Смесването на добродетели и религия в училище може да доведе до объркване. Добре е двете категории да се разграничат и когато говорим за обучение по добродетели да се конкретизира какво точно ще се гради, какви знания и умения ще се получават. Това каза доц. д-р Тони Димов, председател на Центъра за оценка на въздействието на законодателството, в предаването „Бизнес старт“ по Bloomberg TV Bulgaria.
Промените в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО), с които се предвижда въвеждане на предмет „Добродетели и религия“ бяха публикувани за обществено обсъждане преди време и предизвикаха полемики в обществото.
Събеседникът подчерта, че съществува нужда от повече ценностно образование, защото образователната система е пропуснала да компенсира липсата на възпитание от семейството и други институции. Но нов предмет може да запълни тези дефицити само ако е ясно дефиниран и добре въведен в законодателството, заяви Димов.
Той посочи, че трудно се намират оценка на въздействието върху образователната система и мотивите за законопроекта.
„Това са радикални промени, които водят да промени в системата на преподаване. В такива случаи е нужна задълбочена предварителна оценка – например с широко социологическо проучване сред ученици, родители, учители и експерти, с което да се намери какво точно е необходимо и върху него да се правят изводи какво да включва този нов предмет“, каза той.
Според него мотивите за промените са написани по формален и витиеват начин, от който не може да се разбере какво точно има предвид законодателят. В тях се казва, че предметът е насочен към формиране на устойчива нравствена култура, морална преценка и разбиране на различни гледни точки. Не е ясно какви именно „добродетели“ ще се преподават, коментира той.
Димов подчерта, че учениците вече се запознават с религиите и добродетелите в часовете по история, география, философия, където се преподава етика и гражданско образование, които по своята същност засягат въпросите за отношенията в обществото. За него въпросът е каква ще бъде добавената стойност на този нов предмет.
Събеседникът посочи, че обществото има нужда от ценностно образование, защото „виждаме хора, завършили училище без изградена ценностна система“. По думите му подобен нов предмет може да запълни част от тези дефицити, стига да е ясно определен и добре въведен в законодателството.
Още от разговора може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа