IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Домакинствата харчат все повече за бързооборотни стоки

Модерната търговия е забавила ръста си през 2015 г., отчитат от GfK България

13:50 | 21.04.16 г.
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

С 2,9 на сто се увеличават през 2015 година похарчените средства от домакинствата за бързооборотни стоки на годишна база, заяви на форума MySuccess in Retail Весела Калчишкова от GfK България.

Според експерта като цяло модерната търговия е забавила ръста си през миналата година. Причините са оттеглянето на дискаунтъра Penny от българския пазар и несъстоялото се обединение на две големи вериги (Карфур и Пикадили – бел. ред.).

Калчишкова посочи, че домакинствата в България са 3 млн. средно с 2,4 души. Средният им разход за храна е 43% от доходите. В Румъния средните разходи са 46%, в Сърбия – 39%, в Хърватия – 33%, в Австрия и Чехия съответно 24% и 23%.

Едно българско домакинство прави средно по 279 покупки годишно, като оставя в магазина по 5,3 евро на посещение. В Полша домакинствата пазаруват по 441 пъти за по 6,4 евро, в Австрия – 236 пъти за 22,1 евро, в Сърбия – 322 пъти за 7 евро.

В България 26% от дела на продажбите на стоки за дома държат малките магазини, 8% - дискаунтърите, 19% - минимаркетите, 18% - супермаркетите и 16% - хипермаркетите, посочи експертът.

След излизането на Penny делът на дискаунтърите се свива. Все пак се очаква раздвижване през 2016 г. – през лятото на българския пазар трябва да стъпи македонският дискаунтър „КАМ Маркет”. 

Според Весела Калчишкова модерната търговия ще продължи да настъпва за сметка на традиционната. Все пак, докато в Австрия 77% от пазара се държи от трите най-големи вериги, то в България топ три групата държи 40 на сто от домашното потребление на бързооборотни стоки.

В България 15 на сто от стоките са купени на промоция през 2015 г., а за сравнение в Чехия – 52%. След бума на промоциите през 2014 година, когато средно домакинствата са направили средно 45 такива покупки, през миналата година делът им намалява заради по-ниската активност на веригите.

Засега според данните на GfK България делът на собствените марки в българските супермаркети е около 10 на сто.
Като цяло с 2,9 на сто се увеличават похарчените средства през 2015 година спрямо 2014 г. за бързооборотни стоки. Честотата на пазаруване е намаляла с 0,9%, а похарчените средства на едно пазаруване са се увеличили с 3,8%.

Как изглежда потребителската кошница на българина?

В нея 43% от продуктите са охладени, 27% - пакетирани, 5 на сто е алкохолът, 8% - безалкохолните, 10 на сто са продуктите за лична грижа, 6% - стоките за грижа за дома, едва 1 на сто – замразените храни. Последното според експерта се дължи на желанието на потребителите да ползват по-малко полуфабрикати и да готвят с пресни продукти.

Калчишкова коментира още, че ниската цена не е достатъчна за потребителите, които търсят добро съотношение между качеството и цената.

Що се отнася до развитието на модерната търговия, тя смята, че ако някой отбележи ръст, то ще е за сметка на иновации или ако отнеме пазарен дял от конкуренцията.

Относно очакванията за новия играч от Македония представителите на търговските вериги заявиха на форума, че не се притесняват от бъдещия конкурент.

Купувачите в България винаги ще бъдат ориентирани към традиционната търговия, заяви Марсел Зареир, представител на дистрибутора „Яско Комерс“. Той беше категоричен, че бизнесът на малките магазини не е замиращ.

Преподавателят от УНСС Явор Янкулов цитира изследване, според което още през 2010 година клиентите са направили своя избор къде да пазаруват и днес този избор се е затвърдил. Според него пазарът на бързооборотни стоки като цяло е спокоен, а от ключово значение е мястото на магазините.

Клиентите според него ще се насочат към нови играчи само ако са недоволни от сегашния си търговец.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:48 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още