Започват да пристигат още преди охранителните ролетки на магазина в западен Каракас да се вдигнат в 8:30 сутринта. 11 часа дневно те потъват в остарелите монитори и удрят по мръсните клавиатури в мрачно пространство със заковани прозорци и изпълнено с прах. Спират само за да изпушат по цигара на стълбището. А ако някой се забави твърде много, друг нетърпеливо сяда на мястото му и започва да преследва измислени чудовища.
Унищожената от криза Венецуела се е превърнала в плодородна почва за т.нар. виртуални „ферми за злато“ (gold farming). Хората прекарват часове всеки ден, играейки онлайн игри като Tibia и RuneScape, за да събират виртуално злато, точки или специални герои, които следва това продават на други играчи за истински пари или криптовалути като биткойн. Практиката, която се е оформила в други затруднени икономики като Северна Корея, е станала толкова популярна сред венецуелците, че сега предизвикват инфлация във виртуалния свят.
„Никога не сме изкарвали толкова преди“, казва 29-годишният Ефраин Пеня, който играе седем дни седмично, за да издържа жената и детето си. Повечето венецуелци „фермери“ изкарват еквивалента на по няколко долара дневно, но в много отношения се справят по-добре от заплатените работници, тъй като печалбата им се смята по обменния курс на долара на черния пазар.
Инфлацията в страната е стигнала четирицифрени стойности. Боливарът изтри по-голямата част от стойността си спрямо долара тази година и се търгува за 108 279 боливара за долар на черния пазар на 4 декември.
Социалистическият режим в Каракас поддържа стриктен валутен контрол от повече от десетилетие, а заради заплахата от арест или забрана много „фермери“ не са склонни да споделят твърде много информация за механизма на бизнеса. Онлайн компании с имена като PapusGold, SoliderGold и Tibia Venezuela Coins се появяват постоянно, плащайки на фермерите в боливари за виртуалното злато чрез банкови трансфери. Онлайн пазарът Mercadolibre е наводнен с обяви за виртуални съкровища.
Ограничени от нестабилните интернет връзки и остарелите компютри, венецуелците избират по-стари игри, които имат ниски системни изисквания, но и установени общности от играчи. По-новите заглавия често продават виртуални валути директно на играчите, но милиони остават фенове на класиките, където виртуалното злато трябва да бъде спечелено.
Представена през 1997 г., Tibia например има над 500 хил. играчи, посочва сайтът ѝ. RuneScape от 1999 г. пък е играна от 1,6 млн. активни геймъри месечно, посочва SuperData Research.
22-годишният Хосе Луис Фрагоза е опитал да събира виртуални злато за няколко месеца тази година, след като се уволнява от военната си служба, но спира да играе за пари, когато интернет връзката му умира. Той казва, че е това е робски труд, но е носел храна на масата. „Преследваш, убиваш, кликваш, повтаряш“, разказва той. „Но ако ми предложите връзка от 10 мегабайта или работа, ще си остана у дома с интернет“.
Скоростта на интернет връзките във Венецуела е сред най-ниската в света – страната е дори след разкъсаната от война Сирия в класация от 2017 г. на 159 страни. Затова много „фермери“ работят нощем, за да избегнат затруднения интернет трафик. Съпругата на Пеня, която известно време се оплаква, че остава сама с 6-годишната им дъщеря вечер, казва, че е възприемала нощните игри на съпруга си като лудост. „Карахме се много и той ми казваше: по-скоро ще напусна теб, отколкото да се откаже от Tibia”, спомня си тя. „Но не мога да споря предвид това, което изкарва“.
Често има моменти, когато средствата за „добив“ изчезват изведнъж. Серия от кражби на медни кабели в Каракас спира интернета в няколко квартала и не позволява на хората да играят вече два месеца. А на някои от тях това им струва две трети от доходите им.
Фермерите на злато често биват презирани от много играчи по света и от разработчиците на игрите, които казват, че практиката е неспортментска и изкривява стойността на дигиталните валути. Издателите на игрите също казват, че тя нарушава условията на услугата и насърчава незаконните действия като отвличане на профили и измами с кредитни карти. Джо Уилкокс, старши проектен мениджър в Jagex в Англия, разработчика на RuneScape, твърди, че компанията забранява по около 10 хил. профила на ден. „Ако позволим фермерите на злато, това ще унищожи играта“, казва той по имейл.
Отборът от „фермери“ на Ромер Мануел Пеня е получавал забрани на няколко пъти от RuneScape, принуждавайки ги да започват отначало и да прекарват седмици в отглеждането на нови герои, преди да генерират печалба. 27-годишният бивш петролен инженер казва, че членовете на отбора му просто се опитват да преживят някак, а Jagex трябва да ги подкрепи. „Не трябва ли да са горди, че цели семейства се издържат с тяхната игра?“, казва той.
Най-големият враг на венецуелците обаче може да не се окажат геймърите, които не ги харесват, а те самите. Причината е, че тъй като все повече играчи се стичат към виртуалните светове, за да изкарат пари, в крайна сметка цената на дигиталното злато спада. „Те печатат пари“, казва Вили Лехдонвирта, икономически социолог в Oxford University, който изучава дигиталните пазари. „В крайна сметка се стига до хиперинфлация, тъй като има все повече валута, която влиза в системата“.
преди 6 години така се започва индустрията :) днес фармват, утре някой бот ще напише зада събира злато автоматично :):) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години "gold farming" по-точно ппреведено е - събиране на злато. И далеч, не е от Северна Корея, а от Китай. Ясно, че вие само сте превели статията, но и основният източник е бил толкова запознат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар