IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg

Южнокорейските производители на батерии са оптимисти въпреки митата на Тръмп

Ако републиканецът удари вноса, тези компании ще могат да заграбят от пазарния дял на китайските конкуренти, които държат около 10% от пазара в САЩ

13:43 | 06.12.24 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Южнокорейските производители на батерии бяха облагодетелствани от подписания от президента на САЩ Джо Байдън Закон за намаляване на инфлацията (IRA). Преизбирането на Доналд Тръмп обаче внесе известна несигурност, но това може да не е толкова лошо, колкото някои индустриални представители и анализатори описват.

Акциите на тези производители на батерии за електромобили и други усъвършенствани приложения се сринаха след избирането на Тръмп през ноември. Цената на книжата на Samsung SDI е спаднала с 23% през последния месец, а акциите на LG Energy Solution са поевтинели с около 9%, пише Wall Street Journal.

По време на предизборната си кампания Тръмп се противопостави на субсидирането на електрическите превозни средства и дори каза, че може да отмени IRA.

Ползите за производителите на батерии от закона са двойни: данъчните облекчения повишиха търсенето на електромобили, което косвено засили продажбите на батерии. По-важното е, че IRA също така предоставя субсидии за батерии, произведени и продавани в САЩ, стимулирайки инвестиционния бум последните две години.

Южнокорейските производители на батерии веднага реагираха на по-благоприятните условия. До 2027 г. Samsung и LG ще разполагат с повече от 40% от общия си производствен капацитет в САЩ, изчислява консултантската фирма Bernstein. 

Пълната отмяна на IRA изглежда малко вероятна. Инвестициите от законодателството са съсредоточени в традиционни републикански щати и такива, създаващи работни места там. Консултантската фирма Benchmark Mineral Intelligence изтъква, че 92% от оползотворените 110 млрд. долара са съсредоточени в доминирани от републиканците щати, докато едва 7% са насочени към такива, където превес имат демократите.

Samsung SDI и Stellantis например инвестират повече от 3,2 млрд. долара в завод в Индиана. LG също така си партнира с Hyundai Motor в инвестиция в размер на 7,6 млрд. долара за изграждане на производствени съоръжения за електромобили и батерии в Джорджия.

Тръмп все още може да направи промени в IRA, вероятно за да подкрепи други данъчни облекчения, като данъчните стимули за покупка на електромобили с таван от 7500 долара са изложени на най-голям риск. Това със сигурност ще удари производителите на батерии, като забави продажбите на електромобили. Според Bernstein 24% от батериите на Samsung SDI са инсталирани в автомобили, които отговарят на условията за субсидии.

Инсталирани  батерии за електромобили в глобален план през първите девет месеца на 2024 г. (без Китай). Графика: WSJ Инсталирани батерии за електромобили в глобален план през първите девет месеца на 2024 г. (без Китай). Графика: WSJ

Но любимата политика на Тръмп – митата върху китайския внос – може да компенсира това. Китайските концерни Amperex или Contemporary Amperex Technology Co. (CATL) в момента държат 10% от пазара на батерии в САЩ. При по-високи мита местно произведените южнокорейски батерии, с помощта на производствените субсидии, ще могат да отнемат от дела на китайските си конкуренти.

Системите за съхранение на енергия са друга област, която потенциално може да смекчи удара от по-бавните продажби на електромобили в САЩ. Операторите на стационарни батерии добавиха пет гигавата капацитет за съхранение на енергия към електрическата мрежа през първите седем месеца на тази година, което увеличи общия капацитет в страната до 20,7 гигавата, показват данни на Администрацията за енергийна информация на САЩ.

Нарастващото производство на възобновяема енергия увеличи нуждата от стационарни батерии, за да се балансират търсенето и предлагането. Гладните за енергия центрове за данни с изкуствен интелект (AI) създават допълнително търсене на системи за съхранение на енергия. Nomura очаква капацитетът да расте с 42% годишно в световен мащаб до 2030 г. Почти половината от това увеличение ще се случи в Китай, докато САЩ ще формират около 17%.

И южнокорейските производители на батерии все още могат да се възползват от нарастващите продажби на електромобили извън САЩ, особено в Европа.

LG се конкурира с CATL за титлата „най-голям производител на електромобилни батерии“ извън Китай. Трите южнокорейски производителя на батерии – LG, Samsung и SK On – заедно държат почти половината от световния пазар на батерии за електромобили, с изключение на Китай, изчислява SNE Research.

И накрая, акциите на южнокорейските концерни като цяло са изправени пред нови политически рискове след отмяната на военното положение в родната им страна. Но западните държави трябва да се снабдят с батерии отнякъде и Южна Корея вероятно ще остане политически благоприятен избор в сравнение с Китай, независимо от вътрешната политическа ситуация.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:43 | 06.12.24 г.
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още