Услугата на Uber е класически пример не за нелоялна конкуренция, а за несъстоятелните регулации на държавата, които се разбиват на пух и прах при появата на нещо ново, пише в свой анализ икономиститът от Института за пазарна икономика (ИПИ) Петър Ганев.
КЗК забрани Uber. Тази новина предизвика вълна от коментари, а последвалите дискусии разкриха много от слабостите на обществения дебат в страната - най-видните от тях са икономическа неграмотност и използването на аргументи, които нямат отношение към темата.
Всъщност, още появата на новината в медиите и първите реакции бяха озадачаващи - хората наистина вярваха, че КЗК е затворила Uber и услугата вече не е на пазара. В следващите дни дори се чуваха коментари от сорта на "я, тези май още работят".
Колкото и да си говорим за свободен пазар, по всичко личи, че в съзнанието на масата хора в страната е напълно възможно държавата, в лицето на някаква мракобесна комисия, от днес за утре да преустанови дейността на дадена фирма.
"Е, не може", коментира икономистът.
КЗК по своята същност е институция с две лица. От една страна комисията е активна в своята несанкционираща дейност като изготвя становища по различни казуси, защитавайки конкуренцията – например, като препоръчва да отпаднат регулациите на свободните професии или да няма регулация на цените на такситата.
Да, в дебата за въвеждане на максималните цени на такситата, КЗК изготви становище срещу тази идея, която "премахва най-важните параметри на конкурентния процес". От друга страна обаче, комисията налага санкции, тоест наказва определени компании, на базата на мътни текстове в Закона за защита на конкуренцията, които често приравняват "добрите" с "нелоялните" - привличането на клиенти на конкурент, например, е разписано като нелоялна практика по презумпция.
В борбата си с "нелоялната" конкуренция КЗК практически налага санкции. Комисията може на хартия да постанови прекратяване на нарушението, но това е по-скоро нещо като предписание, отколкото ефективен механизъм за прекратяване на дадена дейност.
В излагането на аргументите на комисията, както и в решението на Върховния административен съд се говори за това, че незабавното изпълнение "води до преустановяване на дейността на дружеството", но въпросът е дали има механизъм това незабавно изпълнение да се приложи насила.
В последните години има множество случаи на компании, които биват санкционирани от КЗК за "нелоялна практика" - например при организиране на игри с големи награди, без това автоматично да води до прекратяването на съответната практика. Разделът за нелоялна конкуренция в закона, с всичката си мъглявост, се ползва по-скоро за глобяване на големи компании, отколкото за фактическа защита на конкуренцията.
Последвалите дебати в обществото "за" и "против" дейността на Uber много бързо се захванаха с детайлите и избягаха от основната тема. Тук не става дума за противопоставяне на такситата и услугата на Uber по различни показатели - цена, удобство, сигурност, време за пристигане и т.н. Аргумент от сорта на "Аз пък не съм доволен, нека ги забранят" е напълно несъстоятелен.
Ясно е, че Uber предлагат услуга, която се търси - дори в становището на таксиметровата компания, която провокира преписката в КЗК, се обяснява надълго и нашироко колко успешна е услугата Uber и как печели все повече клиенти. Можем да дискутираме с дни дали е заради автоматичното разплащане, цената или просто защото е модерно, но това няма отношение към темата.
Въпросът не е дали харесваме едните или другите - това е потребителски избор, а дали държавата насилствено може да прекрати една услуга, която все по-голяма група хора харесват и използват.
Услугата на Uber е класически пример не за нелоялна конкуренция, а за несъстоятелните регулации на държавата, които се разбиват на пух и прах при появата на нещо ново. В крайна сметка говорим за напълно съзнателен и доброволен избор на хора да сключат сделка помежду си, която се отчита надлежно в реално време. В тази сделка държавата или администрацията нямат пръст - всъщност точно това е и проблемът на политиците. Икономическата власт на политиците не е прост резултат от изборите, а се проявява именно в механизмите за намеса на всеки един пазар и във всяка една сделка.
Регулацията - например издаването на разрешение или лицензирането, е точно такъв инструмент. Иновация, която излиза извън обхвата на традиционното регулиране, е ужасна новина за всеки бюрократ. По същество споровете около Uber не са "за" и "против" споделеното пътуване, а "за" и "против" намесата на държавата във всяко човешко отношение.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит в далечната 1991 г.?
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО


преди 10 години Десните вярват, че лошото носи добро. Че когато лошият стане достатъчно? богат, той ще помогне за развитие на справедливостта и благоденствието на всички. Демек оправдават кражбите и корупцията, и експлоатацията. На прав поглед изглежда логично да е така, и на ЗАПАД да са достигнали така по този начин СОЦИАЛНАТА СИ държава. Но защо хиляди години не се е стигало до социална държава, а едва чрез марксистките идеи и борби се стига до социалната държава. И най-силните синдикати са на ЗАПАД, с най-силни синдикати и ограничения на ДЯСНОТО - ОЛИГАРХИЯТА. Първата световна война ражда социализмът, заради появата на ненаемната армия и нуждата от лечение и пенсиониране на войниците. Втората световна е за да убие социализмът и социалната държава, тоест да върне капитализмът и статуквото - каквото е бил преди Първата световна. Десните консерваторите смятат че моралът е въпрос на традиции. Новите десни неолибералите, смятат че моралът е въпрос на изгода - на лична изгода. И ако се изпикаеш близо до гроздето на дядо си, и то се опръска с урина, и никой от купувачите не разбере, то няма проблем. Християнството смята че моралът е да правиш това което искаш да ти правят и да не правиш това което искаш да не ти правят. Левите движения смятат че морално е това което не вреди и е полезно за всички, и добавят правила - свобода, равенство и братство. Братство значи семейство, а в семейството има взаимопомощ и разбирателство - особено ако има свобода и равенство. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Като изпиша К Т Б, без интервал, и става КТБ отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години КТБ отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Видяхме какво стана с *** - К Т Б и Лемън брадърс, с ограничени държавни регулации. Но пак държавата ще трябва да плаща, и то 50 пъти повече от данъците които е получила държавата.Който не иска да плаща данъци да ходи на Марс и там да прави бизнес. Докторите не лекували със светена вода, затова били търговци. Но народа харчи 1 милион за всеки доктор за да го изучи, ето защо сега има повече доктори от преди 70 години когато светът решава да прави социална държава. Нека тогава и образованието да е търговия че асъл да се върнем в тъмните времена докарали световните войни. Сага ИТ специалисти искат, от чужбина да привличат, но ако този ИТ специалист си е платил поне 50 000 долара за образованието си, как тогава искаш той да гладува тук за 1000 лева. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Видяхме какво стана с КТБ и Лемън брадърс, с ограничени държавни регулации. Но пак държавата ще трябва да плаща, и то 50 пъти повече от данъците които е получила държавата.Който не иска да плаща данъци да ходи на Марс и там да прави бизнес. Докторите не лекували със светена вода, затова били търговци. Но народа харчи 1 милион за всеки доктор за да го изучи, ето защо сега има повече доктори от преди 70 години когато светът решава да прави социална държава. Нека тогава и образованието да е търговия че асъл да се върнем в тъмните времена докарали световните войни. Сага ИТ специалисти искат, от чужбина да привличат, но ако този ИТ специалист си е платил поне 50 000 долара за образованието си, как тогава искаш той да гладува тук за 1000 лева. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години В миналото, когато се подготвяше лобистката възможността няколко ,,банки да осъществяват дейност по различен ред ( Бел. по реда на търговското представителство) от този , по които преобладаващия брой банки осъществяваха дейност, а именно чрез регистриране на банка или клон , същите ,,пазарни анализатори" издигнаха тезата, че намаляването на регулацията щяло да позволи на гръцките банки, действащи без изискването да бъдат банки и клонове на банки по действащото законодателство в България, да предложат на българските си клиенти ,,гръцки лихви" ( Бел. Тогава 4-5%). По този начин, банките осъществяващи дейност, като търговско представителство получиха възможността да не участват във Фонда за гарантиране на депозитите.Резултатите са повече от видни: Гръцките банки, пример Алфа банк, бяха спасени единствено благодарение на международните кредитори на Гърция, а не на възможностите на банката да изплати дължимото, а дори влоговете и депозитите по общ. евр. право не бяха осигурени и гарантиран отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Статията е един неграмотен прочит на законодателството, извършено от кохортата на спонсорираната от международния спекулант организация ИПИ. Същата в противоречие с практиката и разбиранията на своя ментор в България се изживяват, като застъпници на ,,свободния пазар", които нито набедения за икономист Ганев, нито техния лидер Георги Ангелов напълно разбират; в България колкото си по-*** и неграмотен , толкова повече последователи привличаш. Ако този ,,икономист" е грамотен поне до нивото на дипломата си , трябва да е състояние да изчисли каква е данъчната, икономическата и регулаторната тежест на компаниите, осъществяващи дейност съгласно действащите законодателства ,не само в България, а и в ЕС, от една страна, и Юбер, от друга. Или според въпросния ,,икономист" трябва регулациите да бъдат забранени в ЕС и всички да се регистрират в холандската офшорна зона, като въпросната компания Юбер. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Мче тя реално си е нов модел услуга - и шофьора си е данъчно задължен и без ЕТ (по силата на хонорар например).Колкото до лиценз-оплакване-файда, в Б-стан това работи само като лиценз-оплакване до арменския поп-рушвет. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Елементарен си. Тогава предлагам да отпадна ВСИЧКИ лицензии във всички области. Все пак, ще стане ДОСТА по евтино за потребителя. Обаче без лицензии - няма и контрол. Няма ли контрол - няма на кого да се оплачеш ако те прецакат. *** нищо... нали си спестил 2 лева. Всички шофиори на Убер трябва да имат ЕТ поне. Ако трябва да е нов модел транспортна услуга или квото и да е. Убер само да свързва клиента с шофера. Убер си плаща данъците за свръзката - шофера си плаща данъците за услугата. То и аз не искам да плащам данъци и да не се занимавам с лицензии и простотии, ама не може. Баси толкоз е елементарно, не знам за какво го дъвчите толкоз. Клиент - посредник - шофер. Клиента дава парите, посредника и шофера ги вземат и издават съответния документ. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Нещо сте се загубили в екзистенциалния спор около Юбер.Юбер спокойно може да даде иновативния си принос на обществото ако обяви услугите си като приложение за Андроит срещу $5 месечна такса плащана от пожелалите шофъори.Проблемът е, че тя иска да е касата, но не жалае да плати ДДС-то.Проблемът е, че тя иска да наложи правилата, но не желае да поеме отговорността.Наистина ли не знаете, че тя декларативно поема ангажимента за надеждността на автомобилите, но не и отговорността, ако стане беля.Също така декларира, че избира добросъвестно шофъори, но няма нищо общо с тях, като (ако стане беля). отговор Сигнализирай за неуместен коментар