IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Евратом търси начини за диверсификация на доставките на ядрено гориво

Текущото състояние с доставките на гориво за ядрени централи е задоволително, но трябва да се търсят алтернативи, смята експерт

12:51 | 08.06.17 г. 1
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Въпреки възхода на новите технологии Европа още дълго ще разчита на ядрените централи. Това означава и че трябва да бъдат създадени условия за нейното развитие, отчете Юси Виханта от Европейската общност за атомна енергия "Евратом" по време на годишната конференция, посветена на ядрената енергетика, "Булатом".

Той беше категоричен, че в няколко страни се добива природен уран, но обогатяването и другите специфични дейности по производството на ядреното гориво правят само 3-4 компании и конкуренцията е слаба.

Текущото състояние на доставките на ядрено гориво в Европа беше определено от експерта като "удовлетворително", но той препоръча да бъдат потърсени алтернативи, да бъде дадена възможност за конкуренция, за да бъдат избегнати бъдещи проблеми.

Факторите за осигуряване на сигурността на тези доставки са няколко и на първо място трябва да се даде възможност за диверсификация. Русия е основен доставчик на ядрено гориво не само в България, но и в много други европейски страни, отбеляза Виханта. За него това означава, че сме оставили "всички яйца в една кошница".

За да бъде подобрена сигурността на доставките, е необходимо още и самите централи да увеличат запасите си от гориво, смятат в "Евратом". Средно в Европа централите имат гориво за около три години в запас, но различията между страните са големи. В някои държави централите имат допълнително гориво за под година, което в някаква степен увеличава риска.

Виханта препоръча още договорите за доставка на ядрено гориво да бъдат за по-продължителен период, което ще даде по-голяма сигурност.

Макар и днес доставките на ядрено гориво да не са проблемни, в дъргосрочен план трябва да се търсят алтернативи, препоръча експертът. Той посочи за пример, че не се разработват и нови варианти за транспорта на гориво, което също може да окаже влияние върху сигурността на доставките.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:04 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 6 rate down comment 0
крас
преди 6 години
Не е нужно да си специалист за да разбереш какво ще се случи когато след няколко години заработят 4-те енргоблока прозивеждащи 4800 МВт електроеенергия на АЕЦ - АККУЮ !Блоковете на АЕЦ - АККУЮ ще влизат в експлоатация един след друг през една година! Споразуменията сключени м/у Русия и Турция позволяват 49% от собствеността да бъде придобита от ЧУЖДИ ИНВЕСТИТОРИ.КЪДЕ СМЕ НИЕ В ТАЗИ СХЕМА, КЪДЕ СА МАРИШКИТЕ ТЕЦОВЕ ИЗНАСЯЩИ ТОК ЗА ТУРЦИЯ, КЪДЕ СА АТОМНИТЕ НИ ЦЕНТРАЛИ КОИТО ЩЕ ОСТАНАТ НА ВТОРИ ПЛАН В РУСКИТЕ ДОСТАВКИ?!КАКВО ЩЕ ПРАВИМ С РЕАКТОРИТЕ ЗА АЕЦ БЕЛЕНЕ ОТ КОИТО НИКОЙ НЯМА НУЖДА И КОИТО БЕЗ РУСКОТО НОУ ХАУ СА КУПЧИНА ЖЕЛЯЗО?!Няма ли от износители на ток ще се превърнем във вносители?! ЕДВА ЛИ НЯКОЙ ОТ НАШИТЕ ПОЛИТИЦИ ЩЕ СЕ ЗАСРАМИ ОТ СЛУЧВАЩОТО СЕ !НЯМА ЩО!Направихве голяма диверсификация не само на ГАЗТА, но и на ядреното гориво!! СЪСИПАХМЕ ВСИЧКО!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още