„Утре в 9 ви искам в офиса си със списък с имена“.
Дъг принуждава Ед и Алви да направят съкращения на част от оскъдния си отдел. Ед и Алви не искат да го правят, но компанията майка има затруднения и изглежда натискът ѝ най-накрая поддава.
Те пристигат в офиса на Дъг следващата сутрин със списък със само две имена – техните.
Дъг отстъпва.
Тази история е пример за предпазване на персонала, при който мениджърите поемат удара отгоре.
Историята за Ед и Алви е добра, но стара – те опъват щита си през 1985 г., пише колумнистът и редактор Сара Грийн Кармайкъл в материал за Bloomberg. Масовите съкращения започват да се появяват като феномен няколко години по-рано, в края на 70-те, и тогава се приемат като знак, че компанията се намира в сериозно затруднение. През 1979 г. по-малко от 5% от компаниите в списъка Fortune 100 обявиха съкращения. Дори през 80-те, когато намаляването на персонала стана по-често срещано, мениджърите, които разчитаха на похвата, бяха наричани „корпоративни убийци“ и получаваха прякори като „Неутрона“ или „Резачката“.
Как обаче се промениха нещата. През 1994 г. почти 45% от най-големите американски компании обявиха съкращения. Свиването на персонала вече не бе знак за бизнес в беда. Стана рутинна практика – и дори още повече сега.
Бързи сметки показват, че обявените съкращения през 2023 г. обхващат 58% от компаниите във Fortune 100, включително Citigroup, Goldman Sachs Group и технологични гиганти като Meta Platforms, Microsoft Corp. и собственикът на Google – Alphabet. Други 5% вече обявиха съкращения през първия месец на 2024 г. някои от тези компании имаха свиване на персонала и през 2022 г. и 2021 г.
Масовостта на уволненията убеди цяло едно поколение мениджъри, че няма друг начин за правене на бизнес – че периодичното свиване на работната сила е необходимо, дори полезно, за компаниите. Но не е. редовните съкращения са идеалният пример за широкоразпространена, но разяждаща бизнес практика. Те вредят на хората, компаниите и обществото.
Хората, които са били съкратени, страдат от психологически и финансов стрес, разбира се, но има и щети по организациите, които редовно уволняват хора. Мениджърите стават по-мързеливи по отношение на трудната работа по наемане, обучение и обратна връзка – просто доведете нова група и оставете HR-ите да съкратят всеки, с когото не се получава.
Сред оцелелите съкращенията настроенията и ангажираността се влошава. Според проучвания подобни ефекти са налице до три години, когато най-вероятно ще има нови съкращения.
А намаляването на персонала рядко има и очаквания финансов ефект. Доходността страда, както и взимането на мерки за иновации, подобряване на качеството и безопасността. Инвеститорите може и да посрещат с радост съкращенията, следвани от поскъпване на акциите за ден-два, но в дългосрочен план те се свързват с цени на акциите в най-добрия случай без промяна или в най-лошия – с поевтиняването им. Това е така особено когато промените не отразяват и смяна на корпоративните приоритети.
Икономика, която претръпва пред масовите съкращения, страда от загуба на доверие. „Съкращенията нарушават доверието, късайки връзката между усилието и възнаграждението“, посочват Сандра Зухер и Мерилин Морган Уебстър от Harvard Business School. Резултатът е силен цинизъм по отношение на стойността на лоялността.
Всички, надявам се, разбират, че представящите се зле служители могат да бъдат отстранявани или че служители, които са в постоянен сблъсък с шефовете си, рискуват да бъдат уволнени, посочва Кармайкъл. Но когато някой се е трудил чинно за компанията в продължение на 20 години и накрая е уволнен по някаква неясна причина като „реструктуриране“, това разваля психологическата сделка между служител и работодател.
Въпреки всичко съкращенията се превърнаха в трайна част от икономиката. В днешно време е трудно да си представим мениджър, който да заеме позиция като Ед и Алви или дори да разбере намерението им.
Колкото до тези двамата, тяхната компания майка съвсем скоро продава малкото им подразделение на един безработен технологичен мениджър.
Разбира се, Ед и Алви са Ед Катмъл и Алви Рей Смит, а хората, които се борят толкова упорито да защитят, се превръщат в емблематичното студио Pixar. Безработният човек, който ги купува пък е Стийв Джобс, който плаща 5 млн. долара за студиото през 1986 г. и го продава на Walt Disney за над 7 млрд. долара през 2006 г.
Но това се е случило преди много време. През 2024 г., когато компанията майка отново има трудности, Pixar изглежда има планове… за съкращения.


Инициатива за размяна на играчки във Варна
Във Военноморския музей представят най-новите си експонати, дарени през 2025 г.
Облачно време на много места в страната днес
Хороскоп за 6 декември 2025
Един район във Варна остава без вода днес
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Warner Bros. започва преговори за сключване на ексклузивна сделка с Netflix
Моди разстила червен килим за Путин, въпреки натиска от САЩ
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Напрежение в НС: Белобрадова даде за подпис оставката на Желязков
След 50 години партньорство Ferrari и PMI отварят нова глава
Главчев сезира Прокуратурата за редица нарушения в Министерство на културата
Премиер, вицепремиер и министър на блицконтрол в НС
Борисов за протеста пред дома му: Ще дойде време да ходят пред техните къщи
преди 1 година ние сме в епохата на "КОМПЮТЪРЪТ Е МЯРКА ЗА ВСИЧКИ НЕЩА"Човекобройките с естествен интелект немат стойнос. или дауншифтъри или с чип.Най-зле са тез, дет бачкат на 100% и очакват благодарнос и развитие. ти от компа вкъщи какво очакваш? отговор Сигнализирай за неуместен коментар