IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

До 2020 г. изостаналите региони ще се подпомагат по иновативни методи

Ще се разчита на визията на местните власти за възраждане на изоставащите региони, заяви Зинаида Златанова

16:19 | 14.05.14 г. 4
До 2020 г. изостаналите региони ще се подпомагат по иновативни методи

Въпреки направените в последните години инвестиции от над 12,4 милиарда лева в шестте региона за планиране на България, с изключение на Югозападния регион, всички други пет изостават от средното равнище за ЕС, а Северозападният е най-бедният в целия Евросъюз.

Това каза вицепремиерът Зинаида Златанова по време на публично изслушване „Политики за развитие на изостаналите региони“ в Народното събрание, като изтъкна, че за следващия програмен период (2014-2020) правителството ще разработи стратегически подходи, така че финансите да се насочат целенасочено в определени дейности, които да дадат ефект най-късно до седем години.

Вицепремиерът изтъкна, че политиките за преодоляване на регионалните различия до 2020 година залагат подпомагане на по-слабо развитите региони чрез два иновативни подхода - интегриран териториален подход и финансиране по няколко фонда с цел по-бърз напредък.

Златанова посочи, че за първи път в Споразумението за партньорство е посочено, че най-бедният регион в ЕС – Северозападна България, се нуждае от териториална инвестиция.

Другият подход за балансиране на регионите - многофондовото финансиране, също е иновативен, подчерта вицепремиерът. Тя обясни, че отделни региони ще могат да кандидатстват по повече от един фонд с цел по-бърз напредък. Тя акцентира върху това, че местното население следва да се мобилизира и по негова инициатива да се изработят стратегии за инвестиции, които да бъдат финансирани.

"Най-важното е участието на местните власти", изтъкна Златанова. И допълни, че централната власт ще очаква идеи и активна помощ от регионалните власти, за да се възродят изоставащите региони до ниво на центрове на растеж и заетост. Златанова апелира към кметове и областни управители за съдействие.

Регионалният министър Десислава Терзиева посочи, че страната ни продължава да бъде най-бедният от европейските региони и с годините дисбалансите са се задълбочили. Тя каза, че в новата Национална стратегия за регионално развитие до 2022 година са заложени не само приоритети, но и мерки как на практика да се прилагат политиките – една от стъпките е чрез регионалните съвети в шестте региона за планиране.

Според нея ключов приоритет в стратегията са мерките за активизиране на специфичния потенциал на малките региони и подобряването на транспортната свързаност. Акцент е и възстановяването на традиционните икономически дейности в изостанали гранични и периферни селища. Средствата, на които ще се разчита, са от няколко източника, посочи Терзиева -  еврофинансиране, публично частно партньорство и от Публичната инвестиционна програма, така че с бюджетни средства да се финансира инфраструктурата на регионите.

По думите на Терзиева до края на годината ще бъдат готови още 90 км нови магистрали, но ще се работи и по рехабилитация на малките пътища от първи, втори и трети клас, които свързват регионите. Тази идея вече се реализира след заделянето на 50 милиона лева за второкласната пътна мрежа от програмата, каза министърът.

Правителството ще работи и за децентрализация на държавното управление – за това общините сами да управляват собствени средства по проекти.

Председателят на Европейския икономически и социален комитет Анри Малос коментира, че регионалните различия не са специфичен проблем за България, но е важно страната ни да има собствена визия за местно развитие на регионите и едва тогава да разпределя евросредствата.

"Ще имате достъп до средства от ЕС, но трябва да имате визия какво да правите в регионите - за развитие на местните човешки ресурси и фокус върху конкретни дейстния, за да не се губи време и пари за допълнителни анализи“, каза Малос.

Последна актуализация: 18:10 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

2
rate up comment 0 rate down comment 0
mvr0306
преди 9 години
От метрото как ще се възвърнат парите, или от закупените по ОП Транспорт нови мотриси например? Дали метро или пътища в Монтана - според мен ефекта е еднакъв - има леко повишаване качеството на живвот - един път на софиянци - друг път на хората от Монтана.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 0
mvr0306
преди 9 години
Общи приказки, колкото да се отчете дейност. За да се намали дисбаланса между София и бедните региони, като за начало може част от инвестицците в транспортна инфраструктура (например метро) да се насочат към пътищата в Северозапада. После, част от Университетите, администрациите да се изместят извън София - така младите хора ще остават там по естествен път. Примерно - Агенция по риболов и Аквакултури - защо в София а не например във Видин или Силистра? Агенция за закрила на детето - в Монтана! И т.н.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още