IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Летищата в света отлагат или ограничават планове за ремонт заради коронавируса

Затягането на коланите е одобрявано от авиокомпаниите, които се опасяват, че подобни проекти ще повишат летищните такси

14:46 | 09.06.20 г.
<p>
	<em>Снимка: Alex Kraus/Bloomberg</em></p>

Снимка: Alex Kraus/Bloomberg

Несигурността относно търсенето на пътувания по въздух усложнява сметките. Някои анализатори не смятат, че то ще се върне на нивата преди коронавируса до 2023 г., но това зависи от много променливи като разработване на ваксина, ограничения на правителствата за пътуванията и дали хората ще се чувстват удобно застопорени до много непознати.

Някои летища са под натиск да отложат големи капиталови разходи, за да запазят средствата си за заплати, основна поддръжка и субсидии за изпитващите затруднение наематели в областта на търговията на дребно. Според прогнозите пътническият трафик тази година ще намалее с 50% спрямо очакванията преди коронавируса, а приходите на летищата ще бъдат с 56% по-ниски, сочат данни на Международния съвет за летищата.

„Смятаме, че летищата ще изчакат да преценят стабилността на пътническия пазар, преди да увеличат отново капиталовите разходи, казва Парвати Айър, анализатор в S&P Global Ratings. „Щяхме да се притесним, ако летищата не бяха започнали вече да съкращават или отлагат капиталови разходи в тази трудна среда“, допълва тя.

Източниците на приходи за летищата включват таксите за пътник, плащани от авиокомпаниите, таксите за паркинг и наемите от търговците на дребно. По-малко пътници означават по-малко приходи, а през последните седмици някои от най-големите летища в света заявиха, че пътническият трафик е надолу с над 90%.

В Сан Франциско летищните власти бяха напът да пуснат строителни работници, които да започнат ремонта на част от терминал 3, предвиждащ добавянето на повече площи за хранене и търговия на дребно. След като проектът беше отложен, управляваното от града летище планира да използва спестяванията, за да компенсира спада на приходите, заяви говорителят му Дъг Якел.

„Има участъци от терминал 3, които в момента дори не се използват заради намаленото търсене. Просто не беше необходимо да го правим точно сега“, допълва той.

Не е ясно колко строителни работи са били отложени в глобален план. Проекти на стойност около 148 млрд. долара трябваше да бъдат завършени на летищата тази година, сочи декемврийският доклад на анализаторската компания CAPA-Centre for Aviation. Според него нивото на разходите не е нараснало значително въпреки притесненията на някои групи в индустрията, че някои летища са твърде задръстени.

“Проектите за разширение на летища изискват много време за проектиране и изпълнение, а планирането трябва да бъде направено доста по-рано. Много страни в този регион продължават да са в режим на наваксване“, казва Стефано Баронджи, генерален директор на клона на Международния съвет за летищата в Азиатско-тихоокеанския регион.

Не всички пазари са еднакви. В Китай, където има голям вътрешен пазар за пътувания по въздух, правителството продължава да налива пари в нови проекти, казва Гари Гиб, главен стратег в глобалната компания за авиационно планиране Landrum & Brown.

„Офисът ни там е невероятно натоварен. Това е почти като алтернативна вселена в сравнение с останалата част от света на авиацията“, допълва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:56 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още