IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

55% от новите проекти за водород са в ЕС

Общността има амбицията да бъде лидер в производството на водород, който се смята за ключов при замяната на изкопаемите горива за тежката инудустрия

08:33 | 30.11.21 г. 3
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Chris Ratcliffe, Bloomberg</em></p>

Снимка: Chris Ratcliffe, Bloomberg

През тази година в световен мащаб беше обявено създаването на повече от 200 нови проекта, свързани с водород. 55% от тях са в държава от ЕС, коментира председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен при откриването на Седмицата на водорода в Брюксел.

По време на своето изказване ,цитирано от пресслужбата на ЕК, тя потвърди желанието на общността да бъде лидер по отношение на водорода, сочен за ключов при прехода на тежката индустрия. Ако искаме да посрещнем целите за климата, трябва да увеличим производството на зелен водород до 10 млн. тона годишно до 2030 година, допълва още тя.

Страните от ЕС започнаха да инвестират още преди останалия свят в ново поколение електролизатори, чрез които да бъде произведен водород от възобновяеми енергийни източници. В резултат сега ЕС е притежатели на патенти и публикации за тази технология.

Един от най-големите електролизатори в света работи в Линц, Австрия, и е способен да захрани със зелен водород стоманодобивен завод. Това е стъпка за декарбонизация на икономиката, посочва още председателят на ЕК.

В своето изказване тя дава и още един пример за успешен бъдещ проект в Европа - в Грьонинген, в Северна Нидерландия. В този регион има достатъчно възобновяема енергия от офшорни вятърни паркове. С изграждането на два електролизатора ще може да бъде захранена индустрията в региона с водород. До края на 2025 година Северна Нидерландия ще има напълно изградена верига на доставки на водород, а това означава и над 20 хил. нови работни места в региона.

Заявки за "водородни долини" има още от о. Майорка, Словения и Хърватия.

Развитието позволява технологиите да станат икономически изгодни и конкурентни. "Заради високата цена на природния газ, в момента зеленият водород може да бъде по-евтин от "синия", каза още Урсула фон дер Лайен.

Амбицията на Брюксел е цената на зеления водород до 2030 година да достигне нива от около 1,80 евро на килограм.

Какво обаче е положението в момента?

Според изчисления на ЕК от тази пролет цената на зеления водород , който се произвежда при разделянето на водата на водород и кислород с помощта на електроенергия, струва между 2,50 и 5,50 евро на килограм. Цената на синия водород, тоест произведен от преработката на природен газ, е 2 евро на килограм, а водородът от другите изкопаеми горива - петрол или въглища, струва 1,50 евро на килограм.

Според Урсула фон дер Лайен обаче създаването на виртуални кръгове, където търсенето и предлагането ще се стимулират едно друго, ще доведе до намаляване на цената.

Няколко са стъпките, за да бъде постигнато това и на първо време трябва да има силно обществено финансиране на иновациите, свързани с водорода, обяснява още Фон дер Лайен. Тя коментира, че е нужно да има и международно сътрудничество, което да подкрепи създаването на пазар за водород, както и задълбочено партньорство с частния сектор и учените.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:46 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

3
rate up comment 2 rate down comment 0
mvr0306
преди 3 години
Водорода може да е само форма на съхранение на енергията добита от вятър и слънце когато няма консумация. Иначе електричеството е най-удобния начин за пренос на енергия на хиляди километри.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 0 rate down comment 1
redcretin
преди 3 години
Не са особено евтини, като на всеки 9 години трябва да се обновяват.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 0 rate down comment 1
dd22
преди 3 години
Водорода е като по-бърз кон спрямо EV автомобилите. Няма логика да се разчита на водороб при положение, че има евтини батерии с пробег на 4 местна кола от 500+ км.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още