IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Tesla може и да спечели ценовата битка в Китай, но е обречена да изгуби войната

Нагласите на местните потребители и предимствата на някои от китайските производители накланят везните в тяхна полза

15:24 | 13.02.23 г. 1
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Ценовите понижения на електромобилите подкрепиха продажбите на Tesla Inc. в Китай, но анализатори и фенове предупреждават, че американският автомобилен концерн трябва да обърне внимание на дългосрочните си планове, за да не бъде изпреварен от своите местни конкуренти на най-големия пазар на електрически коли в света, пише Ройтерс.

С почти моментално действие януарските ценови понижения, предприети от Tesla, помогнаха да се увеличат продажбите в Китай с 19 на сто спрямо декември. Големите маржове на печалбата за компанията я поставиха в добра позиция в ценовата война с конкуренцията на този пазар, а и извън него, посочват анализатори. Но според тях Tesla изостава от другите електромобилни концерни в Китай при мащаба на продуктовото портфолио, в подобряването на навигационните системи и добавянето на луксозни интериорни щрихи или дори при обслужването на клиенти.

„Tesla е изправена пред сериозен проблем с много ограничен продуктов микс“, споделя Цуи Донгшу, генерален секретар на Китайската асоциация за леки автомобили (CPCA). „Бавното реагиране относно предпочитанията на китайските потребители доведе до много пасивно позициониране на Tesla, която има пред себе си малко опции за реакция, като намаляване на цените, за да остане конкурентоспособна“, добавя Цуи.

Дори самият главен изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск призна, че Китай е мястото, където неговата компания вероятно ще се изправи пред най-тежката си конкуренция.

Грейс Тао, вицепрезидент на Tesla, заяви по-рано, че ценовите намаления за Китай отразяват инженерните иновации и отговарят на призива на Пекин за насърчаване на икономическото развитие и потреблението.

Китайската асоциация на производителите на автомобили междувременно очаква продажбите на електромобили и плъгин хибриди в страната да нараснат с 35% през 2023 г. до 9 млн. броя – което би отговаряло на почти една трета от общите продажби на нови автомобили в Китай.

Въпреки че Tesla увеличи продажбите си в Китай, нейният втори по големина пазар след САЩ, тя губи пазарен дял. От 15% през 2020 г., делът ѝ се сви с една трета до едва 10% през 2022 г., изчислява CPCA.

Tesla предлага два модела в Китай, седана Model 3 и кросоувъра Model Y. Този прост подход стимулира мащаба и намалява разходите.

След последните намаления на цените базовата версия на Model 3 сега се предлага за около 34 хил. долара, а тази на Model Y за 38 хил. долара. Но китайските кандидат-купувачи, които се върнаха в шоурумите тази година след приключването на строгите ограничения заради COVID-19, са ухажвани от конкурентите, предлагащи широка гама от алтернативни модели.

BYD, която изпревари Tesla по обем на глобалните продажби на електрически коли за миналата година и може да се похвали с пазарна капитализация от над 100 млрд. долара, предлага повече от 60 различни електрически и плъгин хибридни версии. Много по-малката, но силно амбициозна Nio Inc. увеличи портфолиото си от два на шест модела и планира да пусне още пет тази година.

„Остаряващата продуктова линия е истински проблем за Tesla“, смята Ялъ Джан, управляващ директор в базираната в Шанхай консултантска компания Automotive Foresight. „След като BYD и други стартъп компании за електромобили последват ценовите понижения, ефектът от намалението при Tesla може да изчезне в рамките на едно мигване“, добавя той.

Софтуерът и навигационните системи за самостоятелно управление на Tesla, рекламирани от главния изпълнителен директор Мъск като конкурентни предимства, също бяха подложени на критика от клиентите заради бавните актуализации и рисковете от катастрофи по китайските пътища.

Чан Йан, 34-годишен китайски автомобилен блогър, който притежава Model 3 от 2018 г., споделя, че превозното средство все още го кара да прави обратен завои на булеварда до площад „Тянанмън“, където подобни маневри са строго забранени.

„Това рязко контрастира с Nio, Xpeng и Li Auto, чиито навигационни средства работят почти перфектно“, изтъква Чанг, който притежава и седан Nio.

Tesla обмисля промяна в маркетинга си за Китай, като се фокусира повече върху енергийната ефективност, практичните характеристики и по-малко върху авангардната функционалност, споделя източник, запознат с въпроса.

Концернът също така проучва как китайските му конкуренти, водени от BYD, печелят клиенти в шоурумите, особено в по-малките градове.

Сю Яан, 31-годишена лекарка, която купува Tesla в Пекин след последните ценови намаления, заяви, че е била скептична относно „минималистичния стил при интериора“.

Проблем за Tesla е и привързаността на местните потребители към китайските марки.

 50-годишният Лин Уънуей също иска да подкрепи китайска марка. „Винаги съм бил по-склонен да купувам електромобил на тукашна марка в подкрепа на националната индустрия“, признава Лин, докато тества седана Seal за сина си в шоурум на BYD в предградията на Шанхай.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:24 | 13.02.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 0 rate down comment 1
andy
преди 1 година
Учете китайски, другари!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още