Джонг Боргети прекарва 36 години от живота си, за да бъде изградена най-голямата авиокомпания в Австралия - Qantas Airways. От 2010 г., когато се присъедини към основния ѝ конкурент, той се опитва да се възползва от всяка слабост на бившия си работодател, пише Bloomberg.
Главният изпълнителен директор на втората в класацията Virgin Australia Holdings Ltd., който загуби битката за шефското кресло в Qantas срещу Алън Джойс през 2008 г., добави места в бизнес класата, обнови залите в летищата и придоби по-малки авиокомпании, за да отнеме доминацията на т. нар. "летящу кенгуру" на доходоносния вътрешен авиационен пазар.
"Той иска отмъщение", твърди Тони Уебър, управляващ директор на Webber Quantitative Consulting, който е бивш главен икономист на Qantas. "Той иска да докаже нещо на Qantas, а именно - да им покаже как се правят нещата. И се справя".
47-годишният Джойс е в дефанзивна позиция. Откакто миналия месец той прогнозира загуба за 300 млн. австралийски долара и съкращение на 1000 работни места, 93-годишната Qantas загуби както инвестиционните си кредитни рейтинги, така и доста от стойността на акциите си, които паднаха до рекордно ниските 95,25 австралийски долара.
Като добави места и полети 58-годишният Боргети принуди Джойс да увеличи капацитета на компанията в опит да защити дела ѝ, възлизащ на 65% от местния пазар - граница, под която той се зарече да не отстъпва.
Боргети пристига в Австралия от Италия през 1963 г. на седемгодишна възраст, без да говори английски. След като напуска училище започва първата си работа в пощенския отдел на Qantas.
В борбата си срещу Qantas той се радва на подкрепата на акционери като Air New Zealand Ltd., Singapore Airlines Ltd. и Etihad Airways PJCS. Трите превозвача, които се конкурират с Qantas в международен план, имат общ дял от около 64% във Virgin.
"Да се бориш за пазарен дял само заради самия пазарен дял е скъпо начинание и след определена точка се превръща в губеща игра", твърди Скот Гъстетър, главен изпълнителен директор на консултантската компания Aspirion и бивш мрежови стратег на Qantas. "Да се поддържа тази граница от 65% срещу авиокомпания, която има достъп до акционерен капитал, е загубена битка", допълва той.
Битката удари акциите и на двете фирми. Книжата на Qantas са загубили над 50% под ръководството на Джойс, а миналата година са паднали с 27%. Откакто Боргети пое ръководния пост, акциите на Virgin пък са поевтинели с над 20%, като за миналата година спадът им е с 8%.
Джойс, който е син на чистачка и работник с ирландски произход, е възпитаник на Trinity College в Дъблин и започва първата си работа в авиационната индустрия като стажант на 22-годишна възраст в Aer Lingus Group Plc. За него съревнованието с Virgin е национална битка, като той лобира правителството да премахне тавана от 49% за чуждестранния дял в Qantas.
Когато Джойс поема директорския пост в Qantas през 2008 г., фирмата има почти пълен монопол върху вътрешния пазар на полети в Австралия. Сривът на Ansett Holdings Ltd. през 2001 г., когато Virgin Australia бе едва прохождащ нискобюджетен превозвач, остави Qantas без национален конкурент в редовата авиация.
Боргети, който също бе един от кандидатите за шефското кресло в Qantas, се издига от пощенската секция до генерален мениджър на Джойс, отговарящ за продажбите, маркетинга, обслужването на клиентите и мрежата. Той представи новия интериор на самолетите Airbus SASA A380, както и първата промяна на логото на авиокомпанията от 23 години.
Шест месеца след като Джойс става главен изпълнителен директор през май 2009 г. Боргети напуска фирмата. Година по-късно той поема ръководството на Virgin, а през май обявява, че ще ребрандира бившия инскобюджетен авиопревозвач и обещава да завземе по-голям дял от доминирания от Qantas корпоративен пазар.
Според запознати стилът на управление на двамата мъже в Qantas е коренно различен. Опитът на Джойс като математик му помагал изключително добре да борави с финансовите и оперативни данни на фирмата, докато Боргети имал по-добри умения за общуване с хората.
Според Гъстелер Qantas държи да запази дела си от 65% от местния пазар, за да постигне максимална печалба чрез връзки и часове на излитане, които я правят по-атрактивна за корпоративните клиенти. "Има една оптимална точка, където доходите и дистрибуцията са максимално добри, без да имаш толкова силна доминация, че да попаднеш в полезрението на регулаторните органи", смята експертът.
Като се има предвид обаче, че Qantas финансира битката си със скъпи заеми, а Virgin има достъп до акционерен капитал, този бизнес модел може би вече не работи. "Ще дойде момент, в който ръководството на Qantas ще трябва да направи простата аритметика и да каже: "Поддържането на този дял от 65% ни струва повече, отколкото можем да си позволим".
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.


Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Желязков: Българските евромонети ще са законно платежно средство от 1 януари
„Арда“ надви „Локомотив“ на „Лаута”
Астън Вила прекъсна серията на Арсенал с гол в края
Покровск: Градът, който промени войната в Украйна
Кадиров: Зеленски отдавна не е легитимен президент на Украйна