Седмицата на модата в Ню Йорк тъкмо приключи, а в понеделник Седмицата на климата ще започне в града. В пресечната точка на тези две годишни събития стои една неудобна истина: никой не е измислил как надеждно да съгласува климатичните цели с настоящия бизнес модел на модната индустрия, пише Bloomberg.
През последните години търговците на дребно обявиха множество мерки за устойчивост – практически всяка компания в индустрията има план или изготвя такъв за промяна на начина, по който произвежда продуктите, за да бъдат по-екологични, както и за удължаване на живота им. Тези инициативи доведоха до модерната дума „кръгов“ и са насочени към справяне с огромния отпечатък, който модата има върху климата. Според Организацията на обединените нации (ООН) индустрията отговаря за между 2% и 8% от глобалните въглеродни емисии.
Но там нещата стават неудобни. До този момент почти не се е обсъждало колко стоки трябва да произвежда една компания, за да постигне своите екологични цели. Вместо това изобилстват смелите стратегии, които да поддържат бизнеса в режим на експанзия.
„Много, много компании започват да разбират, че изпадат в ситуация, която изглежда нерешима“, твърди Елиза Нимцов, вицепрезидент по потребителските сектори и глобалното членство в консултантската компания за устойчивост BSR. „Концепцията за намаляване на растежа и алтернативните бизнес модели, или алтернативни модели за растеж, могат да бъдат думи, които карат хората да се чувстват неудобно“.
Да вземем H&M. Шведският търговец на дребно обеща да намали емисиите си с 56% до 2030 г. в сравнение с равнището им от 2019 г. Това е в допълнение към усилията на H&M да ограничи употребата на вода и пластмаса и към обещанието ѝ да използва повече рециклирани материали. Но дори и най-добрите материали не могат да противодействат на производствения обем от 3 млрд. дрехи годишно, или на очакванията на инвеститорите за надмощие над конкурентите в бързата мода. Възможно ли е целите за климата да бъдат отделени от този вид стратегия?
Много учени, работещи с BSR, изглежда не смятат така. „Учените обикновено биха казали, че отделянето всъщност не е възможно, или може да е възможно за емисиите, но не и за използваните ресурси“, коментира Нимцов. „А дори и на теория да е възможно, е малко вероятно някога да се случи на практика“.
Някои компании се опитват. В луксозния сегмент Gucci успя да намали емисиите си с 15% спрямо нивата от 2019 г., докато същевременно увеличаваше продажбите си, пише Business of Fashion. Предлаганите алтернативни модели включват ограничаване на растежа, фокусиране върху по-малко артикули с по-високо качество и ограничаване на инвентара до щадящи климата опции, въпреки че не е ясно как тези подходи биха могли да бъдат развити с времето. Има и цели бизнеси, които изникват около препродажбата на всичко – от облекло до мебели, или отдаване под наем на стоки, за да се избегне напълно ново производство.
Развитието на бизнеса с препродажби, отдаване под наем, ремонтиране и преработване може да намали отпечатъка на модата върху климата с около една трета от необходимото, за да се запази целта от 1,5 градуса по Целзий, твърди Ellen MacArthur Foundation.
„Мисля, че хората, занимаващи се с устойчивост в модната сфера, говорят за слоновете в стаята на свръхпроизводството и свръхпотреблението от няколко години насам“, коментира Нимцов, допълвайки, че компаниите поне започват да се включват в дискусиите. „Все още търсим правилните модели, които да ни водят“.


"Спартак" пусна билетите за мача с "Левски"
Трима се озоваха в арестите във Варна и региона заради наркотици
Арестуваха 33-годишен варненец за кражба
По 4987 евро от БВП се пада на човек от населението
НСИ: Работещите българи са 3, 726 млн. души
Airbus обещават да се справят с проблемите
Патерсън: Рискът от заразяване при биткойн не е изчезнал
Над 500% поскъпване за ден: Китай извади нов конкурент на Nvidia
Airbus е на 133 самолета от годишната си цел
Gol.bg празнува: 20 години истинска спортна журналистика
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Нова вълна банди в афиша на новия пловдивски фест Phillgood
Звездата от Mortal Kombat Кари-Хироюки Тагава почина на 75 г.
Правителството или ще се самосрути, или ще бъде срутено от ДПС
Защитата на Благомир Коцев обжалва размера на гаранцията му от 200 000 лв.
ПП внесоха вота на недоверие: Бъдещето принадлежи на младите