Неочакваното решение на Европейския съюз (ЕС), според което руските въглища могат да се транспортират свободно, доведе до неяснота в застрахователните и логистични пазари относно това дали санкциите за петрола няма също да бъдат частично облекчени.
Тази седмица ЕС публикува нови указания, с които разрешава транспортирането на руски въглища и торове към държави извън блока, като се аргументира с опасения за енергийната сигурност. Този ход идва малко след забраната за внос на руски въглища през август, която се смяташе за пълна.
Рязката промяна при правилата за въглищата може да се окаже важна за петрола, защото блокът е наложил подобни мерки за суровия петрол и горивата, които влизат в сила, съответно, през декември и февруари. САЩ се опасяват, че санкциите на Европа, включително забраната за предоставянето на застраховки, които са изключително важни за търговията с петрол, могат да вдигнат цените на нефта.
САЩ се опитват да убедят държавите от Г-7 да подкрепят таван на цените на руския петрол, който ще позволи на застрахователните компании да извършват услугите си.
„Ако те се отнесат към санкциите за петрола и тавана на цените по същия начин, положението може да стане доста тежко за индустрията“, отбелязва Майк Салтхаус, директор на The North of England P&I Association Ltd., по повод на обрата в политиката за въглищата. „Смисълът на ефективните санкции е, че те трябва да бъдат ясни и последователни, за да могат да се спазват. Позицията на ЕС за въглищата и торовете е точно обратното на това“, допълва той.
Салтхаус е и председател на комитета по санкциите в International Group of P&I Clubs, чиито членове застраховат 95% от световните танкери срещу рискове от разливане на петрол.
Според Салтхаус промяната на позицията по отношение на въглищата е довела до обща несигурност сред собствениците на морски съдове и техните застрахователи.
„Всеки си мисли едно и също – миналата седмица те категорично заявиха, че това е незаконно и могат да си сменят мнението отново следващата седмица“, казва той.
При въвеждането на поправките по отношение на въглищата Европейската комисия (ЕК) все пак подчерта, че „за европейските оператори финансирането и застраховането на транспорта на петрол по море до трети държави остава забранено“.
САЩ, ЕС и Великобритания имат различни подходи към санкциите. ЕС въведе мерки, които включват забрана на застраховането и предлагането на услуги при транспортирането на петрол до трети страни. Великобритания, която сама по себе си е голям застрахователен център, забранява само застраховането на петролните доставки до собствените си брегове.
В същото време САЩ се опитва да прокара своето предложение за таван на цените на руския петрол сред страните от Г-7. При този план купувачите, които спазват ценовия таван, могат да се възползват от услугите на европейските застрахователи.
Все още има време за по-добро координиране на тези политики, но промяната в позицията на Европа по отношение на въглищата притеснява застрахователите заради липсата на яснота, казва Салтхаус.
„Когато си изгориш пръстите веднъж, ще се отнасяш с много повече внимание към транспортирането на петрол. Промяната на санкциите означава, че законността на дадена транзакция може да се промени от момента на сключването на договора до момента на изпълнението му“, отбелязва той.
Още новини четете на сайта на Bloomberg TV Bulgaria


Паника заради еврото: Хората се страхуват от измами и скок на цените
Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Локо София удари Ботев Пловдив в истинска драма с пет гола
Седем загинали и 11 ранени при катастрофа между автобус и камион в Турция
Затвориха Прохода на Републиката заради румънски камион
Времето утре: Валежите постепенно ще спират
Задействаха BG-АLERT в Бургаско, две реки преливат
преди 3 години Ами като започне да замръзва някой и се усеща че е по добре без санкции, но жив, отколкото със санкции, но озъбен отговор Сигнализирай за неуместен коментар