Големите предприятия (с 250 и повече служители) са били основните износители на услуги от Европейския съюз (ЕС) към държави извън общността през 2022 г., показват данни на Евростат. Те са отговорни за 56% от износа на услуги, докато малките предприятия (с до 49 заети) допринасят с 14% от износа, а средните (между 50 и 249 заети) – за 10%. Неясен остава размерът на фирмите, които стоят зад останалите 20% експорт.
Източник: Евростат
В повечето европейски държави големите компании са водещите износители на услуги извън рамките на ЕС, като най-голям е техният дял във Финландия (74%), Германия (72%) и Словакия (70%). Малките предприятия са водещи в експорта на услуги от Малта (86%), Естония (59%) и Люксембург (49%).
В България водещи са средните предприятия с 28% дял.
Фирми, контролирани от чуждестранни компании, са водещи в износа на услуги от Европейския съюз, показват още данните на Евростат. Делът им е най-висок в Люксембург (85%), Ирландия (80%) и Нидерландия (64%).
Предприятията под национален контрол са водещи в износа на услуги в Дания (79%), Финландия (70%) и Франция (63%).
преди 1 месец В заключение, макар средните предприятия да играят важна роля в икономиката на България, зависимостта от тях като основни износители на услуги има редица негативни последици. За да се осигури устойчив растеж и конкурентоспособност на българския износ на услуги, е необходимо да се създадат условия за развитие на големи фирми и подобряване на техните възможности за инвестиции и иновации. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец Трето, зависимостта от средни предприятия прави икономиката по-уязвима на външни шокове и промени в глобалния пазар. Средните предприятия често срещат повече трудности при адаптацията към внезапни промени в икономическата среда и са по-малко устойчиви на кризи. Накрая, средните предприятия могат да срещат повече трудности при спазването на регулаторните изисквания и стандартите на ЕС. Това ограничава техния растеж и развитие и може да доведе до загуба на конкурентоспособност. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец В резултат на това България може да изостане в глобалната конкуренция и да не успее да отговори на нарастващите изисквания на международните пазари.Второ, големите фирми имат значително по-големи възможности за инвестиции в нови технологии и маркетинг, което им дава конкурентно предимство пред средните предприятия. Това може да доведе до маргинализация на българските износители и намаляване на техния дял на глобалния пазар на услуги. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец Темата за износа на услуги от Европейския съюз показва значителна разлика в структурата на основните износители. Докато големите фирми доминират пазара на износа на услуги в повечето страни от ЕС, в България водещи са средните предприятия. Тази ситуация обаче има редица негативни аспекти. На първо място, средните предприятия разполагат с ограничени ресурси в сравнение с големите корпорации. Това ограничава техния капацитет за иновации и разширяване на пазарите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар