото имаме регулярни срещи всеки месец .
На този етап сме предложили няколко антикризисни мерки, които се прилагат успешно в някои европейски държави.
Така например в редица големи държави като Германия, Франция, Австрия се прилагат модели, при които се намалява таксата „зелена и кафява енергия“, която компаниите от тежката индустрия плащат като крупни потребители на енергия.
Нашето предложение е тази такса да бъде намалена, за да компенсира поскъпването на тока. Сега тази такса е фиксирана на мегаватчас и колкото повече енергия се консумира, толкова повече плащат предприятията.
Въпреки че нашите предприятия са инвестирали значителни средства в енергоефективност, самите производства са такива, че разходите за ток са определящи. Предприятията са подложени на ограничения по количество на изразходваните вредни емисии, плащаме акциз върху енергията, правим инвестиции по комплексните разрешителни и плащаме по-скъп ток поради когенерациите и енергията от ВЕИ. Затова настояваме за намаляване на таксите за зелена и кафява енергия.
Искаме да оцелее българската индустрия, която създава най-високата добавена стойност за икономиката на България. На едно работно място при нас съотвестват четири работни места в обслужващи отрасли като енергетика, финанси, логистика и т.н. Много по смислено икономически е България да произвежда и изнася повече продукти с висока добавена стойност. Ако изнасяме суровини и енергия губим обороти и работни места от нашата икономика.
Най-удачен за нас е моделът на Австрия, при който такса „зелена енергия“ е двукомпонентна – твърда годишна еднократна сума плюс променлива част. Променливата се изчислява като процент от таксата за пренос на ток, а не върху киловатчасите използвана енергия. Тя съставлява 17% от такса пренос, което е значително облекчение, защото преносът на тока с високо напрежение струва значително по-малко от преноса за средно напрежение и ниско напрежение.
Като тази преференция се отнася само за големите енергийни потребители, поставени са и други изисквания, които отсяват фирмите, които могат да плащат по-ниска такса „зелена енергия“. Тези модели са защитени пред Европейската комисия и са одобрени.


Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Черно море потопи ЦСКА в дъжда на "Тича"
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Интер разгроми Комо в мач от 14-ия кръг на Серия А
Правителството в Скопие опитва да изиграе Европа за българите в РСМ
Липсата на приет бюджет за 2026 година не би попречила за влизане в еврозоната
Манчестър Сити надви Съндърланд
Нова атомна централа няма да свали цените на тока