Каталуния, най-богатата автономна област в Испания, има нужда от финансовата помощ на централното правителство, тъй като е изчерпала възможностите си за рефинансиране на своя дълг до края на годината, заяви президентът на областта Артур Мас, цитиран от Ройтерс.
„Няма значение как ще го направят, но ние имаме плащания в края на този месец. Икономиката ви не може да се възстанови, ако не си плащате сметките“, каза Мас.
Дълговото бреме на 17-те испански автономни области и увеличаващите се лоши кредити в банковата система на страната са в сърцевината на дълговата криза в еврозоната, тъй като инвеститорите се опасяват, че те могат да свият дотолкова финансите, че на четвъртата по големина икономика в еврозоната да се наложи да поиска международна спасителна помощ.
Каталуния, чиято икономика има дял от 20% в тази на страната, трябва да рефинансира дългове за над 13 млрд. евро, без да забравяме бюджетния ѝ дефицит. Общата сума за рефинансиране във всички автономни области достига 36 млрд. евро, докато общият им дефицит надхвърля 15 млрд. евро.
През миналата година много от областите финансираха дълга за сметка на неизплащане в продължение на месеци и дори на години за услуги като почистване на улиците или за доставки на болнично оборудване. През 2012 г. централното правителство им осигури специфичен кредитен инструмент чрез Служебния кредитен институт, за да платят тези разходи, като в Каталуния сумата достига 2 млрд. евро.
Осигуряването на кредитните линии чрез института спира през юни и централното правителство бе помолено да създаде нов механизъм в подкрепа на рефинансирането на дълга в регионите, по-голямата част от които нямат достъп и до международните финансови пазари след началото на спасителната операция за Гърция през 2010 г.
През последните 2 години Каталуния емитира т. нар. „патриотични“ облигации с доходност между 4,5% и 5%, но според Мас капацитетът на това средство е перд изчерпване, след като една четвърт от спестяванията на жителите на областта са вложени в този тип ценни книжа. За същия период размерът на плащанията по лихви се удвои.
Като втора възможност се разглежда финансиране от банки, но съседната област Валенсия вече плаща 7% лихва за 6-месечни кредити, а това ниво е смятано за нецелесъобразно.
Според Мас централното правителство трябва да емитира т. нар. „Hispanobonos“, за да помогне на областите, като лихвата по тях да бъде усреднена спрямо онези лихви, които областите биха плащали, за да емитират дълг от други източници.
От Ройтерс посочват, че по думите на испански правителствени източници министрите на икономиката Луис де Гиндос и на финансите Кристобал Монторо се разминават в мненията си за окончателната форма на механизма в подкрепа на областите.
На 4 май международната рейтингова агенция Standard & Poor's понижи рейтинга на Каталуния с 4 степени до ВВВ-, което е последна степен преди неинвестиционния статут.
Очакваше се бюджетният дефицит на областта да бъде свит до 1,3% от брутния ѝ вътрешен продукт, но регионалното правителство надхвърли целта почти трикратно.
През тази година Каталуния ще се помъчи да постигне бюджетен дефицит от 1,5% от БВП, но мнозина икономисти смятат тази цел за непостижима предвид прогнозите, че испанската икономика се очаква да се свие с 1,5%.
Заплатите в публичния сектор в областта бяха орязани, бе въведен туристически данък и такса от 1 евро за изпълнението на всяка рецепта, бе въведена максимална допълнителна такса върху бензина, а инвестициите в инфраструктурата бяха замразени в опит да бъде поставен бюджетът под контрол.


Паника заради еврото: Хората се страхуват от измами и скок на цените
Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Затвориха Прохода на Републиката заради румънски камион
Времето утре: Валежите постепенно ще спират
Задействаха BG-АLERT в Бургаско, две реки преливат
Мелони иска закон, който "да се справи с джендър идеологията"
Почина Франк Гери, най-известният архитект на своето време