IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

КЗП ще търси неравноправни клаузи в договорите за кредити

Догодина пет комисии ще помиряват потребители и търговци

15:33 | 12.05.15 г.
<p>
	Снимка: КЗП</p>

Снимка: КЗП

Комисията за защита на потребителите (КЗП) ще проверява дали в общите условия на банки и небанкови финансови институции има неравноправни клаузи при отпускането на кредити. Комисията очаква списък от БНБ на всички банки и институции, които се занимават с кредитиране. Прегледът ще продължи няколко месеца, съобщи Константин Арабаджиев, член на КЗП.

Потребителите да се запознават внимателно с преддоговорната информация по образец, посъветва председателят на Комисията Димитър Маргаритов. Той препоръча на търсещите заеми да четат внимателно дали ще трябва да плащат допълнителни такси.

През април в КЗП са постъпили общо над 1000 жалби – колкото постъпват обикновено за месец. КЗП е направила над 3000 проверки, в резултат на което са забранени около 50 нелоялни търговски практики и са спрени продажбите на 10 вида опасни стоки.

Потребителите се оплакват на първо място от услугите на мобилните оператори, на второ – от търговията на дребно заради некоректни практики при намаления и промоции и на трето от финансови услуги, най-вече при бързите кредити.

През активния летен сезон ще има проверки на хотели и ресторанти, атракциони и аквапаркове. Ще се следи дали обектите отговарят на обявената категоризация и дали информират достатъчно потребителите за предоставяните услуги.

Комисията започва и засилени проверки на общите условия в договорите на  туроператорите – дали са изчистени от неравноправни клаузи. 

Димитър Маргаритов посъветва потребителите при избор на туроператор да следят дали фирмата е вписана в списъка, воден от Министерството на туризма и дали има налична застраховка за риск от фалит.

Неравноправните клаузи в общите условия обикновено са следните: вместо в 14-дневен срок, някои компании дават само 7 дни за рекламация или туроператорите се опитват да се освободят от всякаква отговорност, ако настъпят организационни промени при пътуването.

При мобилните оператори пък потребителите се оплакват от нелоялни практики (например се премълчават съществени елементи от договора). Друг казус при телекомуникационните услуги са опитите на компаниите да искат при предсрочно прекратяване на договор клиентът да им плати всички такси до изтичането на контракта. Два мобилни оператора са се споразумели с КЗП неустойките да бъдат намалени до приемливи нива, а един все още не е.

В началото на юни КЗП ще отвори приемни на открито в големите градове и курорти по Черноморието, ако трябва – и на самите плажове, съобщи ръководството на Комисията. Така туристите ще могат бързо да получат консултация или да подават сигнали.

Предстои да бъдат създадени пет помирителни комисии в секторите енергетика, ВиК, електронна търговия и съобщения, транспорт, каза Константин Райков, член на КЗП. Той поясни, че комисиите ще бъдат безплатни за потребителите и че срокът, в който комисията трябва да излезе с помирително предложение след размяната на всички книжа, е 90 дни.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:58 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още