„Трябва да помислим какви са нуждите на бизнеса и хората, за да се дефинира ролята на железопътния транспорт. Наскоро се заговори за създаването на национална транспортна схема. Това е стъпка в правилната посока“, преценява той.
Проф. Ананиев припомни, че за последните 20 години два пъти се изготвя проект за интегриране на железопътния транспорт като градски транспорт. „Има над 30 жп гари и спирки, които не се ползват и липсва всякаква свързаност. Системата не е насочена към хората“, смята той. И добави, че проблемът съществува и на европейско ниво, като провалът идва от липсата на експертност.
„Преди месец бяха санкционирани железниците на Австрия и Германия за прекомерно използване на средства. Железниците се превърнаха в модел за преразпределение на държавни средства. Всичко това е свързано с най-различни бизнес интереси“, отбеляза експертът и напомни, че европрокуратурата се занимава с „Национална компания жп инфраструктура“ (НКЖИ).
Симеон Ананиев подчерта, че железопътната инфраструктура в България е в много лошо състояние. Като една от причините за това той посочи, че страната ни „поради липса на компетентност“ не успя да вземе 35-те влака по Националния план за възстановяване и устойчивост. „Направи се опит да се вземат китайски влакове, което е много трудно. Всичко това доведе до изпускане на сроковете и обжалвания. Нужно е да се познава технологията, а не просто да има добри идеи“, коментира ученият.
Проф. Ананиев обясни, че една от причините за лошото състояние на железопътния транспорт е, че „БДЖ системата е заспала от 15-20 години, няма развитие и обучение на кадрите, липсва внедряване на нови системи и публичен контрол“.
„Когато нямаш кадри, трябва да ги създадеш и обучиш. Няма развитие на нормативната база, а железничарите се превръщат в чиновници. В един момент всичко това води до срив на системата“, обърна внимание на недалновидните политики в жп транспорта той.
Проф. Ананиев напомни, че техникумите бяха закрити. „Не може всичко да е само икономика и други модерни науки. Нужни са транспортни работници и редица други специалисти. Всички искат да се промени системата, но това да не ги засяга лично“, заяви ученият.
Той подчерта, че все по-трудно се мотивират младите хора да започнат работа в железниците и смята за една от причините негативната кампания, която акцентира само проблеми. „В миналото за едно място кандидатстваха 10 души, но от това не е останала и следа“, даде пример проф. Ананиев.
Как ще се преодолее недостигът на работна ръка в транспортния сектор? Какви са предизвикателствата в обучението на заетите в транспорта? Експерти от кои сектори трябва да обсъдят в перспектива плановете за реформи в жп транспорта? Защо не се приема закон за концесиите в жп линиите? Може ли примерът в Прага да е пример за интегриран транспорт? Кога ще има анализ от експерти за по-добър транспорт в ЕС с единен регистър на машинистите и съвместимост на локомотивите на влаковете? Защо зачестяват жп катастрофите в Европа?
Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Бизнес старт“ може да гледате тук.


Инициатива за размяна на играчки във Варна
Във Военноморския музей представят най-новите си експонати, дарени през 2025 г.
Облачно време на много места в страната днес
Хороскоп за 6 декември 2025
Един район във Варна остава без вода днес
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Warner Bros. започва преговори за сключване на ексклузивна сделка с Netflix
Моди разстила червен килим за Путин, въпреки натиска от САЩ
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Напрежение в НС: Белобрадова даде за подпис оставката на Желязков
След 50 години партньорство Ferrari и PMI отварят нова глава
Главчев сезира Прокуратурата за редица нарушения в Министерство на културата
Премиер, вицепремиер и министър на блицконтрол в НС
Борисов за протеста пред дома му: Ще дойде време да ходят пред техните къщи