Няколко месеца след изтичането на (уж) последния краен срок – края на лятото и началото на есента, за пускането на ферибота Русе-Гюргево няма изгледи линията да стартира скоро. Българската страна е готова за стартиране на превозите, забавянето е от румънска страна, според министъра на транспорта Красимира Стоянова.
Стоянова е отговорила писмено на въпрос за подновяването на работата на фериботната линия от депутата от групата на „Продължаваме промяната – Демократична България“ (ПП-ДБ) Мартин Димитров. Материалите са публикувани на сайта на Народното събрание.
Министър Стоянова е поискала нова среща с транспортния министър на Румъния, за да обсъдят фериботната линия, в края на август 2024 г., но такава все още не е организирана, става ясно от отговора ѝ.
България има готовност за незабавно стартиране на превозите. Оператор е избран още през лятото на 2022 г. – „Русе Фери“ ООД, като компанията е утвърдена със заповед на Изпълнителна агенция „Морска администрация“. В готовност е и фериботният терминал и необходимите сгради и друга инфраструктура. Стоянова подчертава, че са изпълнени всички вътрешноправни процедури, така че споразумението за възстановяване на линията да влезе в сила.
България и Румъния се договориха през 2022 г. да възстановят ферибота Русе-Гюргево, за да се облекчи трафикът по Дунав мост, който в момента се ремонтира.
От 2022 г. досега обаче са проведени пет срещи между България и Румъния на ниво министър-председатели и множество срещи на ниво министри и с посланиците, на които е договаряно ускоряване на процедурите от румънска страна, но без резултат, според отговора на българския транспортен министър.
Румънското правителство е приело решение за откриване на ГКПП Русе-Гюргево 2 в режим на ферибот за превоз на пътници и МПС до 40 тона едва в края на юни 2024 г. В решението се посочва, че пунктът ще започне да се експлоатира след изграждането на необходимата инфраструктура и изпълнението на съответните административни изисквания.
През октомври е проведено и заседание на смесената българо-румънска експертна комисия за изпълнение на споразумението за ферибота. На срещата румънската страна е информирала България за възникнали нови пречки пред откриването на линията, свързани с инфраструктурата, пояснява Стоянова. Оттогава нови разговори и срещи не са провеждани и няма яснота кога фериботът може да заработи.
Междувременно България и Румъния задвижиха и проекта за още един мост, който да свързва Русе и Гюргево. Европейската комисия одобри в началото на тази година близо 7 млн. евро за предпроектно проучване. До 2026 г. трябва да са изяснени техническите, финансови, правни и екологични параметри на съоръжението.
На база на резултатите от предпроектното проучване ще се вземе решение за точната локация и начина на финансиране на строителството на моста.
Бъдещият мост ще е част от основната европейска транспортна мрежа (TEN-T) и приоритетния коридор „Балтийско море – Черно море – Егейско море“.
преди 1 месец Шенгеня падна бе, другаре! Какъв ферибот, какви ГКППта?.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар