Прибирах се от Пало Алто към Сан Франсиско, пътуване, което бях предприемал десетки и десетки пъти преди. Само че този път се сблъсках с проблем: телефонът ми беше без захранване; пътуване без GPS. Пропуснах изхода си и се изгубих безнадеждно в улици на по-малко от миля от дома ми. Колко неловко: твърдя, че обичам този град, но в този момент имах чувството, че едва го познавам. Внезапно лишен от технологията си, не можах да намеря своя път, защото никога не ми се беше налагало да го научавам, пише кореспондентът в Сан Франсиско на Financial Times Дейв Лий.
Не излагам аргументи против GPS. Но повдигам въпроса, за да покажа, че ефективната технология може да бъде пречка за ученето. Само чрез усилие и повторение, без улеснения, можем наистина да запазим полезни знания.
Много е писано за GPT-3, една от най-модерните системи за изкуствен интелект (AI) в света. Може да прави неща, които биха се считали за научна фантастика само преди няколко години, като например генериране на реалистично звучащи статии или превод между езици, с които не е боравила досега. Тя прави това, като се учи от огромно количество текст и след това прави прогнози въз основа на тези данни.
(Всъщност технологията написа горния параграф, използвайки само ключовата фраза „много е писано за GPT-3“. Бих искал да мисля, че никога няма да прибегна до клишето „научна фантастика“.)
Този вид текст, генериран от AI, предизвиква вълни в научните среди. Това е точка на пречупване, от която трябва да внимаваме как ще продължим. Неотдавнашна статия във Vice описва подробно как общност от ученици използва GPT-3 (и други подобни текстови програми с изкуствен интелект), за да върши грубата работа при писане на есета, попълвайки контекст и спестявайки време. Тъй като текстът, генериран от AI, беше „уникален“, той позволи на учениците да се изплъзнат на софтуера за откриване на плагиатство. „Просто използвам AI, за да се справя с нещата, които не искам да правя или намирам за безсмислени“, ми каза един ученик.
Мами ли този ученик? Можем да спорим убедително и в двете посоки. Може би е по-просто да попитаме дали ученикът мами себе си, на което отговорът със сигурност е да. Тези неща, които учениците не искат да правят, са това, което е в основата на запазването на знанието. Писане, преосмисляне, запазване, отново и отново.
Практиката води до съвършенство. Всички сме чували за „правилото за 10 000-те часа“ – количеството интензивна практика, която се предполага, че е необходима, за да се овладее нещо – но имаме много начини да подчертаем същото: повторението означава запомняне. Запомнянето означава учене и овладяване.
Херман Ебингхаус, психолог, който изучава ползите от повторението, илюстрира това чрез своята „крива на забравяне“ - демонстрирайки как знанието изчезва с течение на времето, ако не се полагат усилия да се запомни - и чрез „разпределението на ученето“, повторението през регулярни интервали. Работата му е оказала влияние на начина, по който учим в продължение на повече от век. Става въпрос за разликата между това просто да преминеш тест и да станеш експерт. Заслужава ли един ученик оценка „отличен“, ако алгоритъм върши работата вместо него? По този начин той не става по-наясно с темата, както и аз не бях с посоката към дома ми.
Освен това експертите по възможностите на днешния изкуствен интелект предупреждават за това още по-диреткно. Нейтън Башез, създател на Lex.Page, система за текстообработка, която може да се използва за задействане на GPT-3 за групиране на вашите изречения, ми каза, че тя трябва да се използва много предпазливо в среди с „високи залози“ като журналистиката или науката.
„GPT-3 може просто да измисля факти, които не са верни, и да казва други неща, които са глупост“, посочва той. Но само ще се подобрява. Технологията непрекъснато се учи. А ние?


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО
Как да общуваме ефективно с партньора?
Провежда се спасителна операция край Ахтопол заради кораба Kairos
Новата реалност: Битка на дронове за небето над Украйна
преди 3 години Всъщност технологията написа горния параграф, използвайки само ключовата фраза много е писано за GPT-3. ...Добре... това обяснява малоуууумната история от по горния абзац! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години не, не ни правят по глууупави. Зависи как ги ползваш, ако решиш че са способни да заместят малкото умствена дейност която имаш през деня... чакай катастрофа!.... човека от статията очевидно е глупав от преди да се измисли смартфона... как ще се загубиш на километър, два от вас и ще изпуснеш отбивката по която си минавал толкова често? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Капацитета на човешкият мозък е ограничен , ние не можем да го разширяваме ... :))) ... Софтуерът за ИТ е инструмент , ако го използваш разумно , като например електрожена , се получават добри и полезни неща , иначе може да направиш пожар ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар