Украйна няма да се откаже да завърши строителството на трети и четвърти блок в Хмелницката АЕЦ и ако сделката с България пропадне, ще се използва алтернативна технология. Това коментира енергийният министър на Украйна Свитлана Хринчук, цитирана от "Економичная правда".
"Разглеждаме различни варианти, не искаме да се фокусираме само върху българските реактори", обясни тя.
Възможната продажба на реакторите беше дискутирана още по време на визитата на украинския президент Володимир Зеленски в София през юли 2023 година. След дълги спорове за покупката на руска технология и оборудване на повече от 10 години, Върховната Рада даде своето одобрение на сделката през април. Енергийни експерти в Украйна казаха, че проверките са показали, че оборудването е добре съхранено и макар че има известни липси, Украйна ще може да го използва за довършване на Хмелницката АЕЦ.
Двата реактора се разглеждат като един от най-бързите варианти трети и четвърти блок в централата да влязат в експлоатация, тъй като площадките са подготвеи за реактори от типа ВВЕР 1000, и строителството по тях е доста напреднало. Украйна има технологичните възможности сама да построи реакторите без консултации с конструктора "Атомстойекспорт".
Тогава обаче българската страна отбеляза, че няма да бърза да продава реакторите, макар че беше постигната исканата цена.
Причината беше очакван голям инетерс от страна на технологични компании да изграждат центрове за бази данни и изкуствен интелект и България може да им осигури търсената инфраструктура и енергия, предлагайки не само планираното разширение на АЕЦ "Козлодуй", но и проекта АЕЦ "Белене".
Володимир Зеленски направи някои промени в правителството през лятото и Свитлана Хринчук зае мястото на Херман Хлущенко в Министерството на енергетиката. В проект за приоритети си до края на 2025 г. тя посочи, че до 31 октомври ще бъде финализирано предпроектното проектиране за Хмелницката АЕЦ. Дотогава правителството трябва да е наясно какви техологии ще използва, за да оцени колко време ще отнеме и каква ще е цената.
До 31 декември правителството ще внесе проекта за окончатело одобрение в парламента, а амбицията е строителството да започне в края на 2026 г.


Все повече шофьори минават на регенерирани гуми
Спипаха мъж с дрога във Варна
Кои са автомобилите с най-комфортни седалки
Излъчиха шампионите по футбол и волейбол в Общинските ученически игри във Варна
Практично: Как да спасим колата от кражба с подръчни средства
Защо продажбата на F-35 на Саудитска Арабия е толкова противоречив въпрос?
Китайски еврооблигации за милиарди бяха презаписани над 26 пъти
Джеф Безос пренася своя характерен управленски стил в AI стартъп за $6 млрд.
Ник Клег: Трябва да разплетем бъркотията в AI на предишните ЕК, ЕП
Ник Клег: От AI компаниите трябва да се изисква повече прозрачност
Първото AMG, напълно независимо от Mercedes, няма да има ДВГ
Hyundai показа конкурент на Land Cruiser
Малък китайски SUV е новото оръжие на Stellantis в Европа
Регенерираните гуми набират популярност. По-евтини, но дали са безопасни?
Полицаи от Варна преследваха 100 километра пиян шофьор
Какво научава оръжейната индустрия на НАТО от бойните полета в Украйна
Един от „кръстниците“ на AI: Компаниите са поели в грешна посока
Как НАТО може да изгради стена от дронове в Европа
Съвети за добра интимна хигиена
преди 1 месец Хаха ... Ние нямаме реактори , както гласи легендата . Имаме 80% от едрогабаритните чарколяци , като има некои липси вече през годините ... :))) ... Ние нямаме капацитет да доизградим сами централа , нито инженерен , нито регулаторен , нито финансов . Трябва да ползваме френски или хамерикански . Не че не е невъзможно де , но ... Според мен това там ще си престои и следващите 7-8 години така , под навесите ... символ на корупция , безхаберие и безстопанственост !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар