IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Google се подготвя за фиброоптичната война

В Канзас Сити компанията предоставя 100 пъти по-бърза от средностатистическата интернет връзка

13:00 | 12.04.13 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Свързването на 149 000 домакинства в Канзас Сити би струвало 84 млн. долара. Снимка: Google</p>

Свързването на 149 000 домакинства в Канзас Сити би струвало 84 млн. долара. Снимка: Google

Google Fiber: широколентова връзка, 100 пъти по-бърза от конкуренцията. Скоро и във вашия град. Или поне в Канзас Сити. А може би скоро в Остин, Тексас.

Ако действително се стигне до там Google да предостави собствените си мрежи, за да предложи на клиентите си по-бърза интернет връзка и платена телевизия, това може да бъде счетено и за началото на нова експанзия, а наложилите се кабелни оператори могат да получат силно главоболие, пише в свой анализ Wall Street Journal.

До този момент Google не разкрива плановете си за Fiber. Въпреки това едно общонационално въвеждане на технологията е малко вероятно, тъй като би било много скъпо. Според Pivotal Research за това са нужни повече от 100 милиарда долара, а това би имало отрицателно въздействие върху маржовете на печалбата на Google.

По-нататъшното развитие на бизнес звеното от страна на Google обаче може да предизвика земетресение в медийната и кабелната индустрия. Това няма да се промени и от тенденцията, че повече и повече клиенти преосмислят своето медийно поведение, тъй като цената на кабелната телевизия скача, а се увеличава и разпространението на онлайн алтернативи като Netflix.

Решението на Google да навлезе в този капиталоемък бизнес с нисък растеж и високи разходи за включване на абонати вероятно почива на основата на опасения, според които олигопол на доставчици на кабелни и телефонни услуги ще контролира достъпа до широколентов интернет на повечето пазари, пише още WSJ.

Това би могло теоретично да доведе до липса на средства за инвестиции в инфраструктура или бъдещи корекции на цените - например цени, изчислени на базата на пренесения обем данни. С това може да се ограничи и растежът в ползването на интернет, а точно на това се базира бизнес моделът на Google.

Google Fiber (1000 мегабайта за секунда) струва 120 долара месечно за достъп до интернет и кабелна телевизия. Който има нужда само от интернет, плаща по 70 долара. Към предложението спада и 1 терабайт място за съхранение в облачната услуга Google Drive. 

Със своята оферта Google може да накара кабелните оператори да осъзнаят, че потребителите могат и без тях – в случай на нужда. В допълнение, компанията може да си осигури така участие при обсъждането на бъдещи регулаторни решения, например, когато става въпрос за неутралността на мрежата или по въпроса дали интернет доставчиците трябва да третират еднакво всички данни.

С Google Fiber обаче компанията предлага и по-бавен достъп до интернет без месечна такса при еднократно плащане на 300 долара. С услугата, достойна за подражание, Google може би иска да покаже как интернет трябва да работи в един идеален, удобен за потребителя свят.

За кабелните оператори Google Fiber е просто още един конкурент за ограничения брой клиенти. Въпреки това търсачката може да експериментира със своята софтуерна TV платформа, чрез която да се осигури достъп до печелившия рекламен пазар. Youtube също би бил възможен вариант в тази насока. Всяка намеса може да представлява заплаха за телевизиите, защото в крайна сметка  рекламата е основният източник на приходи за тях.

Разбира се, би било твърде скъпо Google Fiber да бъде разширен в цялата страна. Sanford C. Bernstein пресмята, че свързването на 149 000 домакинства в Канзас Сити би струвало 84 млн. долара. А това не е всичко – в сравнение с доходоносното търсене маржът на печалба в кабелния бизнес е по-скоро мижав.

И все пак – дори самата възможност Google да избере по-ниски маржове и национална експанзия представлява заплаха. Това не би бил първият път, в който компанията ще предприеме смела стъпка. След успеха на iPhone на Apple компанията представи на пазара мобилната операционна система Android  и я разпространи безплатно на производителите на устройства.

Може би Google Fiber никога няма да напусне експерименталната си фаза. Но все пак, подобно и на редица други продукти на концерна, и това може в крайна сметка да се окаже истински шедьовър.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:18 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още