Африканските държави официално стартираха търговията в рамките на новата зона за свободна търговия след месеци на отлагания, свързани с разпространението на коронавируса, съобщава Ройтерс.
Но икономистите смятат, че началото на свободната търговия, дадено на 1 януари, е до голяма степен символично, тъй като пълното изпълнение на сделката се очаква да отнеме години.
Африканската континентална зона за свободна търговия (AfCFTA) има за цел да обедини 1,3 милиарда души в икономически блок на стойност 3,4 трлн. долара, който ще представлява най-голямата зона за свободна търговия от създаването на Световната търговска организация (СТО).
Поддръжниците на идеята твърдят, че това ще засили търговията между африканските страни, като същевременно ще позволи на континента да развие собствена верига за създаване на стойност. Световната банка смята, че новият търговски блок може да спаси десетки милиони души от бедност до 2035 г.
Но пречките - вариращи от усложнената бюрокрация и лоша инфраструктура до утвърдения протекционизъм на някои от страните членки - трябва да бъдат преодолени, за да може блокът да разгърне пълния си потенциал.
Търговията по споразумението AfCFTA трябваше да стартира на 1 юли 2020 г., но беше отменено, след като COVID-19 направи невъзможни физическите преговори.
Пандемията обаче даде на процеса допълнителен тласък, коментира Силвър Оякол, ръководител на служителите в секретариата на AfCFTA.
„Усетихме въздействието от прекъсването на вноса заради пандемията върху нашите икономики“, посочва той, добавяйки: „Това увеличи политическата воля за засилване на вътрешноафриканската интеграция“.
Всяка африканска държава с изключение на Еритрея е подписала рамковото споразумение за AfCFTA, като 34 страни са го ратифицирали.
Историческите предизвикателства, включително лошите пътни и железопътни връзки в Африка, политическите вълнения, прекомерната гранична бюрокрация и корупцията няма да изчезнат за една нощ.
А приложението към сделката, очертаващо правилата за произход - съществена стъпка за определяне на това кои продукти могат да се облагат с мита - все още не е завършено.
Междувременно 41 от 54-те държави членки на зоната вече са представили графици за намаляване на митата.
Страните трябва да премахнат 90% от митническите линии , като срокът е около 5 години за по-напредналите икономики и 10 години за по-слабо развитите държави.
В същото време страховете от засилване на конкурентоспособността на съседни страни първоначално накараха някои държави, включително Нигерия, да се отнасят скептично към панафриканския проект.
И все пак привържениците на зоната са уверени, че първоначалните стъпки към нейното прилагане вече ще позволят на държавите членки да удвоят вътрешноафриканската търговия до 2025 г.


Недоволството продължава: Очакват се нови блокади по границата с Гърция
Евакуацията невъзможна! Лошото време държи в капан екипажа на танкера, заседнал край Ахтопол
Среднощни сметки: МФ публикува новия проектобюджет в полунощ
Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
ChatGPT държи лидерството пред Google Gemini
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Сашо Андреев и Ивелина Шенкова спечелиха „Златен пояс“ за най-добър спортист за 2025 г.
Инфлуенсър събра $1,7 млн. за 88-годишен касиер
Масирана атака: Руски дронове и ракети поразиха жп възел край Киев
Тома Биков: Протестът помогна парадоксално на ГЕРБ
Рецептата Dnes: Пълнена скумрия с орехи за Никулден