IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Как Франция принуди големите компании за хранителни стоки да намалят цените?

Французите ще плащат по-малко за храна още от юли, а нарушителите на правилата са застрашени от санкции

20:54 | 09.06.23 г.
Снимка: Cyril Marcilhacy/Bloomberg
Снимка: Cyril Marcilhacy/Bloomberg

Френските купувачи трябва да плащат по-малко за храната си от следващия месец, заяви финансовият министър Брюно льо Мер, след като получи обещание от 75 водещи компании за хранителни стоки, включително Unilever, че ще намалят цените на стотици продукти, предава Ройтерс. 

Компаниите, които заедно съставляват 80% от това, което ядат французите, може да бъдат подложени на финансови санкции, ако не следват правилата, заяви Льо Мер. 

Правителството е гневно, че цените в супермаркетите достигнаха рекордни нива през последните месеци, въпреки че разходите за много суровини, използвани от производителите на храни, намаляват. 

Преди време финансовият министър заплаши, че ще елиминира "прекомерните" печалби на хранителните компании със специални данъци, ако те не прехвърлят собствените си намалели разходи на потребителите, които вече се задъхват с високите сметки за енергия. 

"Още от юли цените на някои продукти ще намалеят", заяви Льо Мер пред BFM TV в петък след среща с представители на хранителната индустрия ден по-рано. 

"Ще има проверки и санкции за тези, които не се съобразяват с правилата", допълни той. 

Льо Мер съобщи, че спагетите, пилешкото месо и олиото са сред продуктите, чиито цени ще бъдат понижени. Цените на говеждото и свинското месо и на млякото няма да бъдат засегнати от хода, допълни той. 

Макар че темпът на нарастване на цените на храните се забавя в еврозоната, той е основният фактор за задържането на високата инфлация. Европейската централна банка, която се очаква да повиши отново лихвите следващата седмица, въпреки че ръстът е много слаб, заяви, че високите маржове на корпоративните печалби също създават риск от инфлация. 

Инфлацията в еврозоната намаля повече от очакваното през май, но все още е над три пъти по-висока от целта от 2% на ЕЦБ.  Инфлацията при храните във Франция е близо до рекордни нива. Графика: Ройтерс Инфлацията при храните във Франция е близо до рекордни нива. Графика: Ройтерс

Високите цени на храните тревожат европейските правителства от Великобритания до Италия, но Франция е сред най-агресивните страни в усилията за понижаване на цените. В Унгария премиерът Виктор Орбан наложи задължителни ценови тавани за някои основни хранителни стоки. 

Веригите супермаркети в Европа казват, че купувачите гласуват с краката си и избират по-евтини алтернативи сред частните марки за сметка на брандираните хранителни стоки. 

Френската верига Carrefour има "антиинфлационен бутон" на сайта си, който показва на клиентите по-евтини алтернативи на продукти, като често ги насочва към хранителни стоки от собствената ѝ марка. 

Според допитване на Euromonitor 22% от европейците казват, че планират да увеличат покупките на продукти от частни марки през 2023 г., ръст с пет процентни пункта спрямо миналата година. 

Льо Мер заяви, че ако хранителните компании не изпълнят обещанието си да намалят цените, той може да ги посочи публично. 

"За редица продукти, където цените на едро са намалели, цените на дребно ще трябва също да намалеят с 2,3,5, може би дори 10%", заяви той и допълни, че ще има пълния списък със засегнатите стоки идната седмица. 

Unilever, която произвежда майонезата Hellmann и супата Knorr, съобщи, че е една от 75-те компании, които според правителството трябва да намалят цените идния месец. 

"Потвърждаваме участието си в продължаващите разговори с министерството на икономиката и всички заинтересовани страни, включително търговци на дребно, за да определим най-добрите действия за обслужване на покупателната способност на французите в контекста на висока инфлация", заяви говорител на Unilever. 

Годишната инфлация във Франция се охлади повече от очакваното през май и достигна най-ниското си ниво от една година от 6% със забавянето на ръстовете на цените на енергията и на храните. Но цените на храните все пак се повишиха с 14 на сто миналия месец. 

През март цените на храните във Франция регистрираха рекорден ръст от почти 16%, след като хранителните компании и големите търговци на дребно се договориха за средно увеличение от 10% в отговор на нарасналите производствени разходи след нашествието на Русия в Украйна през 2022 г. и по-високите заплати. 

По-високите цени намалиха апетита на французите, които са известни като почитатели на храната. Техните разходи за храни, коригирани към инфлацията, са намалели до най-ниското си ниво от март 2009 г. насам, сочат данни на статистическата служба INSEE. Разходите на французите за храна намаляват рязко след силния ръст на цените. Графика: Ройтерс Разходите на французите за храна намаляват рязко след силния ръст на цените. Графика: Ройтерс

В същото време печалбата на хранителната индустрия расте, като до голяма степен компенсира резките спадове по време на пандемията, каза Льо Мер.

Оперативната печалба на индустрията се повиши с 15% през първото тримесечие спрямо предишното, показват данни на INSEE. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:41 | 09.06.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Икономика и макроданни виж още

Коментари

Финанси виж още