България е с най-ниската минимална работна заплата (МРЗ) в ЕС към 1 януари 2026 г., но измерена в покупателна способност, тя позволява да се купят повече стоки и услуги, отколкото в Чехия, Латвия и Естония, сочат данни на европейската статистическа служба Евростат.
Към началото на годината 22 от 27-те страни членки на ЕС имат национални минимални заплати. Изключенията са Дания, Италия, Австрия, Финландия и Швеция.
От тези страни 8 са с минимална заплата под 1000 евро на месец – България (620 евро), Латвия (780 евро), Румъния (795 евро), Унгария (838 евро), Естония (886 евро), Словакия (915 евро), Чехия (924 евро) и Малта (994 евро).
В други осем страни минималната заплата варира от 1000 до 1500 евро - Гърция (1027), Хърватия (1050 евро), Португалия (1073 евро), Кипър (1088 евро), Полша (1139 евро), Литва (1153 евро), Словения (1278 евро) и Испания (1381 евро).
В останалите шест страни минималните заплати са над 1500 евро на месец - Франция (1823 евро), Белгия (2112 евро), Нидерландия (2295 евро), Германия (2343 евро), Ирландия (2391 евро) и Люксембург (2704 евро).
Най-високата минимална заплата в ЕС е 4,4 пъти по-висока от най-ниската. Но разликите в минималните заплати в отделните страни стават значително по-малки, след като се вземат предвид различията в ценовите равнища.
Според индикатора паритет на покупателната способност (ППС), използван от Евростат, номиналните 620 евро в България отговарят на средно над 1000 евро ППС, като за първи път преминават тази граница.
България е една от трите страни заедно със Словакия и Чехия, които са сменили групата си в сравнение с 1 януари 2025 г. и са преминали от тази на страните с минимална работна заплата под 1000 евро ППС в групата на държавите с МРЗ между 1000 и 1500 евро ППС.
След коригиране за ценови различия минималните заплати варират от 886 евро ППС на месец в Естония до 2157 евро ППС в Германия. Това означава, че най-високата минимална заплата е с 2,4 пъти по-голяма от най-ниската.
Минимални заплати в ЕС към януари 2026 г., измерени чрез паритет на покупателна способност (ППС). Графика: Евростат
От гледна точка на ППС страните членки на ЕС с национална минимална работна заплата могат да бъдат класифицирани в три различни групи:
– минимална заплата над 1500 евро ППС на месец – Германия, Люксембург, Нидерландия, Белгия, Ирландия, Франция, Полша и Испания.
– минимална заплата между 1000 и 1500 евро ППС на месец – Словения, Литва, Хърватия, Румъния, Португалия, Гърция, Кипър, Унгария, Малта, Словакия, България и Чехия.
– минимална заплата под 1000 евро ППС на месец – Латвия и Естония.


Огромен ръст на задържаните оръжия и злато, отчита от Агенция "Митници"
БАБХ засилва контрол върху картофите в големите търговски вериги
Подготвят основен ремонт на 25 улици в центъра на Варна
България и още 16 членки се обявиха за запазване на средствата на Кохезионната политика на ЕС
С 15% е нараснал броят на учителите у нас за последните 10 години
Банките в България са пред нова лихвена реалност след еврозоната
Юта разреши на AI да издава рецепти за акне без лекарско одобрение
Шпионажът в ерата на AI, част 4
Шпионажът в ерата на AI, част 3
Шпионажът в ерата на AI, част 2
Първият 8-цилиндров Mercedes е дело на Порше
Къде изчезна скритата капачка за бензин
Оригиналният Батмобил с V8 се продава за астрономическа сума
Изоставено дилърство на Ford беше открито в Германия
Араби направиха Lamborghini Revuelto още по-зъл
Пийт Дейвидсън издаде в какви отношения е с бившите си Ариана Гранде и Ким Кардашян
Тенденции при маникюрите за октомври
Иззеха 800 кашона с негодни лекарства за животни от склад край Костинброд
САЩ въведоха нов разрушител Arleigh Burke: Ключов радар изненадващо липсва
преди 7 месеца Сиреч , ако не бяха двамата дебели , можеше да сме в началото на средната група по ППС , а не в края ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар