По време на 172-годишната си история пивоварната Lang-Bräu в северната част на Бавария е преживяла две световни войни и падането на Желязната завеса, чиито укрепления навремето са се намирали на по-малко от 30 минути път. Но финансовите проблеми през последните години се оказали непосилни за малката компания. Изправени пред разходи в размер на 12 млн. евро за необходими модернизации, собствениците решили миналото лято да затворят всичко, пише Bloomberg.
„Пивоварите са способни на невероятно страдание“, коментира Рихард Хопф, който ръководел семейния бизнес, а сега наблюдава неговото закриване. „Но когато продажбите намаляват, а разходите продължават да растат, не остава много пространство за дългосрочни съображения“, допълва той.
Lang-Bräu е в положение, което е познато на много германски пивоварни. Между инфлацията и по-високите цени на енергията, финансовият натиск върху производителите на бира се увеличава. Към тази несигурност се добавя и друго тревожно развитие – в страна, която отдавна се определя от своята бирена култура, все по-малко млади хора искат да консумират алкохол.
За много германци от поколението Z, което включва всички родени между 1997 и 2012 г., бирата вече не е ежедневен ритуал, а рядко удоволствие. А когато все пак си поръчат пшенична бира или пилснер, все по-често избират безалкохолен вариант.
Някои пивоварни предприеха стъпки, за да се приспособят – в Германия вече се предлагат над 800 вида безалкохолна бира, но това не е компенсирало по-широкия спад. Средният германец вече консумира 88 литра бира на година спрямо 126 литра през 2000 г. А през първата половина на 2025 г. националната статистическа служба на страната регистрира свиване с 6,3% на производството на бира, което е ново най-ниско ниво.
Все повече млади германци казват "не" на алкохола. Графика: Bloomberg LP
„Честно казано това е тревожно“, коментира Холгер Айхеле, който ръководи германската асоциация на пивоварите. „Условията не са добри. Дори тези, които са управлявали бизнеса си в продължение на много векове, сега може да бъдат принудени да се откажат от него“, допълва той.
Въздържането от алкохол на поколението Z не се наблюдава само в Германия, която е най-големият производител на бира на Стария континент. Младите хора пият по-малко и в останалата част на Европа и в САЩ. Причините за това са различни – младите хора разполагат с по-малко доходи в сравнение с предишните поколения, движенията за здравословен начин на живот набират популярност и има по-голяма осведоменост за рисковете за здравето, свързани с консумацията на алкохол.
„Никога не бих поръчала“, казва Карла Шюслер, студентка в Югозападна Германия, относно бирата. В нейното поколение „за всички е ясно, че алкохолът не е добър за тялото“.
Високото съдържание на калории в бирата също не се приема добре от загрижените за фигурата си представители на поколението Z. Инфлуенсъри в областта на фитнеса редовно публикуват постове за вредните последици от алкохола, като предупреждават, че той пречи на изгарянето на мазнини и изграждането на мускули. „Просто е трудно да подобриш физическата си форма, докато пиеш“, казва 22-годишният Люк Хейлър, който работи в химическа лаборатория и тренира редовно.
Тъй като тези възгледи стават все по-разпространени, около 1500-те пивоварни в Германия са принудени да се приспособят. И не всички са успели да го направят – между 2023 и 2024 г. 52 пивоварни в цялата страна са затворили врати, най-голямото понижение от поне три десетилетия насам.
Тези, които могат, преосмислят продуктовата си гама, като включват повече бири, смесени с безалкохолно, известни като радлери, и газирани сокове. Билбордове на гарите и реклами по телевизията вече промотират безалкохолно забавление, нещо, което преди време беше немислимо в страната, известна с Октоберфест, и която все още спазва 500-годишен закон, изискващ бирата да съдържа не повече от четири основни съставки.
След всички тези промени може би най-голямата е бумът на безалкохолната бира. Докато девет от десет бири, продавани в Германия, все още съдържат алкохол, производството на безалкохолна бира, определяна като всяка бира с по-малко от 0,50% алкохол по обем, почти се е удвоило през последното десетилетие.
Производството на безалкохолна бира в Германия нараства. Графика: Bloomberg LP
„Не смятаме, че нашата флагманска бира, която съдържа алкохол, ще постигне значителен растеж в Германия през идните десетилетия“, признава Петер Лем, говорител на Krombacher, един от най-големите производители на бира в страната. „Ясно е, че растеж постигат нискоалкохолната и безалкохолната бира“, допълва той.
За пивоварите разработването на безалкохолни варианти на бирата им не е проблем. Предизвикателството е да докарат вкуса на истинската бира.
Тези, които могат да си го позволят, често избират процес, при който бирата се вари нормално, а алкохолът се отстранява в допълнителна стъпка след приключване на ферментацията. В завода на Krombacher в западния германски град Кройцтал, където бирата тече през тръби в различни части на сградата, това е интегрирано в процес, който отнема седмици.
Но това ниво на прецизно производство не е достъпно за всички. „Малките пивоварни обикновено не могат да си позволят да отстранят алкохола след това“, коментира Томас Бекер, преподавател от района на Мюнхен, специализиран в пивоварството. Само оборудването, добавя той, изисква „инвестиция в размер на около 1 млн. евро“.
Вместо това по-малките пивоварни често прибягват до по-лесен метод, който включва спиране на процеса на ферментация преди приключването му. Макар че това не изисква допълнителни инвестиции, в повечето случаи потребителите забелязват разликата, тъй като обикновено резултатът е по-сладък от нормалното.
Влизането на пазара на безалкохолна бира като по-малка пивоварна предизвиква и други затруднения. Трудно е да пробиеш във вече наситена област, особено когато по-големите играчи са в по-добра позиция да пускат бързо нови напитки и да изкупуват търговските марки на утвърдени брандове.
За местни пивовари като Lang-Bräu, които вече са подложени на силен финансов натиск след години на намаляващи продажби, тези пречки могат да бъдат фатални.
Пивоварната никога не се е опитвала да произвежда собствена безалкохолна бира, казва Хопф. Но предвид колко много варианти вече има на пазара, той не смята, че това е щяло да предизвика значителна промяна.


Черно море потопи ЦСКА в дъжда на "Тича"
Скоро: Озоновата дупка ще изчезне непълно
Тъжна вест! Почина един от най-големите архитекти в историята
Какво време ни очаква в неделя?
Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
„Байерн” надигра „Щутгарт” с хеттрик на Кейн
Божидар Божанов: По всичко изглежда, че провокаторите са действали с МВР
Разходите за заплати нарастват с около един милиард евро
Румен Петков: Омразата тръгва от парламента