Хотелиерският бизнес в България е изпратил успешна 2022 година. Голяма част от хотелите регистрират ръст в заетостта и приходите от нощувки, като повишенията в цените са били около стойностите на годишната инфлация.
Това става ясно от традиционно национално допитване до мениджъри и собственици на хотели на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели (BAHE) организирано в началото на 2023 година.
Като цяло повечето хотелиери отчитат, че бизнес климатът в туризма в началото на 2023 г. се е подобрил спрямо началото на миналата година, като само една пета смятат, че бизнес климатът се е влошил.
Що се отнася до цените на нощувките допитването показва, че през изминалата година приблизително една трета от хотелите са повишили цените с до 10%, при малко повече от тях (41%) повишението е между 10 и 20%, а при 10% от хотелите повишение въобще не е имало.
Източник: BAHE
Около една пета от хотелите могат да се похвалят с ръст на приходите от нощувки от 20% през 2022 г. спрямо предходната година. При около две трети от хотелите ръстът на приходите е до 20%.
Картината при заетостта на хотелската база е пъстра – има хотели, които регистрират ръст и такива, при които повишение липсва. Близо три четвърти са отбелязали ръст по този показател, като той е бил в рамките на 20-50%, следван от ръст с 10-20% и в по-малка степен увеличение под 10% или над 50%. При една четвърт от хотелите в България заетостта е била същата или по-ниска спрямо нивата от 2021 г.
Предварителните прогнози за цените на нощувките през 2023 г. сочат, че ако има повишение, то ще бъде в рамките на до 20% или отново под или около стойностите на годишната инфлация. Около една пета от хотелите у нас не предвиждат никакво повишение на цените на нощувките.
Източник: BAHE
Сходна е картината при очакванията за приходите при настоящата година, като две трети от хотелиерите предвиждат умерен ръст в рамките на 10-20%, а една четвърт от тях не очакват промяна спрямо миналата година.
По отношение на нагласите на хотелиерите за инвестиции – в реконструкции на съществуващата база или в ново строителство, точно половината от хотелите в България предстои да направят някакви по-сериозни ремонти или реконструкции на базата през тази година. 15% от хотелиерите предвиждат строителство на нови хотели или разширяване на старите, което е индикатор, че въпреки трудностите в бранша оптимизъм за бъдещето му развитие има.
Като най-сериозното предизвикателство пред бизнеса мениджърите в бранша посочват недостига на персонал (36%), ръста на цените на стоки и услуги (28%) и невъзможността за дългосрочно планиране на бизнеса (24%). В сравнение със средата на миналата година, хотелиерите, които считат недостига на персонал за основно предизвикателство са нараснали като дял с 10% – от една четвърт до една трета от всички участници в допитването.
Също според една трета от респондентите недостигът на персонал може да бъде решен с повишаване на заплатите в хотелите, така че да станат конкурентни на други сектори.
Освен нивата на възнагражденията, хотелският бизнес среща още три сериозни пречки пред привличането на качествен персонал – задълбочаващата се в страната демографска криза, промяната на нагласите за работа при поколенията след 90-те години (freelance, възможности за дистанционна работа и др.), както и наложилият се по време на пандемията имидж на бранша като не особено сигурен работодател.
Резервни варианти за подсигуряване на персонал хотелиерите ще търсят чрез ангажиране на студенти и ученици от горните класове със стажове и други програми за заетост (27%) и внос на кадри от чужбина (19%).
Малко под половината от хотелите в България разчитат и на български, и на чужди туристи, една трета залагат основно на българите, а около една пета – на чужденците.
Ако допреди две-три години начело на ежегодните класации на генериращите пазари бяха Великобритания и Германия, то през миналата година безспорен лидер е румънският пазар (58%), следван от Германия и Великобритания, които са с почти еднакъв дял. На четвърто място е Полша, след нея Израел и с под 20% от отговорите следват Чехия, Македония, Скандинавските държави, Турция и други.
В националното допитване на BAHE се включват хотелиери, които управляват леглова база от над 15 хил. стаи, разпределена в места за настаняване всяко от които с над 15 стаи (за да се изключат къщите за гости и Airbnb-апартаментите) и категория две, три, четири или пет звезди.
Тази леглова база е разпределена основно в морски (40%) и градски (33%), следвани от планински (10%) и спа (8%) хотели. Около 80% от местата за настаняване, чиито собственици и мениджъри са попълнили анкетата, са с капацитет до 200 стаи и категория три или четири звезди. С по около 10% са представени двузвездните и петзвездните хотели. Хотелите и хотелските групи с над 200 стаи са общо 12%.


Защитата на Благомир Коцев оспорва размера на паричната гаранция от 200 000 лв.
Днес във Варна ще бъдат връчени наградите "Доброволец на годината"
Инициатива за размяна на играчки във Варна
Във Военноморския музей представят най-новите си експонати, дарени през 2025 г.
Облачно време на много места в страната днес
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Warner Bros. започва преговори за сключване на ексклузивна сделка с Netflix
Моди разстила червен килим за Путин, въпреки натиска от САЩ
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Борисов тества Пеевски, иска закриване на комисията “Сорос”
Меглена Кунева: България влиза в еврозоната с липса на визия
Български шофьор на камион е задържан в Гърция, бил в насрещното платно
Черната златка унищожава овощните градини в България
Кметът на Враца ще съди протестиращи за издевателство над семейството му