Много от предприемачите виждат пазарна възможност в зелените стартъпи, тъй като секторът расте през последните години, а зелените регулации, както и възможностите за финансиране, стават все повече. Това каза Ивайло Цочев, програмен мениджър на GreenUP, в предаването Made in Green на Bloomberg TV Bulgaria. Друга причина за интереса към зелените стартъпи е желанието на предприемачите да адресират проблемите, свързани с околната среда.
Според Цочев зелената ниша все още представлява малка част от пазара и във всяка индустрия има възможност за прокарване на зелени иновации. По отношение на възможностите за финансиране, Цочев изтъкна, че навлизат доста сериозни промени от гледна точка на рисковия капитал, както и в банковия сектор с дълговите инструменти.
„Стартъпите са доста рисково начинaние, мнoго малко от тях успяват да се реализират, да останат в бизнес или пък да се разраснат глобално. Но това не означава, че няма много добри примери. В България вече има няколко много успешни платформи за размяна на продукти или дрехи втора ръка. Има и успешни стартъпи, които са излезли от страната ни и са на чужди пазари, тоест има валидация за това, че има как да се прокарат зелени идеи и те да бъдат финансирани", изтъкна програмният мениджър на GreenUP.
Ивайло Цочев коментира влиянието на ESG стандартите върху бизнес средата. По думите му екосъобразните предприятия разполагат с предимството от самото си начало да отговарят на тези изисквания, като така те не трябва да се адаптират впоследствие, а директно могат да предложат зелено и адекватно решение. Цочев допълва, че най-голямото предизвикателство за малките и стартиращи бизнеси са събирането на данни, описването на дейността и правилното докладване и интерпретиране на информацията.
„Първите стъпки, които трябва да предприеме вече създадена компания, за да се трансформира в зелена такава, е да се разгледат всички достъпни данни, да се интерпретират, да се разбере кои са основните части от бизнеса, които са замърсяващи, да се намали максимално това замърсяване и след това всичко, което е останало, да се оползотвори по някакъв начин. Тук много полезна стратегия е и партньорството с други бизнеси, които могат да използват този отпадък и това е една от стратегиите, които стартъпите прилагат“, каза той.
Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Made in Green“ може да намерите тук.


Без ток във Варна на 5 декември 2025
Мачовете по ТВ днес (5 декември)
Виц на деня - 5 декември
Днес отбелязваме Международния ден на доброволеца
Времето във Варна на 5 декември 2025
Warner Bros. започва преговори за сключване на ексклузивна сделка с Netflix
Моди разстила червен килим за Путин, въпреки натиска от САЩ
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Легендарната чалготека "Син Сити" става зала за изкуства
Първата дама на САЩ запали светлините на коледното дърво край Белия дом
Подписахме екшън план за три нови моста над Дунав
Четирима са убити от армията на САЩ при нов удар срещу корабче заради наркотрафик
Израел е допуснат на "Евровизия" догодина, 4 страни ще бойкотират конкурса