„Трябва да помислим какви са нуждите на бизнеса и хората, за да се дефинира ролята на железопътния транспорт. Наскоро се заговори за създаването на национална транспортна схема. Това е стъпка в правилната посока“, преценява той.
Проф. Ананиев припомни, че за последните 20 години два пъти се изготвя проект за интегриране на железопътния транспорт като градски транспорт. „Има над 30 жп гари и спирки, които не се ползват и липсва всякаква свързаност. Системата не е насочена към хората“, смята той. И добави, че проблемът съществува и на европейско ниво, като провалът идва от липсата на експертност.
„Преди месец бяха санкционирани железниците на Австрия и Германия за прекомерно използване на средства. Железниците се превърнаха в модел за преразпределение на държавни средства. Всичко това е свързано с най-различни бизнес интереси“, отбеляза експертът и напомни, че европрокуратурата се занимава с „Национална компания жп инфраструктура“ (НКЖИ).
Симеон Ананиев подчерта, че железопътната инфраструктура в България е в много лошо състояние. Като една от причините за това той посочи, че страната ни „поради липса на компетентност“ не успя да вземе 35-те влака по Националния план за възстановяване и устойчивост. „Направи се опит да се вземат китайски влакове, което е много трудно. Всичко това доведе до изпускане на сроковете и обжалвания. Нужно е да се познава технологията, а не просто да има добри идеи“, коментира ученият.
Проф. Ананиев обясни, че една от причините за лошото състояние на железопътния транспорт е, че „БДЖ системата е заспала от 15-20 години, няма развитие и обучение на кадрите, липсва внедряване на нови системи и публичен контрол“.
„Когато нямаш кадри, трябва да ги създадеш и обучиш. Няма развитие на нормативната база, а железничарите се превръщат в чиновници. В един момент всичко това води до срив на системата“, обърна внимание на недалновидните политики в жп транспорта той.
Проф. Ананиев напомни, че техникумите бяха закрити. „Не може всичко да е само икономика и други модерни науки. Нужни са транспортни работници и редица други специалисти. Всички искат да се промени системата, но това да не ги засяга лично“, заяви ученият.
Той подчерта, че все по-трудно се мотивират младите хора да започнат работа в железниците и смята за една от причините негативната кампания, която акцентира само проблеми. „В миналото за едно място кандидатстваха 10 души, но от това не е останала и следа“, даде пример проф. Ананиев.
Как ще се преодолее недостигът на работна ръка в транспортния сектор? Какви са предизвикателствата в обучението на заетите в транспорта? Експерти от кои сектори трябва да обсъдят в перспектива плановете за реформи в жп транспорта? Защо не се приема закон за концесиите в жп линиите? Може ли примерът в Прага да е пример за интегриран транспорт? Кога ще има анализ от експерти за по-добър транспорт в ЕС с единен регистър на машинистите и съвместимост на локомотивите на влаковете? Защо зачестяват жп катастрофите в Европа?
Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Бизнес старт“ може да гледате тук.